Flere mikrobryggerier forvandler CO₂ til øl-skum

Store bryggerier har i årevis opsamlet den CO₂, som opstår i gæringsprocessen – og senere tilsat CO₂’en for at danne skum i deres øl. Men nu er teknologien skaleret, så den også passer til mikrobryggerierne, som er i fuld gang med at tage den til sig.

Når øl gærer, udvikles CO₂. Men i stedet for blot at lade CO₂’en sive op i atmosfæren, kan bryggerier indfange, lagre og senere anvende den til at skabe det eftertragtede skum i deres øl.

Hidtil har muligheden for denne klimavenlige håndtering af CO₂ været forbeholdt større bryggerier, fordi teknologien baserede sig på produktion af store mængder øl. Men nu er mindre anlæg tilgængelige på markedet, og de danske mikrobryggerier viser betydelig interesse for dem.

6 ud af 39 bryggerier svarer i en rundspørge fra Bryggeriforeningen, at de opsamler CO₂ fra gæringen for senere at tilsætte den til deres øl. Og yderligere 13 bryggerier tilkendegiver, at de har planer om at investere i CO₂-opsamling. Dermed er det halvdelen af de deltagende bryggerier, der enten fanger deres CO₂ ind og forvandler den til skum, eller som har planer om at gøre det.

”I forvejen er dansk øl langt mindre klimabelastende end vin og spiritus. Det skyldes især, at øllet brygges og sælges lokalt, mens vin og spiritus ofte transporteres over lange afstande. Men ved at opfange CO₂ fra gæringen og bruge den som kulsyre i øllet, bliver øls klimaaftryk endnu mindre”, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

Et mindre CO₂-genindvindingsanlæg koster typisk nogle hundrede tusinde kroner, men omvendt sparer bryggeriet udgifter til at købe CO₂ udefra.

Fakta:

Øl:                    0,65 CO₂-enheder pr. kg.

Rødvin:              1,74 CO₂-enheder pr. kg.

Cognac:             5,21 CO₂-enheder pr. kg.

Kilde: Den Store Klimadatabase, Concito

Om Bryggeriforeningen