Ny rapport: Kunstig intelligens bruges i stigende grad af hackere til at sprede ondsindet malware

AI-teknikker som Machine Learning bliver oftere anvendt af hackere til at optimere og sprede ondsindet malware rettet mod danske virksomheder. Det viser seneste Sikkerhedsrapport fra TDC Erhverv, der tager temperaturen på trusselslandskabet og de største cybertrusler.

TDC Erhverv, der sidder med ansvaret for den digitale trafik for over halvdelen af Danmarks virksomheder, udgiver deres Sikkerhedsrapport for andet kvartal af 2024. Rapporten undersøger, hvilke typer af cybertrusler- og angreb kunderne har været påvirket af og tegner et billede af, hvordan det aktuelle trusselsbillede er.

Sikkerhedsrapporten for Q2 viser, at trusselsbilledet har været præget af et kvartal, hvor de cyberkriminelle i stigende grad bruger Machine Learning til at forbedre og optimere deres cyberangreb. F.eks. har ’information stealer’ malwaren ViperSoftX i maj måned integreret et såkaldt OCR-værktøj Tesseract, der bruger deep-learning teknikker til at scanne billeder og udtrække tekst med mål om at opsnappe følsomme oplysninger.

Værktøjet leder efter bestemte nøgleord relateret til adgangskoder og andre følsomme oplysninger. Det vil f.eks. kunne scanne screenshots af ens pas, kørekort eller andre private billeder, man har liggende på sin computer.

”Vi har det seneste kvartal set hackere udvikle deres angreb med nye værktøjer for nemmere og hyppigere at kunne infiltrere danske virksomheder og skaffe følsomme oplysninger fra intetanende brugere. ViperSoftX malwaren har senest implementeret et Machine Learning-værktøj, hvilket betyder, at virksomheder og medarbejdere fremover skal være endnu mere forsigtige med, hvad de har liggende på computeren,” siger Claus Westergaard Kraft, Cybersikkerhedsekspert og Head of Solutions hos TDC Erhverv.

ViperSoftX er malware, der stjæler oplysninger som kryptovaluta, wallet-adresser og adgangskoder gemt i browsere. Den spreder sig ofte gennem torrents og fildeling og har længe været på TDC Erhvervs radar. Efter den har stjålet følsomme oplysninger kan de cyberkriminelle bruge malwaren til at hente en Remote Access Trojan (RAT) til at fjernstyre den kompromitterede enhed. Alene i sidste kvartal foretog TDC Erhvervs InternetFilter omtrent 38.200 blokeringer fra denne type malware.

Hackernes brug af nye værktøjer accelererer våbenkapløbet
Sikkerhedsrapporten understreger, at trusselsbilledet konstant er i udvikling og at hackerne ikke sætter tempoet ned. Claus Westergaard Kraft opfordrer derfor alle danske virksomheder – store som små – til at agere i tide for at holde sig på forkant med hackerne og minimere risikoen for at blive ramt:

”Brugen af nye værktøjer hos de cyberkriminelle understreger, at vi står midt i et våbenkapløb, hvor det handler om at være på tæerne. Hackerne tøver ikke med at udvikle deres angrebsmetoder til at blive bedre og mere snedige. Derfor er det også forretningskritisk, at de danske virksomheder følger trop og får implementeret løsninger, der kan styrke deres cybersikkerhed og gøre dem mere robuste, sikre og effektive.”

Top tre netværkstrusler for danske virksomheder
TDC Erhverv stod i Q2 for 5.364.416 blokeringer fordelt ud over 13.450 unikke domæner. Det svarer i gennemsnit til, at TDC Erhverv lavede 5,5 blokeringer pr. kunde hver eneste dag. Rapporten slår fast, at det aktuelle trusselsbillede ikke har forandret sig fra første til andet kvartal og fortsat er på et meget højt niveau sammenlignet med tidligere år.

Blokeringerne, som TDC Erhverv har foretaget og beskyttet sine kunder imod den seneste tid, fordeler sig således:

• Malware (51,3 pct.) – omfatter alle former for ondsindet software og er designet til at skade brugernes enheder og systemer, udgør den største trussel og er steget fra 48,8 pct. i Q1 til 51,3 pct. i Q2.

• Command & Control (35,2 pct.) – er en type cyberangreb, der vil styre og kontrollere de devices, de har inficeret med malware eller ondsindet software.

• Bad Domains (10,3 pct.) – dækker over domæner, der tjener flere ondsindede formål på samme tid eller over en periode.

Læs den fulde rapport her

TDC Erhverv tilbyder en bred portefølje af løsninger inden for kommunikationsteknologi, digitalt samarbejde og it-sikkerhed. Med end-to-end løsninger, der dækker virksomheders behov uanset størrelse og kompleksitet, forbinder TDC Erhverv kunder, medarbejdere og omverden. Også når de digitale behov ændrer sig i takt med udviklingen og ambitionerne, giver TDC Erhverv virksomheder, store som små, friheden til at se fremad.

TDC Erhverv vil sætte nye cyberstandarder: Introducerer branchens mest komplette sikkerhedsportefølje til virksomheder20.6.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Cybertruslen mod danske virksomheder stiger og stiger. For at holde hackerne på afstand er der behov for investering i integrerede og mere omfattende sikkerhedsløsninger. Derfor udvider TDC Erhverv nu deres cybersikkerhedsforretning og lancerer TDC Erhverv Security Suite, for at kunne tilbyde den mest komplette beskyttelse til virksomheder, der dækker alt fra internet-forbindelsen til brugerne i applikationerne.

TDC Erhverv henter international Microsoft-profil til at accelerere salg af end-to-end løsninger19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks førende leverandør af ICT- og sikkerhedsløsninger til erhvervslivet opruster med en markant international topprofil: Annbritt Andersen skal transformere salget af end-to-end løsninger og advanced services til enterprise og public-kunder, så TDC Erhverv kan cementere det horisontale lederskab i markedet ved at levere på tværs af alle teknologier. Hun kommer fra et topjob i Microsoft, som EMEA-direktør for Device Partner Sales herunder salg af Microsoft Teams & Devices. Ifølge direktør John Henriksen understreger ansættelsen, at TDC Erhverv nu kan tiltrække de største IT-profiler til at være med på den strategiske rejse fra telco til techco.

Nu lancerer TDC Erhverv fremtidens netværk 5G+23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Næste generation af 5G er klar: Som den første leverandør i Danmark lancerer TDC Erhverv 5G+. Et landsdækkende netværk, som er uafhængig af 4G infrastruktur, kan realisere det fulde potentiale i 5G-teknologien og vil rykke grænserne for, hvad der er muligt for dansk erhvervsliv. I næste måned åbner TDC Erhverv op for adgang til 5G+ netværket, og de første digitale løsninger til virksomheder på netværket er snart klar til at blive udrullet.