Flere unge søger de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

Interessen for at læse til blandt andet ingeniør stiger markant i år

Meget tyder på, at de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser hitter hos de unge. I forhold til 2023 er søgningen til diplomingeniøruddannelsen steget med tre procent, og fortsætter dermed fremgangen, og indenfor naturvidenskab er stigningen på seks procent i forhold til sidste år. Det viser opgørelsen over søgningen til de videregående uddannelser for 2024 fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Interessen for civilingeniøruddannelsen er steget med hele 11 procent fra sidste år, og er dermed den mest populære uddannelse i opgørelsen fra ministeriet.

Laura Klitgaard, der er formand i Ingeniørforeningen, IDA er naturligvis glad for de unges store interesse for STEM-uddannelserne.

”Det helt fænomenalt, at flere unge søger mod de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Det er udtryk for at mange har en interesse i at medvirke til løse fremtidens udfordringer ved f.eks. at læse til blandt andet ingeniør eller tage en it-uddannelse. Der vil i høj grad blive rift om dem. De kan løse blandt andet den grønne omstilling, den øgede digitalisering og cybersikkerhed samt en række udfordringer på sundheds-og plejeområdet, hvor teknologi skal medvirke til at fremtidssikre sundhedsvæsenet," siger hun.

IDAs formand understreger dog, at det først er om tre uger, at man med sikkerhed ved, om der er grund til at smile.

"Det er først, når vi ser den endelige optag på de videregående uddannelser, at vi kan begynde at glæde os rigtigt. Hvis ikke vi får uddannet nok på STEM-området herhjemme, vil det betyde at erhvervslivets muligheder vil blive begrænsede, og det vil i sidste ende koste på den hjemlige velfærd," siger Laura Klitgaard.

Danmark vil allerede i 2030 mangle 13.000 uddannede kandidater indenfor områderne ingeniør, teknik og it. Hertil kommer en mangel på 7.000 personer med en mellemlang teknik- eller it-uddannelse. Det viser en mismatch-analyse udarbejdet af IRIS Group og HBS Economics for Danske Gymnasier og Ingeniørforeningen, IDA.