Sommerhøje C’er og solskin

Kongelig sommeropera fortsætter Danmarksturnéen rundt i sommerlandet med seks gratis koncerter i august.

Foto: Klaus Vedfelt

Publikum strømmede til Kongelig sommeropera-koncerterne i maj, og nu er Den Kongelige Opera klar til at bringe magien videre ud i det fri med flere sommeroperakoncerter i august. Med krydsede fingre for godt sommervejr inviterer vi publikum til en række uforglemmelige, udendørs operakoncerter, der bringer nogle af operaens største øjeblikke ud til endnu flere smukke, danske sommerlokationer.

Fem fremragende solister fra Den Kongelige Opera og pianisten Thomas Bagwell byder publikum på højdepunkter fra klassiske og populære operaer samt smagsprøver fra Den Kongelige Operas kommende sæson med uddrag fra operaer som Verdis Don Carlos, Mozarts Figaros bryllup, Puccinis Il trittico, Lehárs Den glade enke, og Rossinis Barberen i Sevilla.

"Siden Kongelig sommeropera startede i 2005, har mere end 220.000 publikummer oplevet Den Kongelige Opera under åben himmel. Vi er glade for at kunne tilbyde publikum denne særlige oplevelse i skønne, grønne omgivelser rundt i Danmark. Disse koncerter er en fantastisk måde at bringe operaen tættere på publikum i hele landet. Jeg håber, at publikum også vil nyde dette års Kongelig sommeropera med augusthimlen som koncertens scenografi til de populære uddrag fra nogle af de største operaer og operetter," udtaler operachef Elisabeth Linton.

MEDVIRKENDE
Sine Bundgaard, sopran
Hanne Fischer, mezzosopran
Gert Henning-Jensen, tenor og konferencier
Niels Jørgen Riis, tenor
Antti Mähönen, basbaryton
Thomas Bagwell, klaver

TURNÉPLAN
Fredag 9. august kl. 18.00: Anneberg Kulturpark, Nykøbing Sjælland
Lørdag 10. august kl. 16.00: Byparken, Esbjerg
Søndag 11. august kl. 16.00: Store Torv, Thisted
Fredag 16. august kl. 18.00: Sct. Knuds Kilde, Hjørring
Lørdag 17. august kl. 16.00: HEART, Herning
Søndag 18. august kl. 16.00: Skovanlægget, Assens

Læs mere om Kongelig sommeropera og se det komplette koncertprogram HER

Tak til
Cool-tour, Anneberg Kulturpark, UNESCO Global Geopark Odsherred, Musikhuset Esbjerg, Sydbank Fonden, Kulturforeningen Tysted, Thisted Rotary Klub, Sparekassen Thy, Grethe og Jørgen P. Bornerups Fond, Thisted Forsikring, Thisted Kommune, Hjørring Teater, Sparekassen Danmark, Hjørring Kommune, Nordjysk Lift, HEART - Herning Museum of Contemporary Art, Kulturregion Fyn, Assens Kommune

Det Kongelige Teater på turné
Det Kongelige Teater har en omfattende turnévirksomhed. Kongelig sommeropera og Kongelig sommerballet, der er Det Kongelige Teaters største, gratis turné, besøger 24 byer rundt i Danmark i 2024. Årets største udendørs teateroplevelse er den spektakulære familieforestilling Ragnarok, igen i år i et samarbejde med Moesgaard Museum, ved Aarhus. Et udpluk af teatrets bedste forestillinger skal på turné i løbet af den nye sæson 2024/2025, og teaterlegepladsen Postyrium ruller forbi en lang række byer. Der er omkring 150 planlagte turnédage i 2024 og i gennemsnit en aktivitet hver tredje dag et sted i Danmark.

Foto: Klaus Vedfelt

Det Kongelige Teater fremlægger resultaterne af advokatundersøgelse for Balletskolen18.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det Kongelige Teaters bestyrelse offentliggør advokatundersøgelsen af forholdene på Den Kongelige Balletskole. Bestyrelsen konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at tidligere elever i flere tilfælde har været udsat for et uacceptabelt hårdt undervisningsmiljø, og at mistrivlsen ikke skyldes enkeltpersoner, men at skolen har været præget af en tavshedskultur. Bestyrelsesformand Lars Barfoed undskylder på vegne af teatret overfor de tidligere balletelever. Sammen med teatrets ledelse vil bestyrelsen nu fortsætte forandringsprocessen og straks påbegynde arbejdet med rapportens anbefalinger.