Lokale og grønne initiativer får mere end 16 millioner kroner i støtte fra Norlys Vækstpulje

Norlys Vækstpulje støtter i årets anden uddelingsrunde 148 lokale projekter og initiativer med 16,4 mio. kroner.

Der er nu sat navn på de projekter og initiativer, som Norlys Vækstpulje har valgt at støtte her i årets anden uddelingsrunde. 16,4 millioner kroner er der i alt givet i støtte til 248 ansøgere, der på den ene eller anden vis bidrager til det lokale fællesskab eller en grønnere og mere digital samfundsudvikling.

- Målet med Norlys Vækstpulje er at give vores 800.000 andelshavere en hjælpende hånd med at realisere de projekter, som de kæmper for, og derfor er det altid en stor glæde, når vi kan udsende støtte, siger Jens Erik Platz, der er bestyrelsesformand for Norlys a.m.b.a.

Støttebeløbene spænder i denne omgang fra 1.500 kroner til en kunstskoles nye staffelier og helt op til 500.000 kroner til virksomheden Monithor, der har udviklet en drone, der kan lokalisere metanlækager for natur- og biogassektoren.

Støtte til tre iværksættervirksomheder

Norlys Vækstpulje er primært til for de 800.000 andelshavere, men støtter også projekter uden for ejergeografien, hvis de fremmer den grønne omstilling i en bredere forstand. I denne omgang har Norlys Vækstpulje støttet tre initiativer, der ligger uden for ejergeografien.

En af dem er iværksættervirksomheden Nordic Hydrogen fra Allerød, som Norlys Vækstpulje har støttet med 150.000 kroner. Virksomheden arbejder på at skabe offshore produktion af grøn brint og vil i løbet af det kommende år udvikle sin 20 kW demomodel.

Derudover har vækstpuljen valgt at støtte virksomheden Insutex, der ligger ved Nykøbing Falster, med 100.000 kroner. Insutex genanvender tekstilaffald og omdanner det til isoleringsmateriale, der kan bruges til byggerier. Endelig har Aarhus-baserede Monto, som er en platform, hvor brugerne kan udleje forskellige genstande til andre brugere, modtaget 97.584 kroner i støtte.

- Som tele- og energikoncern ser vi det som vores ansvar at støtte innovation og grøn omstilling. Derfor glæder vi os over at kunne støtte disse tre spændende projekter, som alle har potentiale til at skabe en positiv forandring, siger Jens Erik Platz.

Listen over de 248 projekter, der har fået støtte fra Norlys Vækstpulje, kan findes her. Fristen for at søge støtte fra Norlys Vækstpulje i årets sidste uddelingsrunde er 1. oktober klokken 12.

Bestyrelsesformand i Norlys

Om Norlys

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi er ejet af flere end 800.000 andelshavere og leverer energi, ladestandere, tv, internet, og mobiltelefoni til danskerne.

Vi ejer landets største elnet, landets største fibernet og via vores ejerskab af Telia Danmark halvdelen af landets største mobilnet. Derudover ejer vi aktiemajoriteten i Norlys Energy Trading og den grønne, cirkulære industripark Greenlab, samt halvdelen af Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.

Vores 4.600 medarbejdere i Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København kæmper for et grønt og digitalt Danmark.