STARK kommer kunderne til undsætning i overophedet marked

Fra 1. januar 2025 skal en virksomhed være autoriseret for at nedrive asbestholdigt materiale. Det har skabt usikkerhed i markedet, og STARK afholder derfor en række fyraftensmøder for at hjælpe håndværkerne med at imødekomme de nye krav.

Foto: Swisspearl

De danske boligejere har inden for de seneste måneder sat turbo på udskiftningen af tage med bølgetagplader. Det skyldes de nye regler for asbesthåndtering, som trådte i kraft 1. juli 2024. De nye regler betyder, at fra 1. januar 2025 må kun virksomheder med en autorisation nedrive asbest.

Det har kastet markedet for bølgetagplader ud i mere eller mindre kaotiske tilstande, hvor medierne blandt andet har kunnet berette om ekstraordinær stor efterspørgsel. Det har betydet lange leveringstider, der lige nu er cirka syv måneder.

Ny lov skaber usikkerhed

Men én ting er leveringstiden på de nye tagplader. Noget andet er kompetencen til at udskifte de eksisterende plader og bagefter komme sikkert af med dem. Og her træder STARK til for at hjælpe håndværkerne.

- I STARK støtter vi fuldt og helt op om de skærpede krav. Det er rigtig godt for både klima og sundhed, at der kommer øget regulering på et miljømæssigt farligt område. Men vi kan også konstatere, at beslutningen har skabt enorm usikkerhed i markedet, siger Mads Brejnholt Madsen, salgsdirektør i STARK, og forklarer:

- For vores håndværkerkunder handler usikkerheden om den nye autorisationsordning og håndteringen af asbestaffaldet. Vil det blive dyrere at komme af med asbestaffaldet i min kommune med de nye regler? Og hvor hurtigt kan jeg få en autorisation? Hastigheden er vigtig for håndværkerne, så de hurtigst muligt kan møde den øgede efterspørgsel fra boligejerne. Der er fortsat flere uafklarede områder, og indtil da forsøger vi at rådgive vores kunder bedst muligt, siger han.

Fyraftensmøder skal hjælpe håndværkerne

Konkret kommer STARK kunderne til undsætning ved at udbyde en række fyraftensmøder om lovgivning og asbesthåndtering. På møderne får håndværkerne information om de skærpede krav, samt viden om hvordan virksomheden bliver autoriseret til at arbejde med nedtagning af asbestholdigt materiale. Desuden bliver de præsenteret for de rette værnemidler i forbindelse med asbestarbejdet.

Hvis håndværkerne har brug for en certificering af arbejde med asbest indendørs, kræver det blandt andet et 4-dages AMU-kursus, som STARK også vil orientere om på fyraftensmødet.

Møderne afholdes over hele landet fra august til september, og det er gratis at deltage.