Madspild holder ikke ferie: Too Good To Go vil hjælpe danskerne med at redde måltider i udlandet

Med den nye funktion, City Guides, vil Too Good To Go guide danskerne til konkrete spisesteder og butikker, der gør det muligt at tage ambitionen om at bekæmpe madspild med på ferie.

København, 4. juli 2024 – Danskerne bliver mere og mere bevidste om deres forhold til madspild, og mange prioriterer både at optimere indholdet af deres køleskab og at redde måltider fra restauranter og butikker i klimaets tegn.

For at gøre det nemmere at tage den gode ambition med på ferie, lancerer appen nu en helt ny funktion, City Guides, som gør det enkelt at redde måltider i udlandet – og at smage specialiteter, som man ellers ikke havde fundet frem til.

Funktionen indeholder guides til byer i hele verden, herunder danskernes favoritdestinationer som Amsterdam, Barcelona, Berlin, Bruxelles og Paris. Dermed kan danskerne nemt finde frem til butikker og restauranter, der arbejder for at minimere madspild ved at tilbyde måltider til reduceret pris på Too Good To Go-appen. Derudover tilbyder appen også mange nyttige hacks, tips og tricks, der kan forhindre god mad i at ende i skraldespanden.

Et godt eksempel på, hvad funktionen kan, er byguiden til Paris, der blandt andet viser brugeren hen til bageriet, Paris Baguette, der byder på smukke konditorkreationer og lækre brød, eller byguiden i Berlin, der viser brugeren til en feel good-lykkepose fra en lokal deli i Kreuzberg. I Barcelona anbefaler appen blandt andet en tur forbi Llegums Cuits i Menjar Casolá på Ramblaen, hvor brugeren kan hente en frokost bestående af specialiteter fra Catalonien, og i Amsterdam foreslås det at tage forbi det legendariske spisested, FEBO, der er kendt for sine friterede lækkerier. Alt sammen bestående af måltider, der ellers var gået til spilde.

Red overskudsmad i det danske sommerland
Hvis sommerferien ikke står på udenlandske rejseplaner, er der stadig masser af måder at redde mad på. Rundt omkring i det danske sommerland, og nær de idylliske sommerhusområder, tilbyder de lokale butikker og spisesteder mulighed for afhentning af både mad og måltider, der ellers var blevet kasseret.

Blandt andet byder Uni’s Fiskebiler i Marielyst på frisk fisk, der er klar til at hive med hjem til aftensmaden. I Skagen kan man hente et måltid på det fine Skagen Hotel. Og i Blåvand står den lokale SPAR klar med en pose dagligvarer, der ellers var gået til spilde, men som nu kan få en ekstra chance på køkkenbordet - måske i sommerhuset. Mulighederne er mange, og de findes alle sammen i appen.

Det er altså muligt at tage de gode vaner med på ferien - både i og udenfor Danmark, og Too Good To Go’s City Guides er skabt for at gøre det hele meget nemmere.

Too Good To Go er en certificeret B Corp social impact-virksomhed med en mission om at inspirere og give alle mulighed for at bekæmpe madspild sammen. Gennem sin markedsplads forbinder Too Good To Gos fællesskab usolgte fødevarer fra en række forretningspartnere, herunder detailhandlere, bagerier, caféer, restauranter og producenter. Siden 2016 har Too Good To Go hjulpet med at redde over 330 mio. måltider fra at gå til spilde, hvilket svarer til 891.000 tons CO2.

Det anslås, at 40 pct. af alle producerede fødevarer går til spilde hvert år, hvilket bidrager til 10 pct. af alle menneskeskabte drivhusgasudledninger (WWF, 2021). Derfor er bekæmpelse af madspild udnævnt til at være den vigtigste løsning til at løse klimakrisen (Project Drawdown, 2020).

Too Good To Go er vokset til over 95 mio. registrerede brugere og 160.000 aktive forretningspartnere på tværs af 18 lande i Europa, Nordamerika og Australien, hvilket gør selskabet til den førende teknologivirksomhed i kampen mod madspild.