Ny analyse: Større risiko for at falde fra erhvervsuddannelser som kønsminoritet

Mere end hver tredje elev, der er begyndt på en erhvervsuddannelse, er stoppet inden for fem år. Og tendensen er endnu mere markant for minoritetskønnet på de kønsskæve erhvervsuddannelser. Det viser ny analyse fra Lederne, som forudser, at vi mister talenter og risikerer at gå glip af vigtig innovation og udvikling på arbejdspladserne.

Hver femte elev og studerende på en uddannelse har afbrudt den inden for fem år. Frafaldet er størst blandt mænd, hvor det er tættere på hver fjerde. Særligt markant er frafaldet på erhvervsuddannelserne, hvor mere end hver tredje elev, der begyndte på enten et grundforløb eller et hovedforløb i 2018, har afbrudt det inden for fem år.

Det fremgår af en ny analyse fra Lederne, som også viser, at frafaldet er størst for det køn, som er en minoritet på en erhvervsuddannelse. På det hovedforløb, hvor tømrere og murere uddannes, er tæt på ni ud af ti mænd, og her har mere end halvdelen af de kvindelige elever fra 2018 ikke gennemført uddannelsen. Blandt mændene er det godt hver tredje. På hovedforløbet for mekanikere, hvor der også er flest mandlige elever, er næsten 60 procent af kvinderne faldet fra. Der er tilsvarende en større andel af mænd, der er faldet fra på de erhvervsuddannelser, hvor der er en klar overvægt af kvinder - eksempelvis inden for omsorg, sundhed og pædagogik.

Og det er et stort problem, siger uddannelsespolitisk chefkonsulent Nina Christine Schwarz fra Lederne.

”Det er ret voldsomme tal. Både for den enkelte elev, for virksomheder og for samfundet giver det store problemer, at minoritetskønnet falder fra i så voldsomt et omfang. Vi går glip af talent, og vi får et kønsopdelt arbejdsmarked og kan ende i store rekrutteringsudfordringer, hvis ikke den udvikling vendes,” siger Nina Christine Schwarz fra Lederne.

Hun peger på, at det er et problem, som kræver flere løsninger:

”Det skal være interesser og kompetencer, der afgør studievalg. Ikke køn. Så der skal sættes ind på flere fronter. Uddannelsesvejledningen skal styrkes, så der ikke reproduceres stereotype forventninger. Virksomhederne skal eksponere rollemodeller og vise den rummelighed, som eksisterer på arbejdspladsen. Og så skal uddannelsesinstitutionerne arbejde strategisk med at samle og sprede studerende med minoritetskøn,” lyder nogle af hendes bud på en vej frem.

Presserådgiver Lise Møller Aarup, 24 23 51 40

Uddannelsespolitisk chefkonsulent Nina Christine Schwarz, Lederne.