Verdo sikrer vand i hanen i nødsituationer

Verdo har styrket sit beredskab med nødgeneratorer, der sikrer vandforsyningen i tilfælde af nødsituationer. Tiltaget er en del af energikoncernens løbende indsats for at give randrusianerne en problemfri hverdag.

Nødgeneratoren ved Hobrovej Pumpestation står klar til at holde vandforsyningen i gang i tilfælde af en nødsituation.

Tidligere kunne en uheldig rendegraver påvirke strømmen og trykket i vandhanen i lokalområdet. Det er slut nu, hvis man er kunde hos Verdo, for her har man nu sørget for, at der fremover kommer til at være tryk på vandforsyningen, - også hvis der opstår en nødsituation.

De i forvejen omfangsrige beredskabsplaner er nemlig blevet suppleret med transportable nødgeneratorer.

Nødgeneratorer kan virke som en lille investering, men gevinsten er stor. Vi har nu et system, der automatisk slår til på tværs af hele forsyningsnettet, understøttet af transportable nødgeneratorer, som vi kan køre ud, hvis der opstår behov,” fortæller Peter Nordahn, chef for Vand og Digital Forsyning i Verdo.

Vandselskabets nye nødgeneratorer er langt fra de eneste foranstaltninger, der bidrager til at sikre vand i hanen. Alle selskabets lokationer og systemer overvåges for forsøg på cyberangreb, indbrud, trykfald eller andre udsving, så eventuelle udfald opfanges med det samme.

Sikkerhed på flere niveauer
Hvis uheldet er ude, og trykket falder i vandnettet, er det ikke kun mangel på vand, der kan blive et problem. Faren for at trække forurening ind i vandnettet udgør også en betydelig risiko. Det kan ske ved utætheder i ledningsnettet eller dårlige vandinstallationer hos vandkunderne, der svigter, og udover sundhedsrisikoen kan det være en dyr affære at rydde op efter.

At sikre trykket i nettet er derfor ikke kun et spørgsmål om forsyning, men i lige så høj grad om kvalitet. På den måde tjener nødgeneratorerne flere formål for Verdo, der ud over almindelige borgere også har kunder som sygehuse, plejehjem, virksomheder og landbrug med dyrehold.

”Kunderne skal kunne have tillid til os som leverandør. Af samme årsag udfører vi også flere vandprøver end de lovpligtige. Vi ved det med det samme, hvis noget afviger fra normalen, og med de nye nødgeneratorer har vi nu fået endnu et lag af sikkerhed, som gør, at vi kan sikre den høje kvalitet og fortsætte driften ufortrødent selv i kritiske situationer. Det er jeg glad for,” siger Peter Nordahn.

FAKTA
Verdo Vand indvinder årligt ca. 2,5 mio. m3 vand og dækker ca. 50 procent af vandforsyningen i Randers Kommune.

Du kan se den nuværende driftstatus og læse mere om Verdo Vand her: https://www.verdo.com/dk/privat/vand/

Peter Nordahn, chef for Vand og Digital Forsyning, Verdo

Elbiler og afrapporteringskrav: Mere el stiller store krav til de danske virksomheder3.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Verdo og Dansk Fjernvarme inviterer til debat om fremtidens energi på Folkemødet.7.6.2024 14:01:39 CEST | Pressemeddelelse