Atletik-kvartet udtaget til OL i Paris

På baggrund af en indstilling fra Dansk Atletik Forbund har DIF, der er Danmarks Olympiske Komité, udtaget fire atletikudøvere til OL i Paris.

Atletikranglisterne er gjort op, og resultatet er, at fire atleter skal repræsentere Danmark i atletik til OL. Atleterne er udtaget af DIF (Danmarks Olympiske Komité) på baggrund af en indstilling fra Dansk Atletik Forbund, og de er:

• Ida Karstoft, 200 meter
  • Simon Hansen, 100 meter
  • Katrine Koch Jacobsen, hammerkast
  • Lisa Brix Pedersen, diskoskast

Ida Karstoft, der allerede repræsenterede Danmark ved OL i Tokyo i 4 x 100 meter stafet, skal i Paris konkurrere individuelt på 200 meter-distancen. Dermed skriver hun dansk OL-historie, da hun bliver den første danske kvinde til at konkurrere i den disciplin. Også i hammerkast bliver der skrevet et nyt dansk OL-kapitel, da Katrine Koch Jacobsen også bliver den første kvinde i den disciplin, der skal til OL.

OL-debutanten Lisa Brix Pedersen repræsenter Danmark diskoskast, mens sprinteren, Simon Hansen, der for nylig satte ny dansk rekord på 100 meter med tiden 10,11 sekunder og ligesom Ida Karstoft var med på sprintstafetten I Tokyo, skal til sit andet OL

”Det er en af mine største drømme at komme til OL på 100 meter, og jeg glæder mig utrolig meget til at komme til Paris i den bedste version af mig selv. Jeg ser frem til at realisere en drøm og forhåbentligt endnu en gang overgå mig selv. For det er jeg sikker på, at jeg kan,” siger Simon Hansen.

DIF’s OL-chef de mission, Søren Simonsen, glæder sig over at kunne sende de fire atleter afsted til Paris.

”Atletik har en helt særlig status ved OL, og jeg glæder mig over, at vi endnu engang har danskere kvalificeret. Det har ikke været en nem vej mod OL for dansk atletik. Alligevel synes jeg, vi stiller op med nogle konkurrencedygtige atleter i de discipliner, vi er med i. Jeg glæder mig meget til at følge dem alle på det olympiske stadion i Paris.”

Lars Balle Christensen, sportsdirektør i Team Danmark, tilføjer:

"Atleterne har hver især gennemgået en fin udvikling, selvom det har været en vanskelig tid for dansk atletik frem mod dette OL, men vi er stolte over at, vi kan sende netop disse atleter afsted til Paris, og vi tror på, at de vil repræsentere Danmark på fornemmeste vis."

For mere information om det danske hold besøg www.ol.dk, hvor der også er fotos af atleterne til download og følg 'Danmark til OL' på Facebook og Instagram.

Ida Kathrine Karstoft

Født: 29. oktober 1995

Disciplin: 200 meter

Klub: Sparta Atletik & Løb

Tidligere OL-deltagelser: Tokyo 2021 (4x100 m)

Udvalgte resultater:  EM 2022: Bronze 200 meter. Er bl.a. indehaver af den danske rekord på 200 meter (22,60) og på 100 meter (11,32), 4x100 meter og 60 meter inde.

Simon Hansen

Født: 30. juni 1998

Disciplin: 100 meter

Klub: Aarhus 1900 Atletik og Løb

Tidligere OL-deltagelser: Tokyo 2021 (4x100 m)

Udvalgte resultater: Dansk rekord 100 meter, 200 meter, 4x100 meter samt 60 meter inde; World Relays 4x100 meter bronze 2021; EM-finalist 100 meter og 4x100 meter 2024; VM inde semifinalist 60 meter i 2024.

Katrine Koch Jacobsen

Født: 24. juni 1999

Disciplin: Hammerkast

Klub: Sparta Atletik og Løb

Tidligere OL-deltagelser: Debutant

Udvalgte resultater: Dansk rekord – forbedret et utal af gange med samlet næsten 11 meter, VM-finale 2023 (nr. 9), EM -finale 2024 (nr. 5); European Winter Throw-guld i 2024.

Lisa Brix Pedersen

Født: 16. august 1996

Disciplin: Diskoskast

Klub: Sparta Atletik og Løb

Tidligere OL-deltagelser: Debutant

Udvalgte resultater: Seksdobbelt dansk mester og dansk rekordholder, EM-finale 2022, European Winter Throw-sølv 2022, European Games-vinder (B-rækken), 2 x VM deltagelse.

Mikkel Larsen, elitechef i Dansk Atletik Forbund, +45 28 22 64 75, ml@dansk-atletik.dk
Søren Simonsen, OL-chef de mission, DIF: 29420443, sos@dif.dk
Lars Balle Christensen, sportsdirektør, Team Danmark: 25145640, lbch@teamdanmark.dk