Folkekirkens Nødhjælp: Vi må ikke give op på verdensmålene

Portræt - Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp

Den globale udvikling går ikke den rigtige vej. Det viser ny rapport fra FN, hvor det fremgår, at over en tredjedel af verdensmålene enten gået i stå eller helt i backgear. Kun 17 procent af verdensmålene er på rette spor.

Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp ser med allerstørste alvor på meldingerne fra FN:

”Rapporten bekræfter på mange måder fornemmelsen af, at verden simpelthen ikke bevæger sig i den rigtige retning. Det er meget bekymrende, at de mål, vi i fællesskab har sat for en bæredygtig verden, er i tilbagegang. Det er en trist melding, fordi det betyder, at vi som verdenssamfund ikke formår at samles om at løse de udfordringer, vi står overfor, og det har konsekvenser for millioner af mennesker i hele verden.”

FN-rapporten viser, at en tiendedel af verdens befolkning lever i sult, og over 120 millioner mennesker er fordrevne. Med den nuværende udvikling melder FN om, at 590 millioner mennesker vil leve i ekstrem fattigdom i 2030.

Jonas Nøddekær peger på det stigende konfliktniveau, som en af de største udfordringer for at rette op på udviklingen:

”I en tid, hvor der er brug for fredelige løsninger, ser vi i stedet en voldsom stigning i krige og konflikter, der sætter vores fælles indsats mod fattigdom, hungersnød og klimakrisen over styr. Krigene i Ukraine og Gaza har selvfølgelige stor betydning – ikke blot for de civile i de krigsramte områder, men også for de geopolitiske spændinger, der bremser internationalt samarbejde på andre vigtige dagsordner – herunder klima- og fødevarekrisen”.

Ifølge Jonas Nøddekær er løsningen dog ikke at give op på verdensmålene, tværtimod har de aldrig været vigtigere:

“Verdensmålene repræsenterer et ideal om en bedre verden for alle. En verden fri fra konflikt, sult og fattigdom. Det skal vi blive ved med at kæmpe for. Vi mennesker kan nemlig gøre en forskel. Vi er ikke magtesløse. Fremtiden er ikke defineret ved forudbestemt fattigdom, krige og klimaforandringer. Men defineret ved vores handlinger for at vende udviklingen til menneskets fordel.”

Jonas Nøddekær ser derfor også FN-rapporten som en klar mulighed for at tage arbejdshandskerne på:

”Rapporten er jo en klar indikator på, at vi alle sammen skal løfte mere. Specielt de udviklede lande i det globale nord skal skrue op for den finansielle støtte til verdensmålene. De bredeste skuldre skal løfte det største ansvar for vores fælles verden.”

Om Folkekirkens Nødhjælp

Ny international direktør i Folkekirkens Nødhjælp: Kendt som handlekraftig holdspiller1.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Karin Elisabeth Lind er ansat som ny international direktør i Folkekirkens Nødhjælp. Hun kommer fra en stilling som CEO i Access2Innovation, der arbejder med bæredygtig forretningsudvikling i udviklingslandene og særligt i Østafrika. Karin Elisabeth Lind har et indgående kendskab til internationalt arbejde fra Access2Innovation, CARE Danmark, Verdens Skove og har været ansat i Folkekirkens Nødhjælp som landechef i Kenya og Uganda og som leder af Folkekirkens Nødhjælps kontorer for programarbejde og global fundraising. “Karin er kendt som en enormt vellidt og handlekraftig holdspiller. Hun får tingene til at ske. Det er der brug for i en verden med udbredte og permanente kriser, men også med en masse muligheder for at skabe bæredygtig udvikling. Hun har de faglige og ledelsesmæssige kvalifikationer til at udfylde rollen som international direktør, og jeg ser virkelig frem til samarbejdet,” siger generalsekretær Jonas Nøddekær. “Jeg er glad og stolt over udnævnelsen til international dir

Udviklingsprojekter skyller væk uden klimaløsninger31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse