Dårlig mave ødelægger ferier: Stor stigning i henvendelser fra populær rejsedestination

Antallet af sager hos Gjensidige og Gouda Rejseforsikring fra Tyrkiet er steget med over 35 procent i årets første seks måneder. Det giver anledning til at minde rejsende om at være opmærksom på deres personlige hygiejne og at benytte deres rejseforsikring.

For mange danskere er sommerferie også lig med en tur til sydens sol, og selvom det for langt de fleste betyder gode oplevelser og ekstra grader på termometeret, så er der danskere, der hvert år kommer galt afsted på sommerferien.

På én af danskernes foretrukne feriedestinationer, nemlig Tyrkiet, har Gjensidige og Gouda Rejseforsikring set en stigning på over 35 procent i henvendelser fra rejsende i det første halvår af 2024, sammenlignet med årets første seks måneder i 2023.

Når der ses en stigning i antallet af henvendelser fra destinationer som Tyrkiet, så er der især tale om sager, der omhandler forskellige former for mavevirus, der kræver hjælp fra et sygehus eller en læge. Det fortæller Louise Hertzum Andersen, der er fagchef i Gouda Rejseforsikring.

“Tyrkiet er blot ét eksempel på en populær dansk rejsedestination, hvor vi ser rigtig mange sager om folk, der oplever problemer med diarre, opkast og andre former for maveonde. Derfor opfordrer vi også folk til at være opmærksomme, hvis de eksempelvis skal spise buffet, og være rigtig grundige med deres egen hygiejne på ferien.”

Louise Hertzum Andersen tilføjer derudover, at hun forventer, at tendensen med flere henvendelser fra Tyrkiet vil fortsætte gennem sommeren, hvor antallet af rejsende til destinationen går ind i sin højsæson.

Dårlig mave er skyld i mange spolerede feriedage

Desværre oplever rigtig mange danskere, at de får feriedage ødelagt pga. mavevirus. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring. Her svarer flere end hver fjerde af de adspurgte, at de har fået en eller flere feriedage ødelagt af et maveonde hos enten dem selv eller deres børn.

Erfaringer fra Gjensidige og Gouda Rejseforsikring viser også, at det kan blive en dyr fornøjelse, hvis ikke man bruger sin rejseforsikring ved sygdom, når man rejser sydpå.

“Vi ser hvert år rejsende, der skal betale store summer for simple behandlinger på privatklinikker og lokale hospitaler, fordi de i desperation er gået til den første og bedste læge. Det er derfor vigtigt, at man husker altid at benytte sin rejseforsikring, hvis man skulle blive syg, så man kan få den bedste behandling og få udgifterne dækket,” siger Louise Hertzum Andersen.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er foretaget af © YouGov for Gjensidige i maj 2024 blandt 1012 repræsentativt udvalgte danskere.

Har du nogensinde fået én eller flere feriedage ødelagt pga. mavevirus på ferien?

Ja, jeg havde selv mavevirus

Ja, mit barn havde mavevirus

Ja, en anden, jeg rejste med, havde mavevirus

Nej

Ved ikke/ønsker ikke at svare

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.