Aktieinvestorerne går på sommerferie med store plusser i porteføljen

I første halvår af 2024 leverede danske aktiefonde i gennemsnit et afkast på 13 pct. I toppen af afkastlisten findes fonde med nordamerikanske aktier, der i gennemsnit har leveret et afkast på 19 pct., mens fonde med europæiske aktier ligger i den tunge ende med et gennemsnitligt afkast på 8 pct.

Mange investorer kan nyde sommeren med et ekstra stort smil, og det gælder også for investorerne i danske aktiefonde, som har leveret et gennemsnitligt afkast på 13 pct. i årets første seks måneder. Afkastet for de første seks måneder af 2024 placerer sig dermed blandt de 20 pct. bedste seks-måneders afkast de seneste 20 år. For globale fonde hører afkastet til blandt de 16 pct. bedste seks-måneders afkast og for nordamerikanske aktier endda blandt de 7 pct. bedste.

”Som investor skal man være opmærksom på, at udsvingene på aktiemarkederne er store, og det er aktiefondenes afkasthistorik et godt eksempel på. I et ud af fem halvår de sidste 20 år har aktiefondene i gennemsnit leveret et afkast på mere end 13 pct., men har også i et ud af fire givet negative afkast. Med et gennemsnitligt afkast på 13 pct. halvvejs gennem 2024 har investorerne i aktiefondene derfor generelt god grund til at være tilfredse,” siger investeringschef Kåre Valgreen, Investering & Opsparing i Finans Danmark.

Sammenlignes afkastene inden for de fem største aktiekategorier, er det tydeligt, at amerikanske aktier har præsteret godt i 2024. Fondene i de USA-tunge kategorier ’Aktier Nordamerika’ og ’Aktier Globale’ opnåede således gennemsnitlige afkast på henholdsvis 19 og 13 pct. i det første halvår af 2024. Det placerer dem øverst blandt de fem største aktiekategorier. Derefter følger fondene i kategorien ’Aktier Emerging Markets’ med et gennemsnitligt afkast på 12 pct., mens fondene i kategorierne ’Aktier Danmark’ og ’Aktier Europa’ i gennemsnit leverede afkast på henholdsvis 11 og 8 pct.

”De flotte afkast i 2024 har i stort omfang været trukket af de store teknologiaktier. Det er en tendens, vi har set igennem en længere periode, og da de fleste store teknologiselskaber er placeret i USA, har det amerikanske aktiemarked leveret et højere afkast end f.eks. det europæiske. Når der er store forskelle på, hvordan forskellige dele af det globale aktiemarked har præsteret, skal man som investor være opmærksom på, at man bliver tungere vægtet mod de lande og sektorer i ens portefølje, der har klaret sig bedst. Har man planer om at bruge noget af sin sommer på at se sin portefølje igennem, kan man derfor starte med at undersøge, om den generelt er vægtet, som man ønsker det. Hvis det ikke er tilfældet, bør man rebalancere porteføljen,” siger Kåre Valgreen.

Læs hele nyheden her

Nu går den svære boligjagt i gang for de kommende studerende17.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når de kommende studerende i næste uge får at vide, om de er optaget på deres drømmestudie, bliver det for mange også startskuddet til jagten efter et nyt hjem. Og det kan være svært. Lejeboligmarkedet er præget af lange ventelister og høje lejepriser. Og selvom der er kommet flere mindre ejerlejligheder til salg i studiebyerne end sidste sommer, kan det være svært at få råd til at købe. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.