Danskernes appetit på omlægning af lån er det næstlaveste i 7 år

Boligejernes interesse for at omlægge lån er faldet markant siden starten af 2023, og er nu på det næstlaveste niveau siden statistikkens begyndelse i 2017. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

I juni måned indhentede danske boligejere 5.556 lånetilbud til omlægninger og tillægslån. Det er et fald på 36 pct. sammenlignet med juni 2023. Det er samtidig det næstlaveste antal siden statistikkens begyndelse i 2017 – kun i maj 2024 har antallet været lavere.

”Danskernes interesse for at omlægge lån og optage tillægslån er på et historisk lavt niveau. I løbet af 2022 greb mange boligejere muligheden for at omlægge deres fastforrentede lån med en lav rente. Det skyldes, at renterne steg i 2022, og dermed kunne boligejere med et fastforrentet lån skære op imod 30 pct. af deres restgæld. Dermed er der med det nuværende renteniveau ikke lige så mange, for hvem det kan være interessant at lægge deres lån om,” siger Peter Jayaswal, direktør for Realkredit og ejendomsfinansiering i Finans Danmark.

Som udgangspunkt er det de boligejere, der i dag har et fastforrentet realkreditlån med en lav rentekupon, som en omlægning kan være relevant for. I juni måned i år havde godt 160.000 danske boligejere et fastforrentet realkreditlån med en kuponrente på 2 pct. eller derunder og en restgæld på over 1 mio. kr. I juni måned sidste år var det godt 215.000.

”Nogle boligejere har fortsat et fastforrentet lån med en lav rente og har valgt ikke at omlægge deres lån. Det kan f.eks. skyldes et ønske om at beholde en lav fast ydelse eller, at det ikke kan betale sig at omlægge, fordi restgælden på lånet er for lille, eller fordi man forventer at ville sælge sin bolig inden for nær fremtid,” siger Peter Jayaswal, og forsætter:

”Er man i tvivl, om det kan betale sig at omlægge sit lån, kan man kontakte sit penge- eller realkreditinstitut, og høre mere om mulighederne.”

Læs hele nyheden og hent statistik