Vejdirektoratet reducerer den tid, du holder for rødt lys
Trafiksignaler langs de statslige veje er netop nu ved at blive opdateret, så de tager større højde for trafikken i det enkelte kryds. Tiltaget betyder mindre spildtid og en samfundsøkonomisk besparelse på 77 millioner kroner om året.
![Vejdirektoratet har justeret på, hvor længe der er grønt og rødt lys. Foto: Vejdirektoratet](/data/images/public/13559844/13954898/adb1e633-26f0-4582-8e56-c518a17b90ea-w_720.jpg)
”Øv, hvor går det altså bare langsomt. Er det ikke snart min tur?”
Mange trafikanter kender nok den følelse af utålmodighed, der kan komme snigende, når man holder i et trafiksignal og venter på, at lyset skifter fra rødt til grønt. Endnu værre er det, når man ikke når med over, fordi grøntiden er for kort i forhold til trafikmængden.
Heldigvis byder fremtiden på færre frustrationer som disse på statsvejene. Her er Vejdirektoratet nemlig i fuld gang med at gennemgå samtlige af de 320 trafiksignaler, der er ejet af staten.
Trafiksignalerne skal justeres, så de i højere grad tilpasser sig til den trafik, der er i det enkelte kryds. Når tiltaget er fuldt implementeret, vil det give en årlig samfundsøkonomisk besparelse på 77 millioner kroner og en klimagevinst på 150-300 ton sparet CO2 om året. Det er de målbare gevinster af den tid, der vindes, når danskerne skal bruge mindre tid på at holde unødigt for rødt og trængslen derfor falder.
”Vi har været ude og justere på, hvor længe der er grønt og rødt lys, og nogle steder har vi også indført venstresvingspile. Det skulle gerne føre til, at man slipper for unødigt at stoppe og holde i tomgang, når man kommer til et trafiksignal. Til gengæld kommer man hurtigere frem til sin destination. God og effektiv infrastruktur er til gavn for os alle,” siger Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet.
Trafikkens døgnrytme
Der er ikke tale om ny teknologi. Vejdirektorats trafiksignaler har allerede detektorer, der kan registrere, når man ankommer i sit køretøj. Tiltaget er ganske lavpraktisk og går i al sin enkelthed ud på at justere på de parametre, der styrer det enkelte signalanlæg.
I 2018 begyndte Vejdirektoratet på mere systematisk vis at analysere årsagen til lange køer i trafiksignaler, hvorefter de enkelte trafiksignaler er blevet tilpasset, så de passer med trafikken. Et trafiksignal kan for eksempel indeholde forskellige grøntider for dagtimerne, aften- og nattetimerne, morgenmyldretiden og så videre.
Nogle steder er der også etableret en såkaldt ”grøn bølge”, hvor trafikanten får grønt lys i flere kryds i træk. Endelig er der eksempler på trafiksignaler, hvor nærmere analyse har vist, at styringen ikke er fulgt med tiden, eksempelvis fordi der er sket et stort rykind af arbejdspladser, eller der er åbnet en skole.
”Vi bruger den teknologi, vi har i forvejen, og derfor er tiltaget et godt eksempel på, hvordan man kan få bedre fremkommelighed for få penge. I princippet er der bare tale om, at vi har justeret på grøntiderne, men på bundlinjen står, at de statslige trafiksignaler nu har en øget kapacitet. Og dét er der god økonomi i. Vores beregninger viser, at det ville koste samfundet 350.000 kroner om dagen, hvis vi rullede projektet tilbage,” siger Charlotte Vithen.
Fakta
- Vejdirektoratet råder over de 320 trafiksignaler, der er ejet af staten, mens kommunerne ejer næsten alle de resterende trafiksignaler. I alt er der ca. 3.100 trafiksignaler i Danmark.
- Vejdirektoratet har foreløbig opdateret to tredjedele af sine trafiksignaler, mens de resterende lidt over hundrede trafiksignaler vil blive gennemgået inden for en kortere årrække.
- De samfundsøkonomiske omkostninger er opgjort for færre stop i trafikken – dvs. udledningen for en personbil, som standser og derefter accelererer igen. Lastbiler er ikke medregnet. Det har ikke været muligt at opgøre effekten af reduceret rejsetid.
- Omkostningerne til tilpasningerne er 18 millioner kroner.
Nøgleord
Kontakter
Charlotte VithenOmrådechefVejdirektoratet
Tlf:22 16 70 72cv@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon
Tlf:51 83 33 93Billeder
![Vejdirektoratet råder over de 320 trafiksignaler, der er ejet af staten. Kort: Vejdirektoratet](/data/images/public/13559844/13954898/85f4b8cb-051c-477d-a14a-4d7286979064-w_240.png)
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Det nye Statens Naturhistoriske Museum er overtaget af Københavns Universitet12.7.2024 11:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Bygherren Vejdirektoratet har nu overdraget Statens Naturhistoriske Museum til Københavns Universitet. Med de nye museumsbygninger bliver Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Have samlet til ét museum.
Vejdirektoratet sætter skub i udrulningen af ladeparker til ellastbiler9.7.2024 13:40:00 CEST | Pressemeddelelse
25 ladeparker til ellastbiler skal kickstarte den grønne omstilling af den tunge vejtransport i Danmark. De første fem ladeparker skal stå klar i 2025, og Vejdirektoratet er derfor gået i dialog med markedet om udrulningen og driften af de nye ladefaciliteter.
Vejarbejde ved to rundkørsler i Ringsted er genoptaget tirsdag9.7.2024 11:12:49 CEST | Pressemeddelelse
Arbejdet ved to rundkørsler på Østre Ringvej ved Køgevej og Haslevvej i Ringsted, som i starten af juni gik i stå, er tirsdag blevet genoptaget. Rundkørslerne forventes nu at stå klar i september.
Disse lokale veje er spærret under E45 i Hedensted, Horsens og Skanderborg Kommune8.7.2024 12:29:51 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet er i fuld gang med at forlænge de tunneler, der fører de kommunale veje under E45 mellem Vejle og Skanderborg. Få et overblik over hvilke veje, der er spærret.
Forvent kø når amerikansk rockstjerne indtager Odense5.7.2024 06:50:00 CEST | Pressemeddelelse
Der kan opstå en del kø i og omkring Odense, når den amerikanske rockstjerne Bruce Springsteen sammen med sit band giver koncert i byen tirsdag 9. juli.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum