Pensionsindbetalinger er et overenskomstanliggende og ikke op til politikerne at reformere

Arbejdsmarkedets parter skabte for 30 år siden det pensionssystem, der bliver kaldt det bedste og mest bæredygtige i verden. I kraft af det kan almindelige lønmodtagere se frem til en fornuftig levestandard, når de forlader arbejdsmarkedet, og systemet bidrager samtidig til at mindske belastningen på det offentlige velfærdssystem.

Når ordførere fra flere partier i Børsen i denne uge lægger kimen til en pensionsreform, ser de bort fra arbejdsdelingen mellem Christiansborg og arbejdsmarkedets parter, som er meget velfungerende.

Formandskaberne for PensionDanmark (bestyrelsesformand i PensionDanmark og forbundsformand for 3F, Henning Overgaard, og næstformand Lars Sandahl, adm. direktør i DI) og Industriens Pension (bestyrelsesformand i Industriens Pension og gruppeformand for Industrigruppen 3F, Mads Andersen, og næstformand Kim Graugaard, viceadm. direktør i DI) udtaler:

”Indbetalingerne til pensionsordningerne skal politikerne ikke blande sig i. Det aftales mellem arbejdsmarkedets parter ved overenskomstbordet. Vi har i dag udviklet et af verdens bedste pensionssystemer, hvor lønmodtagere og arbejdsgivere har stor tillid til systemet. Det skal vi ikke sætte på spil på en falsk præmis,” og fortsætter:

”Vi genkender ikke billedet af, at de unge sparer for meget op til pension. Det gælder ikke for vores unge medlemmer, der kan forvente fornuftige dækningsgrader et stykke under det niveau, de har været vant til i arbejdslivet. Der er derfor ikke generel overopsparing med de pensionssatser, vi har i dag.”

Pressekontakt:

Kommunikationskonsulent Cecilie Idun Andersen, PensionDanmark, tlf. 31 93 05 73, cia@pension.dk

Pressechef Laurits Harmer Lassen, Industriens Pension, tlf. 29 39 66 76, lala@industrienspension.dk

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 827.000 medlemmer beskæftiget i 21.300 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. De samlede indbetalinger udgjorde 15,8 mia. kr. i 2023. Balancen er 343 mia. kr.