Lange ventetider presser virksomhederne til forlig

Sagsbehandlingstiden hos de danske domstole vokser støt, og det kan tage op mod to år for borgere og virksomheder at få afgjort deres juridiske tvister. Helt urimeligt, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, der som konsekvens kan være nødt til at anbefale medlemmerne at indgå forlig i flere sager.

Linda Nordstrøm Nissen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det går den forkerte vej med sagsbehandlingstiden hos de danske domstole. For de civile søgsmål kan det tage op mod to år at få en endelig afgørelse i sagen. Den udvikling får nu kritik af TEKNIQ Arbejdsgiverne, da medlemsvirksomhederne bliver nødt til at overveje forlig for at få en afslutning på sagerne.

- Det er simpelthen urimeligt lang tid at vente. En uafklaret sag kan påvirke en virksomheds økonomi og ydeevne, især hvis der er uafklarede tvister om kontrakter eller ydelser. Og når sager trækkes i langdrag, kan det samtidig blive vanskeligt at bevise sin sag, da vidners hukommelse svækkes over tid, og medarbejdere kan skifte job, siger Linda Nordstrøm Nissen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Den lange sagsbehandlingstid er ifølge underdirektøren et problem for retssikkerheden, og derfor er det uacceptabelt, at sagsbehandlingstiden fortsætter med at stige. Men realiteten er, at det kan være en fordel for at undgå de betydelige omkostninger ved en retssag, som bliver trukket i langdrag.

- Nu er det ofte penge, man strides om. For hver måned, der går, løber renterne på sagen, og det kan blive en dyr affære. Virksomhederne skal se det store billede og overveje, om et forlig kan være en hurtigere og mere omkostningseffektiv løsning, siger Linda Nordstrøm Nissen.

Fortsætter samme kurs i år

TEKNIQ Arbejdsgiverne tilbyder omfattende støtte til deres medlemmer i forligsprocessen, og yder rådgivning og hjælper med at vurdere sager på det erhvervsretlige område.

- Det er vigtigt at være godt forberedt, kende sine argumenter og søge rådgivning for at afprøve dem. Og samtidig er det nødvendigt at lære af erfaringerne for at undgå fremtidige konflikter, siger Linda Nordstrøm Nissen

Selvom der er igangsat lovændringer for at nedbringe sagsbehandlingstiderne, forventes der ikke markante forbedringer på kort sigt.

Domstolsstyrelsen vurderer selv, at sagsbehandlingstiden vil være status quo eller svagt stigende i år.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved retterne i 2023:

Civile sager: 22,5 måneder (byret + landsret)

Domsmandssager: 8,6 måneder

Nævningesager: 6,4 måneder

Kilde: Domstolsstyrelsen, Årsrapport 2023

Yderligere info, kontakt:

Linda Nordstrøm Nissen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 42 42 03 / lnn@tekniq.dk

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.

Ny analyse: Elektrikere og vvs’ere er markant underforsikrede25.6.2024 08:07:55 CEST | Pressemeddelelse

En alt for høj pris for en helt utilstrækkelig forsikring - særligt ved tab af erhvervsevne og tiden frem mod førtidspension. Det er den korte konklusion i en ny analyse fra BEDSTpension, der har undersøgt den pensionsordning, som elektrikere, blikkenslagere og vvs’ere har via deres overenskomst i PensionDanmark og Industriens Pension. Tiden er løbet fra ufleksible pensionsordninger, der ikke tager højde for lønudvikling og individuelle hensyn, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.