Erfaren kvinde ny direktør for træbranchen

Tanja Blindbæk Olsen, 49 år med over 20 års erfaring inden for skovpolitik, bliver ny branchedirektør for Træ- og Møbelindustrien.

I Træ- og Møbelindustrien får Tanja Blindbæk Olsen en vigtig opgave med at bidrage til erhvervets arbejde med den grønne omstilling i de kommende år. Foto: Anne Gisselø

Danske savværker og virksomheder inden for møbler og producenter af bl.a. byggematerialer i træ får nu nyt ansigt ud ad til. Tanja Blindbæk Olsen overtager fra 15. august stillingen som direktør for Træ- og Møbelindustrien, en brancheforening i Dansk Industri (DI).

• Jeg glæder mig i høj grad til samarbejdet med Tanja Blindbæk Olsen om de store og spændende udfordringer i træbranchen lige nu. Tanja har i mere end 20 år arbejdet med politisk interessevaretagelse inden for skovpolitik, bæredygtig udvikling og grøn omstilling og har derfor de helt rigtige forudsætninger for at varetage træets interesser, siger viceadm. direktør i DI Kim Graugaard.

I Træ- og Møbelindustrien får Tanja Blindbæk Olsen en vigtig opgave med at bidrage til erhvervets arbejde med den grønne omstilling i de kommende år. Tanja har fordel af et bredt netværk politisk og på myndighedsniveau samt med andre brancheforeninger og interesseorganisationer i både Danmark og EU. Hun er uddannet MSc. i skovbrug (cand.silv, forstkandidat) i 2001 og kommer fra en stilling som erhvervspolitisk chef i Dansk Skovforening.

• Det er udfordrende og turbulente tider for de 300 virksomheder i Træ- og Møbelindustrien. Forsyningskæder er usikre og den grønne omstilling er akut og udsat for stor politisk opmærksomhed. Jeg tror, at Tanja med sin brede erfaring inden for træ og skovbrug er den rette til at agere i det miljø, siger Kim Graugaard.

Tanja Blindbæk Olsen glæder sig til at tage fat i DI.

• Skovbrug og træ- og møbelindustrien er et område, jeg brænder for. Jeg ser frem til at repræsentere og yde interessevaretagelse for branchen på alle niveauer. Og jeg vil gøre mit bedste – det har branchen fortjent, siger Tanja Blindbæk Olsen.

Tanja er 49 år og bosat i Kirke Sonnerup, hvor hun driver fritidslandbrug og er desuden ejer af 145 ha skov i Småland.

Pressekoordinator Lars Bøgeskov, 22363138, LARB@DI.DK

DI: EU's statsledere sikrer virksomhedernes rettigheder i kriseforslag26.6.2024 15:53:49 CEST | Pressemeddelelse

EU’s kommende krisestyring skal ikke kunne tvinge virksomheder til at dele deres dyrebare forretningshemmeligheder med deres værste konkurrenter i tilfælde af en krise som f.eks. en ny pandemi. Det har EU’s statsledere besluttet på et møde i Bruxelles i dag. Dermed imødekommer statslederne et stærkt ønske fra bl.a. dansk erhvervsliv om at pille muligheden for at dele forretningshemmeligheder ud af EU-Kommissionens oprindelige forslag. Beslutningen vækker stor glæde i landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.