Landfolk

Landfolk rejser 77,5 mio. kr. i serie A runde: Vi vil vinde og videreudvikle Europas ferieboligmarked

Landfolk, den førende teknologidrevne markedsplads for håndplukkede sommerhuse, annoncerer en betydelig investering på 77,5 millioner kroner fra EIFO sammen med SEED Capital og Heartland. Denne investering markerer et afgørende øjeblik i Landfolks vækstrejse, som har til formål at ekspandere yderligere i Europa og skabe innovation i branchen.

Team Landfolk

Der findes mere end syv millioner ferieboliger i hele Europa, og i gennemsnit står de tomme i over 300 dage om året. Det er en enorm mulighed i en branche, hvor efterspørgslen efter at leje ferieboliger kun vokser år for år.

En model skræddersyet til moderne feriegæster

Landfolk blev grundlagt af en erfaren gruppe medstiftere i 2021, som alle tidligere har arbejdet sammen hos Airbnb. “Vi startede Landfolk, fordi vi så en mulighed for at ændre det, vi mener er i stykker i branchen. Moderne feriegæster søger autentiske oplevelser og er ikke villige til at gå på kompromis med æstetikken. De steder vi booker til ferien skal være en oplevelse i sig selv,” siger Christian Schwarz Lausten, CEO og medstifter af Landfolk.

På kun tre år er den danske startup Landfolk vokset fra nul til mere end 3000 håndplukkede, premium sommerhuse og ferieboliger og har udvidet fra Danmark til Norge, Tyskland og senest Sverige. På trods af deres hurtige vækst bliver kun halvdelen af de boliger, der ansøger, accepteret på platformen. Et bevis på deres dedikation til kvalitet, som sikrer gæsterne gode oplevelser.

Verdensklasse teknologi til at drive skalerbarhed over hele Europa

Investeringen vil styrke Landfolks innovationsevne. Virksomheden har for nylig udvidet deres proprietære markedsplads til at inkludere rengøringspartnere, hvilket gør alle processer 100% automatiske for både værter, rengøringspartnere og internt.

“Vi er et erfarent founderteam, og vi har sandsynligvis et af de mest erfarne og dygtige produktteams i Europa, når det kommer til at bygge markedspladser. Vores teknologidrevne tilgang sikrer gnidningsfrie oplevelser for både husejere og gæster. Dét er helt afgørende for vores succes – især når vi tænker fremad i forhold til skalering og udvidelse til nye markeder,” tilføjer Christian Schwarz Lausten.

Unik tilgang til udlejning tages med til Sydeuropa

Med en afprøvet go-to-market strategi har Landfolk vist en bemærkelsesværdig evne til at bringe den enorme, underudnyttede kapacitet af sommerhuse, der er i Nordeuropa i spil. Ud af 1,3 millioner sommerhuse bliver ca. 85% ikke udlejet og står i gennemsnit tomme 300 dage om året. Men hos Landfolk har 70% af deres sommerhuse enten aldrig har været udlejet før eller bliver udelukkende udlejet på landfolk.com. Som et naturligt næste skridt, og som svar på en stigende efterspørgsel fra gæster, planlægger Landfolk nu at udvide yderligere i Europa og tilbyde flere solrige destinationer og samtidig fange den hurtigst voksende vertikal inden for turisme – nemlig leje af feriehuse.

“Landfolk muliggør høj udnyttelse af den nuværende boligkapacitet og giver flere mennesker adgang til nogle fantastiske steder. Det er en oplagt måde at bringe mere turisme og flere jobs til landdistrikter. Landfolk er et godt eksempel på en virksomhed, der kan blive et fyrtårn inden for turistindustrien i Europa,” siger Jacob Bratting, partner og chef for Tech & Industry investeringer hos EIFO.

Mere end et rejsebrand

Denne nye investering vil ikke kun understøtte Landfolks markedsudvidelse, men også styrke deres produktinnovation og brand. Landfolks potentiale til at blive et førende livsstilsbrand inden for ferieboligmarkedet er tæt knyttet til den voksende trend med mental wellness.

“At tage en pause fra hverdagens to-do lister og deadlines er en essentiel del af Landfolk-oplevelsen. En ferie skal berolige din sjæl og dine sanser og bringe dig tættere på dem, du elsker. At komme ud af byen til disse landlige steder, hvor du kan forbinde dig med naturen, er en sund oplevelse for de fleste. Og det er Landfolks DNA,” afslutter Christian Schwarz Lausten.

Team Landfolk
Christian Schwarz Lausten, CEO