If Forsikring

If baner vejen for bæredygtige bilreparationer med genbrugte reservedele

Del

If Forsikring har indledt et samarbejde med udvalgte autoophuggere for at fremme grønnere bilreparationer. Forsikringsselskabet håber, at de som pionerer kan være med til at sætte ny standard i forsikringsbranchen.

Daniel S. Pigsborg er eftermarkeds­chef hos If Forsikring og drivkraft bag samarbejdet med et landsdækkende netværk af autoophuggere.
Daniel S. Pigsborg er eftermarkeds­chef hos If Forsikring og drivkraft bag samarbejdet med et landsdækkende netværk af autoophuggere. Foto: Karin Majland

Ved at oprette en struktureret lagerføring af gode brugte reservedele fra skadede biler har If Forsikring taget første skridt i forsikringsbranchen mod mere bæredygtige reparationer. Projektet, der er udviklet over det seneste halve år, sikrer, at værdifulde reservedele kan genanvendes til reparationer.

Grøn tilgang
”Vi genbruger de raske reservedele fra totalskadede biler og beholder dem her i landet. Det sparer både ressourcer og reducerer CO2-udledning”, fortæller Daniel S. Pigsborg, eftermarkeds­chef hos If Forsikring og drivkraft bag samarbejdet med et landsdækkende netværk af autoophuggere.

Ved at lave en spærring på biler med kvalitetsdele, forhindres eksport, så køretøjernes dele kan bruges til bæredygtige reparationer. If har i autobranchen oplevet stor begejstring for, at det nu er muligt at skaffe de dele, som mange førhen har efterspurgt, men ingen har kunne levere, fordi bilerne blev solgt ud af landet. Genanvendelse i Danmark reducerer samtidigt transportrelateret CO2-udledning.

Det igangværende pilotprojekt har fokus på at sikre kvalitetsreservedele fra biler, der er fem år eller ældre.

Til gavn for alle
Daniel S. Pigsborg betegner bæredygtige reparationer som en værdikæde alle får gavn af, men han erkender samtidigt, at det er en tanke, der skal modnes hos forbrugerne.

”Det er væsentligt at få kommunikeret til bilejerne, at en genanvendelig reservedel bliver malet og klargjort på samme måde som en helt ny del. Der er aldrig tale om, at der bliver sat en rød dør på en hvid bil, men det er instinktivt den tanke, nogle vil få”, siger han.

En væsentlig fordel for bilejerne er, at reparationer ofte kan udføres hurtigere, fordi reservedelene befinder sig i landet, og i kraft af det landsdækkende samarbejde, ofte ganske tæt på.

”I sidste uge skulle vi skifte en skadet dør på en bil fra 2016. Værkstedet konstaterer, at der ikke er nogle brugte døre på markedet og den nye dør er i restordre. Samtidig har kunden svært ved at undvære bilen. Vi tjekker herefter vores lagerliste og så viser det sig, at der fra en tilsvarende bil er sat en dør til side hos Nordjysk Autoophug. Så vores løsning vakte stor tilfredshed hele vejen rundt, selvfølgelig især hos kunden, som kunne få repareret sin bil før forventet”, fortæller Daniel S. Pigsborg.

Eksklusivret til genbrug
If Forsikring har eksklusivret til de indsamlede reservedele i seks måneder, hvor forsikringsselskabets samarbejdende værksteder kan købe delene direkte fra ophuggerne. Efter de seks måneder kan ophuggerne frit sælge delene videre.

De medvirkende autoophuggere i startfasen er Nordjysk Autoophug, Salling Autogenbrug, Ørbæk Autogenbrug og Næstved Autoophug, hvis placeringer betyder, at If kan tilbyde landsdækkende service til værksteder, der mangler de pågældende reservedele.

If er foreløbig eneste forsikringsselskab, som lagerfører genanvendelige reservedele, og selskabet oplever interesse fra flere ophuggere for at være med i ordningen. Foreløbig er det et pilotprojekt på en række udvalgte bilmodeller, men selskabet ser afgjort mulighed for at udvide.

”Vi har lyttet til de ophuggere, som har været frustreret over, at forsikringsselskaberne efterspørger gode, brugte reservedele, men samtidig selv sælger deres totalskadede biler til eksport, for så er vi jo selv med til at stoppe fødekæden af reservedele. Derfor er dette her vejen frem”, siger eftermarkedschef Daniel S. Pigsborg.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

If Forsikring samarbejder nu med udvalgte autoophuggere for at fremme grønnere bilreparationer. Forsikringsselskabet håber at sætte en ny standard i branchen ved at oprette et lager af gode brugte reservedele fra skadede biler.
If Forsikring samarbejder nu med udvalgte autoophuggere for at fremme grønnere bilreparationer. Forsikringsselskabet håber at sætte en ny standard i branchen ved at oprette et lager af gode brugte reservedele fra skadede biler.
Foto: Karin Majland
Download
Repræsentanter fra det landsdækkende netværk af autoophuggere, som lagerfører genanvendelige reservedele for If Forsikring. Fra venstre Lars Holst, Nordjysk Autoophug, Ole Andersen, Ørbæk Autogenbrug, Karsten Holst, Nordjysk Autoophug, Daniel Pigsborg, If, Mass Nygaard, If, Anders Hauberg, Ørbæk Autogenbrug, Frederik Spandet, Næstved Autoophug og Lasse Haubo fra Salling Autogenbrug.
Repræsentanter fra det landsdækkende netværk af autoophuggere, som lagerfører genanvendelige reservedele for If Forsikring. Fra venstre Lars Holst, Nordjysk Autoophug, Ole Andersen, Ørbæk Autogenbrug, Karsten Holst, Nordjysk Autoophug, Daniel Pigsborg, If, Mass Nygaard, If, Anders Hauberg, Ørbæk Autogenbrug, Frederik Spandet, Næstved Autoophug og Lasse Haubo fra Salling Autogenbrug.
Foto: Karin Majland
Download
Daniel S. Pigsborg er eftermarkeds­chef hos If Forsikring og drivkraft bag samarbejdet med et landsdækkende netværk af autoophuggere.
Daniel S. Pigsborg er eftermarkeds­chef hos If Forsikring og drivkraft bag samarbejdet med et landsdækkende netværk af autoophuggere.
Foto: Karin Majland
Download

If er Nordens største forsikringsselskab. Hver fjerde husstand i Norden og hver femte elbil i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. If vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på egne og vores kunders vegne, og vi fik i 2023 godkendt vores klimamål af organisationen Science Based Targets (SBTi). If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

If og Topdanmark advarer om kraftig regn og skybrud21.7.2025 08:56:12 CEST | Pressemeddelelse

Et markant vejrskifte er i gang over Danmark. Prognoserne viser, at store mængder nedbør kan ramme i løbet af de kommende døgn, og at den varme og ustabile luft over landet kan føre til kraftige regnskyl og lokale skybrud. På den baggrund har DMI mandag morgen udsendt en varsling om kraftig regn og risiko for skybrud i hele landet – med undtagelse af Bornholm. Forsikringsselskaberne If og Topdanmark opfordrer derfor boligejere til at tage deres forholdsregler. “Det markante vejrskifte rammer, mens mange danskere er bortrejst på ferie. Kraftig regn og skybrud kan føre til skader på kort tid – især hvis ingen er hjemme til at reagere. Derfor er det vigtigt at sikre sin bolig i tide og forebygge eller begrænse skader,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. “Har man værdifulde genstande i kælderen, bør de flyttes op i højden eller til et andet rum. Det er ofte de små forberedelser, der gør den store forskel,” tilføjer Helene Ibsen. Ifølge DMIs varsling kan der lokalt falde over 24 mm regn på

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye