Billund Lufthavn opruster markant med lynladestation og hundredvis af ladepunkter fra Norlys

Billund Lufthavns grønne ambitioner om at skabe en nulemissionslufthavn kommer nu et skridt tættere gennem en ny aftale med Norlys, der etablerer mere end 250 nye ladepunkter på lufthavnens arealer. Et samarbejde, der gør det lettere at være elbilist og flyrejsende

Det bliver snart meget lettere at få dækket sine ladebehov som elbilist i eller omkring Billund Lufthavn. I de kommende måneder begynder lufthavnen og energi- og telekoncernen Norlys at etablere hele 137 ladestandere på lufthavnens areal. Da hver stander har to ladeudtag, vil elbilister snart kunne finde hele 274 ladepunkter.

De mange nye ladepunkter, der både tæller almindelige ladestandere og lynladestandere, bliver tilgængelige for både rejsende, lufthavnens ansatte samt lufthavnens stadigt flere eldrevne køretøjer.

"Vi arbejder for at være en nulemissionslufthavn i 2030 og er allerede i fuld gang med at udskifte vores egne køretøjer, hvor det er muligt. Nu tager vi endnu et stort skridt på vejen, samtidig med at vi skaber en endnu bedre oplevelse for de flyrejsende, som ikke behøver at bekymre sig om, hvorvidt der er strøm nok på bilen, hvad enten de ankommer eller skal videre med egen bil eller en lejebil", fortæller Claus Christiansen, kommerciel direktør i Billund Lufthavn.

Alle Norlys’ offentlige ladestandere drives som åbne netværk med gennemsigtige priser, der er ens for alle, hvad enten de er ladekunder hos Norlys eller ej.

Mange forskellige ladebehov

Billund Lufthavn er et trafikalt knudepunkt, som tæt på fire millioner rejsende passerer hvert eneste år. I takt med at stadigt flere biler på de danske veje kører på el, er lufthavnen også en helt oplagt samarbejdspartner for Norlys, der arbejder for at skabe en landsdækkende ladeinfrastruktur.

"Billund Lufthavn er et koncentrat af de mange ladebehov, der er i samfundet. Vi bygger lynladere til taxa’er og private, der skal hurtigt videre, almindelige ladestandere til lufthavnens personale og for eksempel forretningsfolk, som flyver til møder i fx London, Paris eller Amsterdam samt ladeløsninger til lufthavnens egne elektriske køretøjer. Derudover sikrer vi ladestandere dedikeret til biludlejningsfirmaerne, så de også for alvor kan omstille deres bilpark", siger Ellen Trolle, der er direktør for Norlys’ ladestanderforretning.

Det er en vigtig prioritet for både Billund Lufthavn og Norlys at bakke op om samfundets omstilling til elbiler. Lynladestationen skal udover de rejsende og forbipasserende, også kunne betjene de mange der driver virksomhed i lufthavnen, og til biludlejningsselskaberne etableres der blandt andet hurtigladere, som kan understøtte hurtig opladning hen over natten.

"I takt med at flere og flere private samt erhvervsrejsende vælger elbiler, når der skal lejes biler, er det altafgørende, at vi som lufthavn tilbyder de faciliteter, branchen efterspørger, og med denne aftale skaber vi virkelig nogle attraktive vilkår", uddyber Claus Christiansen, Billund Lufthavn.

De første ladestandere ventes at være i drift inden udgangen af året.