Glemt tøj fra Metroen får nyt liv i genbrugsbutik i Rødovre
Blå Kors’ genbrugsbutik i Rødovre modtager glemte ting og sager fra den københavnske Metro, når københavnere og turister ikke henter deres forlagte ting efter 30 dage. Overskuddet går til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne.
De fleste af os har måske prøvet at falde i staver i Metroen, og pludselig er den nået frem til ens endestation. Man løber ud og er hurtigt videre til det næste gøremål. Det er først senere på dagen, at det går op for én, at man har forlagt sin jakke.
Hos Metro Service, der varetager drift og vedligehold af Metroen i København, får man dagligt glemte ting og sager ind. Det er alt fra jakker og joggingbukser til headsets og huer. Bliver de glemte sager ikke hentet af ejermanden inden 30 dage, har Metro Service lavet en aftale med den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark om, at de modtager brugbart tøj og ting.
”Vi er meget glade for aftalen med Metro Service. Vi modtager op til 25 kg tøj månedligt, som vi sælger i vores genbrugsbutik i Rødovre. Det er ofte rigtig fin kvalitet uden fejl og mangler, så vi er glade for, at det kan få nyt liv i stedet for at blive smidt ud,” siger Jytte Jensen, der er funktions- og områdeleder for Blå Kors’ genbrugsbutikker på Sjælland.
Blå Kors Danmark hjælper udsatte børn, unge og voksne i Danmark, og overskuddet fra hjælpeorganisationens 55 genbrugsbutikker går til netop det.
Aftalen mellem Blå Kors Danmark og Metro Service har kørt siden årsskiftet, og hos Metro Service er man begejstret for samarbejdet:
”Vi er glade for at have startet samarbejdet med Blå Kors Danmark. Det betyder, at der er mulighed for at være med til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne. De glemte genstande får et nyt liv frem for at blive smidt det ud, og samtidig får Blå Kors Danmark mulighed for at finansiere nogle af deres aktiviteter – det giver en gevinst for alle,” siger Mikkel Lindblad Szlavik, der er kommunikationschef hos Metro Service og ansvarlig for at håndtere virksomhedens donationer.
Metro Service samarbejder med en række organisationer, der hjælper de mest udsatte borgere i og omkring de områder, hvor virksomheden opererer.
”Da vi står overfor at udvide vores forretningsområde til også at tælle Letbanen på Ring 3, er det helt oplagt for os, at vores hittegods går til genbrugsbutikken i Rødovre, hvor Letbanen også kommer forbi. Det er nemlig vigtigt for os, at vores bidrag gavner lokalsamfundet i de områder, hvor vi driver metro og snart også letbane,” siger Mikkel Lindblad Szlavik.
Fakta om håndtering af hittegods i Metroen:
- Metro Service registrerer og opbevarer glemte værdigenstande i minimum 14 dage, hvorefter de overgives til politiets hittegodskontor.
- Tøj og lignende glemte sager registreres ligeledes og opbevares i minimum 30 dage hos Metro Service, hvorefter det sendes videre til Blå Kors Danmark.
- Du kan hente dine glemte sager hos Metro Services kundeservice på Metrovej 3, 2300 København S alle hverdage fra kl. 8.00-16.00.
- Yderligere info om hittegods findes på: Glemte sager (dinoffentligetransport.dk)
Kontakter
Mette Ankerstjerne, presse i Blå Kors Danmark, tlf. 28344319, mae@blaakors.dk
Mikkel Lindblad Szlavik, kommunikationschef i Metro Service, tlf. 70232529, mls@metroservice.dk
Billeder
Links
Om Blå Kors Danmark
Blå Kors er en social og diakonal hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Udsatte børn fra København får gode oplevelser takket være donation16.7.2024 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Blå Kors Danmark har modtaget en donation på 20.000 kroner fra Metro Service til hjælpeorganisationens tilbud Stjernestunder. Pengene går til gode oplevelser for københavnske børn, der står i udsatte livssituationer.
Udsatte børn får ferieoplevelser takket være sommerferiehjælp24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Blå Kors Danmark har samlet fået 2,2 mio. kroner til sommerferieaktiviteter i hjælpeorganisationens familienetværk og Barnets Blå Hus. Pengene går til sommerlejre og opfølgende aktiviteter, der skal styrke socialt udsatte familiers netværk.
Ny undersøgelse: Hver sjette dansker dropper firmafester pga. alkoholkultur10.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Alkohol fylder for meget til fester og andre sociale arrangementer på arbejdspladser. Så meget, at flere helt undlader at deltage eller går tidligt hjem, viser ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark.
Blå Kors Danmarks ferielejre er blevet et hjertebarn for frivillige6.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver sommer glæder Rebekka Knudsen og Andreas Nørgård Lodahl sig til at være frivillige på en af Blå Kors’ ferielejre for udsatte børn og unge. De oplever det som meningsfuldt at være med til at give deltagerne gode oplevelser og et tiltrængt pusterum fra en svær hverdag.
Ny kampagne: Flere børn og unge skal have gode ferieoplevelser3.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ferielejre giver børn og unge et tiltrængt frirum. Blå Kors Danmark lancerer en ny kampagne i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som skal samle penge ind til endnu flere ferieoplevelser for børn og unge, der har det svært.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum