Gymnasieelever kan være løsningen på erhvervslivets og samfundets udfordringer

Elever fra gymnasier i Region Hovedstaden samarbejder med danske virksomheder inden for life science og sundhed, og det kan være med til at løse udfordringer for både erhvervslivet og samfundet.

Gymnasieelever præsenterer deres løsning for Novonesis.
Gymnasieelever præsenterer deres løsning for Novonesis. Naturvidenskabernes Hus

Det kan lyde ambitiøst, at gymnasieelever er løsningen på samfundets problemer, men det er ikke desto mindre en del af formålet med et projekt lavet i samarbejde mellem gymnasier og virksomheder i Region Hovedstaden og Naturvidenskabernes Hus. Siden januar 2022 har gymnasieelever i samarbejde med en række virksomheder inden for life science og sundhed arbejdet på at løse nogle af de store udfordringer inden for samfund og klima.

Bæredygtig fødevareproduktion, rent drikkevand og optimering af plastikindpakning er nogle af de emner, gymnasieeleverne beskæftiger sig med. Alle med udgangspunkt i virksomhedernes kerneområder.

”Det var spændende at arbejde med noget virkelighedsnært og noget med betydning,” fortæller en af de elever, der deltog i en case med virksomheden Novonesis med fokus på bæredygtig fødevareproduktion med enzymer.

Nedbryder fordomme

Ifølge Pharmadanmark og Dansk Industri står life science-branchen til at mangle 12.000 medarbejdere om få år. Derfor er det afgørende at vække de unges interesse for en uddannelse og karriere inden for life science og sundhed.

”Projektet skal give de unge et indblik i, hvordan det er at arbejde med life science og sundhed ude i danske virksomheder. De oplever, hvordan fag og kompetencer kan bruges i erhvervslivet uden for gymnasiet, og måske vælger de senere at gå netop den vej i deres valg af uddannelse,” siger Karina Esmine Fredbo, projektleder i Naturvidenskabernes Hus.

For Novonesis er det vigtigt at sprede viden om studie- og karrieremuligheder inden for STEM til danske børn og unge.

”Vi tror på, at vi kan hjælpe med at nedbryde fordomme og andre barrierer, når eleverne møder os, som fortæller og viser, hvordan vi arbejder på at gøre verden til et bedre sted med biologi. Det er vigtigt for os, at de medarbejdere, som deltager i aktiviteterne, fortæller åbent om de forhindringer, som de selv har oplevet, så eleverne hører, at man ikke skal være en bestemt type for at få et fedt jobliv inden for STEM-området,” siger Catrine Møller Jakobsen, coordinator og project assistent hos Novonesis.

STEM står for science, technology, engineering, mathematics.

Samarbejde med virksomheder giver perspektiv

Høje-Taastrup Gymnasium er en del af life science-projektet i Region Hovedstaden og har længe haft en naturvidenskabelig profil. For gymnasiet har det høj prioritet, at eleverne deltager i projekter med virksomheder.

"Vi har en klar overbevisning om, at virkelighedsnære projekter i samarbejde med virksomheder skærper elevernes opmærksomhed på, hvad fagene kan bruges til. Det klæder dem bedre på til deres fremtidige uddannelsesvalg, men det giver også et perspektiv på undervisningen og gør undervisningen nærværende og relevant," siger Maria Schou, uddannelseschef på Høje-Taastrup Gymnasium.

Hun oplever, at eleverne har haft stor glæde af at være en del af projektet. De har fået indblik i, hvordan der arbejdes konkret med life science i danske virksomheder, hvilket har givet dem et nyt perspektiv på deres fag.

”Casen og samarbejdet er relevant for os og vores fremtid. Det har været godt at lave noget innovativt og få lov til selv at udvikle noget,” fortæller en elev fra Høje-Taastrup Gymnasium.

Inspiration til andre gymnasier

Erfaringerne fra Høje-Taastrup Gymnasium og andre deltagende gymnasier viser, at virksomhedssamarbejder er en stor gevinst for både elever og lærere.

"Ofte har undervisere meget fokus på kernestof og læreplanen, men det er virkelig godt givet ud at springe ud i et virksomhedssamarbejde. Det bør ikke være et enten-eller, da virksomhedssamarbejdet styrker indlæringen af kernestoffet,” siger uddannelsesleder Maria Schou og tilføjer:

”Eleverne husker virksomhedsprojekter på en helt anden måde og får også nogle andre billeder end de rent faglige at binde deres viden op på”.

Virksomhederne, der deltager i life science-projektet, er Novonesis, Eriksholm Research Centre, Coloplast, Frederiksberg Forsyning og DHI. Projektet er støttet af Region Hovedstaden, og udover Høje-Taastrup Gymnasium er også Hvidovre Gymnasium projektpartner.

Læs mere om virksomhedscases her: https://nvhus.dk/tag-virkeligheden-med-ind-i-undervisningen-paa-dit-gymnasie/?filter-tilbud=virksomhedscases&type=tilbud-undervisere

Naturvidenskabernes Hus tænder gnisten hos børn og unge for de naturvidenskabelige og tekniske fag.

Vi er en nonprofitorganisation, som i tæt samarbejde med kommuner, virksomheder og undervisere i gymnasiet og grundskolen udvikler undervisningsforløb, så elever på alle niveauer kan lade nysgerrigheden få frit løb og fordybe sig i autentiske virksomhedsudfordringer.

Vi genererer ny viden gennem kortlægning, evaluering og forskning i skolevirksomhedssamarbejde, og vi understøtter skolevirksomhedssamarbejde gennem netværksaktiviteter for kommuner, virksomheder og gymnasier.

Vi gør en forskel for både børn og unge, erhvervsliv og samfund. Vi klæder de unge på til valg af uddannelse og motiverer flere til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, der er afgørende for den grønne omstilling og et bæredygtigt samfund.

Læs mere på nvhus.dk

Historisk stor fondsbevilling til Naturvidenskabernes Hus5.7.2024 13:09:18 CEST | Pressemeddelelse

13,65 millioner kroner i en enkelt bevilling fra Poul Due Jensens Fond. Det er det største beløb, Naturvidenskabernes Hus til dato har modtaget på én gang. Selvom tilbagemeldingen kom fra fonden for to uger siden, blev den først helt officiel, da donationsbrevet og dermed den officielle bekræftelse på bevillingen landede i huset onsdag. Pengene skal inspirere flere børn og unge til STEM-uddannelse og -jobs.