Vejdirektoratet reducerer den tid, du holder for rødt lys
Trafiksignaler langs de statslige veje er netop nu ved at blive opdateret, så de tager større højde for trafikken i det enkelte kryds. Tiltaget betyder mindre spildtid og en samfundsøkonomisk besparelse på 77 millioner kroner om året.
”Øv, hvor går det altså bare langsomt. Er det ikke snart min tur?”
Mange trafikanter kender nok den følelse af utålmodighed, der kan komme snigende, når man holder i et trafiksignal og venter på, at lyset skifter fra rødt til grønt. Endnu værre er det, når man ikke når med over, fordi grøntiden er for kort i forhold til trafikmængden.
Heldigvis byder fremtiden på færre frustrationer som disse på statsvejene. Her er Vejdirektoratet nemlig i fuld gang med at gennemgå samtlige af de 320 trafiksignaler, der er ejet af staten.
Trafiksignalerne skal justeres, så de i højere grad tilpasser sig til den trafik, der er i det enkelte kryds. Når tiltaget er fuldt implementeret, vil det give en årlig samfundsøkonomisk besparelse på 77 millioner kroner og en klimagevinst på 150-300 ton sparet CO2 om året. Det er de målbare gevinster af den tid, der vindes, når danskerne skal bruge mindre tid på at holde unødigt for rødt og trængslen derfor falder.
”Vi har været ude og justere på, hvor længe der er grønt og rødt lys, og nogle steder har vi også indført venstresvingspile. Det skulle gerne føre til, at man slipper for unødigt at stoppe og holde i tomgang, når man kommer til et trafiksignal. Til gengæld kommer man hurtigere frem til sin destination. God og effektiv infrastruktur er til gavn for os alle,” siger Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet.
Trafikkens døgnrytme
Der er ikke tale om ny teknologi. Vejdirektorats trafiksignaler har allerede detektorer, der kan registrere, når man ankommer i sit køretøj. Tiltaget er ganske lavpraktisk og går i al sin enkelthed ud på at justere på de parametre, der styrer det enkelte signalanlæg.
I 2018 begyndte Vejdirektoratet på mere systematisk vis at analysere årsagen til lange køer i trafiksignaler, hvorefter de enkelte trafiksignaler er blevet tilpasset, så de passer med trafikken. Et trafiksignal kan for eksempel indeholde forskellige grøntider for dagtimerne, aften- og nattetimerne, morgenmyldretiden og så videre.
Nogle steder er der også etableret en såkaldt ”grøn bølge”, hvor trafikanten får grønt lys i flere kryds i træk. Endelig er der eksempler på trafiksignaler, hvor nærmere analyse har vist, at styringen ikke er fulgt med tiden, eksempelvis fordi der er sket et stort rykind af arbejdspladser, eller der er åbnet en skole.
”Vi bruger den teknologi, vi har i forvejen, og derfor er tiltaget et godt eksempel på, hvordan man kan få bedre fremkommelighed for få penge. I princippet er der bare tale om, at vi har justeret på grøntiderne, men på bundlinjen står, at de statslige trafiksignaler nu har en øget kapacitet. Og dét er der god økonomi i. Vores beregninger viser, at det ville koste samfundet 350.000 kroner om dagen, hvis vi rullede projektet tilbage,” siger Charlotte Vithen.
Fakta
- Vejdirektoratet råder over de 320 trafiksignaler, der er ejet af staten, mens kommunerne ejer næsten alle de resterende trafiksignaler. I alt er der ca. 3.100 trafiksignaler i Danmark.
- Vejdirektoratet har foreløbig opdateret to tredjedele af sine trafiksignaler, mens de resterende lidt over hundrede trafiksignaler vil blive gennemgået inden for en kortere årrække.
- De samfundsøkonomiske omkostninger er opgjort for færre stop i trafikken – dvs. udledningen for en personbil, som standser og derefter accelererer igen. Lastbiler er ikke medregnet. Det har ikke været muligt at opgøre effekten af reduceret rejsetid.
- Omkostningerne til tilpasningerne er 18 millioner kroner.
Nøgleord
Kontakter
Charlotte VithenOmrådechefVejdirektoratet
Tlf:22 16 70 72cv@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon
Tlf:51 83 33 93Billeder
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Vejdirektoratet etablerer enkeltrettet cykelsti langs Trojelsvej i Ribe22.1.2025 10:09:37 CET | Pressemeddelelse
Tirsdag den 28. januar starter arbejdet med at etablere en enkeltrettet cykelsti på vestsiden af Trojelsvej samt flytning af cykelstikrydsning mod nord. Den nye cykelsti skal være med til at forbedre trafiksikkerheden på strækningen.
Kom til informationsmøde om udbygningen af Rute 11 fra Varde til Korskro22.1.2025 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet skal udbygge Rute 11 mellem Varde og Korskro med et ekstra spor og inviterer nu til et informationsmøde om projektet. Mødet bliver afholdt i Sportium i Varde tirsdag den 28. januar kl. 17.00-19.00.
Arbejde med støjskærme spærrer veje i Aalborg22.1.2025 09:15:00 CET | Nyhed
Vejdirektoratets entreprenør er fortsat i gang med at sætte støjskærme op langs Nordjyske Motorvej E45 i Aalborg. Arbejdet nærmer sig snart sin afslutning, men inden vi når dertil, er vi nødt til at spærre nogle af de veje, som støder op til, eller krydser, motorvejen.
Vejdirektoratet vælger bygherrerådgiver til den 3. Limfjordsforbindelse21.1.2025 09:30:09 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet har valgt COWI som rådgiver på fjordkrydsningen og tager nu næste skridt i arbejdet med en kommende ny Limfjordsforbindelse vest om Aalborg.
Rettet dato: Tilkørsel <19b> Søften mod Djursland lukker frem til april17.1.2025 14:00:57 CET | Pressemeddelelse
Djurslandsmotorvejen skal udvides under Høgemosevej, og derfor lukker Vejdirektoratet tilkørsel <19b> Søften fra søndag den 19. januar frem til april. Dermed vil både til- og frakørslen mellem Djurslandsmotorvejen og Høgemosevej være lukket frem til 1. april
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum