Nye rekorder for flyrejser kalder på grønne brændstoffer

Sommerens rekordstore antal flyrejser understreger behovet for at investere kraftigt i grønt flybrændstof. Behovet er stort, men tiden er knap, og derfor er det afgørende, at de politisk afsatte midler til grøn luftfart skal prioriteres til produktionen af grønne, brintbaserede brændstoffer. Det mener Brintbranchen, som opfordrer Christiansborg til hurtig handling.

Tejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen

Mange danskere er efterhånden gået på ferie, og det lunkne sommervejr viser sig i rejselysten. Lige nu sættes der rekord efter rekord i antal flypassagerer. Alene i Københavns lufthavn kommer der nu flere passagerer gennem terminalerne end før corona-pandemien. Men det rekordhøje antal rejsende sætter sig i klimabelastningen. Derfor skal der skrues op for produktionen af grønne brændstoffer.

Produktion og anvendelse af SAF (Sustainable Aviation Fuel) i luftfarten er højt på dagsordenen ikke bare i Danmark men også i EU, for flytrafikken er en af den grønne omstillings helt store udfordringer. Derfor skal vi bruge langt mere klimavenlige brændstoffer, og her har Danmark en klar rolle at spille, forklarer Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen:

”I Danmark har vi ambitioner om en grøn indenrigsflyrute i 2025 og en komplet omstilling af indenrigsflyvningen i 2030. Det er åbenlyst en stor udfordring at omstille flytrafikken, men det skaber samtidigt enorme muligheder for danske producenter af grønt brændstof. For markedet er jo ikke kun den beskedne danske indenrigsflyvning men den globale luftfart. Og det er ikke ligegyldigt, hvordan vi går til den store omstillingsopgave. Svaret er ikke importerede biobrændsler fra Asien, men i stedet de grønne brintbaserede brændstoffer”.

Grønne succeser kræver langsigtede investeringer

Brintbaserede brændsler, de såkaldte elektro-fuels, har deres energiindhold fra bl.a. vind- og solenergi, og det er på den baggrund, at Danmark kan gøre sig selv gældende i produktion og eksport af grønne flybrændstoffer, siger Tejs Laustsen Jensen:

”De danske ambitioner for udbygning af de vedvarende energikapaciteter betyder, at vi har enorme muligheder for at bruge grøn strøm og brint til at producere den såkaldte e-SAF. Grønt brintbaseret brændstof er langt mere bæredygtigt end biobrændsler. Og potentialet for danske producenter af både grønt brændstof og de bagvedliggende teknologier er enormt. Derfor skal vi også allerede nu beslutte, at danskproduceret grønt flybrændstof skal være e-SAF. I bedste fald er biobrændsler en overgangsløsning i luftfarten, så det giver langt mere klima- og erhvervsmæssig værdi at investere i mere langsigtede løsninger. Og her er det den grønne brint, der vinder”, siger Tejs Laustsen Jensen, og afslutter:

”SAS har indgået partnerskab med Airbus, Vattenfall og lufthavnene i Sverige og Norge for at undersøge, hvordan grøn brint kan blive en del af flybrændstofinfrastrukturen. Airbus har selv meldt ud, at de om 10 år vil have et fly i kommerciel drift, der flyver på ren, grøn brint. Så vi ved, hvilken retning vi skal i. Og nu er det op til Christiansborg at sørge for, at vi gør det ordentligt fra starten, og derfor investerer midlerne fra puljen for grøn luftfart i grønne, brintbaserede brændstoffer.”

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark.

Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier.

Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Brintbranchen: EU skal holde fast i grønne satsninger10.6.2024 08:48:47 CEST | Pressemeddelelse

Europa skal fortsat holde den grønne fane højt – både af hensyn til klima, sikkerhed og økonomi. Og det bliver i høj grad de nyvalgte danske MEP’eres opgave at bidrage til, at EU ikke taber fokus på klimaet. Det er reaktionen fra Brintbranchen på resultatet af valget til Europa-Parlamentet, og direktør Tejs Laustsen Jensen kalder det som ”et potentielt historisk selvmål”, hvis valgresultatet betyder, at EU slækker ambitionerne for den grønne omstilling – herunder for grøn brint.

Resultatet af den europæiske brintbank punkterer myten om, at grøn brint er for dyrt30.4.2024 14:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen finder resultaterne af den første auktionsrunde i den europæiske brintbank opløftende, da de beviser, at europæiske brintprojekter er tættere på kommerciel modenhed end tidligere antaget. Nu handler det om at holde momentum, og Brintbranchen opfordrer derfor Danmark til at afsætte nationale midler til de kommende auktionsrunder i den europæiske brintbank.