Molslinjen antar ambitiösa klimatmål med Science Based Targets Initiative (SBTi)

I en ny strategi för hållbarhet sätter Molslinjen nu ambitiösa mål för att minska utsläppen av växthusgaser till 2030. Dessa mål har precis validerats av Science Based Targets initiative (SBTi).

Det är el som ska få Molslinjen i mål med nya och mycket ambitiösa klimatmål. Öresundslinjens färja Tycho Brahe är en grön färja och seglar redan med batteridrift.

Molslinjen, Danmarks största inrikes färjerederi under moderbolaget Nordic Ferry Infrastructure, har satt kurs mot en grönare färjedrift. Genom att ansluta sig till det internationellt erkända SBTi, kommer Molslinjen att bidra till att begränsa den globala uppvärmningen.

”Vi vill vara en del av lösningen på de globala klimatutmaningarna och bidra till att den globala uppvärmningen begränsas till 1,5 grader”, berättar Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.

Molslinjen är i full färd med att elektrifiera färjedriften över hela landet. En elfärja har byggts till Fanølinjen och på ett varv i Turkiet byggs det just nu helt nya elfärjor till Samsølinjen och Alslinjen. På Öresundslinjen seglar redan färjor med några av världens största batterier.

”Vi har satt ett mycket ambitiöst mål, där vi strävar efter helt utsläppsfri drift senast 2040. Därför har vi anslutit oss till Science Based Targets Initiative för att få deras godkännande av vårt arbete”, säger Kristian Durhuus.

Även på Kattegatt och på Bornholmslinjen arbetas det med en framtida elektrifiering. Här är flera teknologier i spel för en lösning som också kommer att göra de stora snabbfärjorna gröna. Molslinjen har bland annat köpt in sig i företaget WattsUp Power, som har utvecklat ett mekaniskt batteri med svänghjul.

”Om vi ska lyckas med att vara en förebild för färjerederier i världen, måste vi vara innovativa och själva sätta mycket ambitiösa mål”, säger Kristian Durhuus.

Om Molslinjen

Molslinjen är Danmarks största passagerarfärjerederi med en flotta på 21 fartyg som betjänar över 15 miljoner gäster per år. Med 10 överfarter fördelat på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen och Öresundslinjen förbinds Danmark, Sverige och Tyskland.

Bornholmslinjen och Molslinjen trafikeras av några av världens största katamaranfärjor, vilket gör Molslinjen till ett av världens största snabbfärjerederier.

I samarbete med Herning Turist driver Molslinjen bussar under varumärket Kombardo Expressen på direkta busslinjer till/från Köpenhamn - Aarhus, Aalborg, Randers, Holstebro, Herning, Silkeborg och Rønne.

Molslinjen har i dag över 1800 anställda.

Mer info: www.molslinjen.dk

Andra språk