"Hammerslag"-ekspert: Derfor har vi brug for pauser i hjemmet

I en verden, hvor tempoet stiger og det sociale liv fylder mere, bliver hjemmets rolige hjørner endnu vigtigere.

Kristine Virén er "Hammerslag"-ekspert og boligekspert hos Videncentret Bolius. Hun fortæller i et interview med Boliga, hvorfor "hyggekroge" er vigtige i hjemmet. Foto: Bolius

"Hyggekroge" er ikke længere bare hyggelige kroge – de er en nødvendighed for at finde ro i en travl hverdag.

Kristine Virén, formidlingschef hos Videncentret Bolius og "Hammerslag"-ekspert, understreger over for Boliga, hvor afgørende det er at skabe små, rolige hyggekroge og oaser i vores hjem, hvor vi kan trække os tilbage og lade op.

"Vores boliger er blevet meget større og mere åbne. Vi kan næsten ikke få nok af store stuer og køkken-alrum. Danskerne elsker åbne og lyse rum, hvilket skaber et dynamisk hjem, hvor børn, familie og venner er i centrum og skaber liv," siger Kristine Virén til Boliga og uddyber:

"Boligen skal ses i en ekstrovert kontekst, men samtidig er det også et sted, hvor vi skal slappe af, koble fra og lade op. Derfor er det vigtigt at have hyggekroge, hvor man kan trække sig tilbage fra det dynamiske og ekstroverte miljø."

Tryghed og ro i hyggekrogen
I sin forklaring understreger Kristine Virén, hvordan en hyggekrog kan være essentiel for vores mentale velvære:

"Grundlæggende skal vi mennesker føle os trygge i vores hjem. Vi har brug for noget, der støtter ryggen, vi skal kunne kigge fremad eller ud i rummet, vi skal sidde behageligt og være omgivet af godt og dæmpet lys. Dette er helt naturligt for os, når vi skal slappe af," siger hun.

Social samvær og hyggekroge
Det moderne menneskets livsstil er tæt knyttet til boligindretning og have, hvor sociale aktiviteter spiller en stor rolle.

"Hvordan skal vi ses med vores venner i hjemmet? Hvor skal baren stå? Hvordan skal børnefødselsdagen afholdes? Hvor skal bordet stå, så alle kan snakke sammen? Dette er blot nogle eksempler på, hvordan vores liv og boligindretning styres af sociale og ekstroverte behov," forklarer Kristine Virén.

Men hun påpeger også behovet for balance: "Mennesker har i lige så høj grad brug for ro. Hyggekrogen er symbolet på en pause fra det sociale, hvor vi kan være introverte og slappe af. Vi har brug for pauser gennem dagen, og derfor er hyggekroge ekstremt vigtige."

Følelsesmæssig forbindelse til hjemmet
At være følelsesmæssigt forbundet med sit hjem er vigtigt for at opnå en følelse af ro og velvære. Kristine Virén sammenligner nutidens åbne hjem med tidligere tiders indretning:

"I gamle dage havde boliger et herreværelse eller et kontor, som var mandens hyggekrog, hvor han kunne få en pause fra det sociale og dynamiske liv. I dag har vi revet væggene ned og åbnet op. Nu er hyggekrogen for alle, med fokus på let og behagelig belysning, og gerne en god udsigt mod noget roligt, som giver en rar følelse. Dette dæmper omgivelsernes larm og uro. Hyggekrogen skal forbinde os med vores følelser og skabe ro," understreger boligeksperten.

Råd til indretning af hyggekrogen
Kristine Virén afslutter med nogle konkrete råd til, hvordan man bedst indretter sin hyggekrog, så den kan give de nødvendige pauser i hverdagen:

• En behagelig stol eller sofa - måske et arvestykke
  • Bløde tæpper
  • Behageligt lys
  • Udsigt mod noget, som giver ro