1. august har vi brugt klodens ressourcer for i år

Fra 1. august 2024 og året ud bruger vi flere ressourcer, end jorden naturligt kan nå at genskabe. Det viser en beregning fra tænketanken Global Footprint Network. Her er det nemlig den såkaldte Earth Overshoot Day.

Jordens overforbrugsdag, Earth Overshoot Day, hvor vi har brugt klodens naturlige ressourcer, som fx træ, korn og bomuld for hele 2024 falder i år allerede 1. august. I 1971 faldt dagen den 25. december.

”Vi mennesker presser jordens ressourcer hårdt. Hvis vi skal vende udviklingen, er vi nødt til at forbruge mindre. Og her kan vi alle sammen bidrage gennem de mange små valg, vi træffer hver dag,” siger Heidi Bugge, kriteriechef i Miljømærkning Danmark.

Det bedste er at bruge det, vi allerede har. Alternativt kan man købe brugt fremfor nyt, hvis man trænger til at få fornyet garderoben eller har brug for nye møbler – ligesom man kan låne, dele eller leje ting, når det er muligt.

”Det bedste er selvfølgelig ikke at købe nyt, men hvis man er nødt til det, betyder ens valg af produkter også noget. Her kan man sørge for, at det man køber, er produceret mere miljøvenligt og har en god kvalitet – fx kan man gå efter produkter, der er miljømærkede”, siger Heidi Bugge.

Ressourcerne skal bruges bedre

Svanemærket og EU Ecolabel tager hele produktets livscyklus – fra råvarer, produktion og brug til genbrug, recirkulering og affald – med i vurderingen, når der bliver fastsat krav. På den måde er miljømærkerne med til at fremme den cirkulære økonomi ved at sikre produkter af høj kvalitet og lang levetid med fokus på bedre mulighed for reparation, genbrug og genanvendelse.

Og det er også netop det, forbrugerne efterspørger fra virksomhederne for nemmere at kunne træffe mere miljøvenlige valg. Ifølge en ny undersøgelse gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, mener hele 64 pct. af danskerne, at virksomhederne bør fremstille produkter i bedre kvalitet, så de holder længere. Derudover ønsker 58 pct af danskerne produkter, der bliver fremstillet på en måde, så det er nemmere at genanvende dem, ligesom 48 pct. mener, at det burde være både nemmere og billigere at få repareret produkter.

Læs mere om undersøgelsen her: https://www.svanemaerket.dk/forbrugeranalyse-2024

10 tips til at forbruge mindre

Der er mange muligheder for at spare på ressourcerne – både når du er på jagt efter noget nyt, og når du skal skille dig af med noget. Her får du 10 gode råd til, hvordan du kan være med til at spare på jordens ressourcer, minimere dit affald, mindske CO2-udledningen og samtidig gavne din økonomi:

1. Genbrug og giv videre – jo flere, der bruger tingene, jo færre ting er der brug for
  2. Del, lån eller lej ting
  3. Reparer ting i stedet for at købe nye
  4. Giv tingene nyt liv, fx ved at tænke kreativt og give dem en ny funktion
  5. Find på alternativer til fx unødvendige engangsartikler
  6. Mærk efter og tænk dig om, før du køber nyt
  7. Prioriter og giv oplevelser – de bliver ikke til affald
  8. Køb kvalitetsprodukter, der holder længere
  9. Vælg miljømærkede produkter, når du køber nyt
  10. Sorter dit affald, så de forskellige materialer kan bruges igen

Læs mere om de 10 tips til at spare på ressourcerne: https://www.svanemaerket.dk/tips-til-at-spare-ressourcer

Kommunikationskonsulent Lise Dalsgaard: lda@ecolabel.dk

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke – og det mest kendte miljømærke i Norden.

Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU Ecolabel i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Læs mere på www.svanemaerket.dk

EU Ecolabel

EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk