Sidste detaljer på plads i Tønder-programmet

Om knap to måneder går det løs, og Tønder Festival har tilføjet blandt andet de populære Songwriters Circle-koncerter, syv danske navne under paraplyen Folk Spot 2024, et norsk og et irsk band samt Radio Mars med værterne Alex Nyborg Madsen og Søren Rebbe.

Jiggy

Åbningskoncerten på Tønder Festival 2024 finder sted onsdag 21. august, og det bliver med det skotske band Skipinnish.

Women’s Circle og Gentlemen’s Circle er naturligvis med igen i år. De populære eftermiddagskoncerter byder på sangskrivere, som skiftes til at spille sange og fortælle historier og spiller med på hinandens sange.

Folk Spot Denmark 2024 har syv navne på scenen, og her kan man opleve nyt og godt fra den nordiske folkroots-scene. Koncerterne trækker mange publikummer - inklusive indbudte internationale branche- og mediefolk.

To bands er i sidste øjeblik kommet med på programmet, nemlig det irske Jiggy og det norske Gangar.

Radioværterne Søren Rebbe og Alex Nyborg Madsen er tilbage på Tønder Festival, og det er med fuld musik og deres nye koncept, radiostationen Radio Mars.

Glæd jer også til Folkhistorier med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch samt til GAFFA Talks.

Folk Spot Denmark 2024 (DK)

Siden 2012 har Folk Spot Denmark præsenteret danske folk/roots orkestre med ambitioner om at nå ud til et bredere publikum, både nationalt og internationalt. Arrangørerne bag initiativet er SPOT Festival og Tønder Festival. I år er syv nordiske folkroots-orkestre blevet udpeget til at være med på Folk Spot Denmark 2024. Det er en fagjury, der har udvalgt de syv orkestre. I år kan man glæde sig til: Maja Kjær Si Orkester, Simone Tang, Som Os, Svøbsk, The Mukherjee Development, Trio Mio og Twang. Folk Spot-koncerterne er populære blandt publikum, som får serveret noget af det helt nye fra den nordiske folkroots-scene. Samtidig er koncerterne showcases målrettet indbudte internationale branche- og mediefolk, så orkestrene får adgang til et internationalt netværk.

Brunch Med Brødrene – Radio Mars (DK)

I mange år var de to radioværter Søren Rebbe og Alex Nyborg Madsen fast inventar på Tønder Festival, hvorfra de sendte deres succesfulde program “Brødrene” live på DR. I 2023 havde publikum også glæde af de to herrer, og i år vender de tilbage for fuld volumen. Denne gang med deres helt egen radiostation Radio Mars. Radiostationen åbnede i april i år og har fået en overvældende positiv modtagelse. Oplev Søren Rebbe og Alex Nyborg Madsen live på scenen torsdag, fredag og lørdag i Bolero Teltet, hvor de to værter fejrer Tønder Festivals jubilæum med besøg af aktuelle Tønder-kunstnere til hyggelig snak og livemusik. Overskriften er Brunch Med Brødrene, og publikum får mulighed for at købe en lille brunchtallerken at starte dagen på – og være med i Radio Mars’ univers. Brunch Med Brødrene: Torsdag, fredag og lørdag i Bolero kl. 11 til 13.

www.radiomars.dk

Women’s Circle (USA, CAN, SCO, DK)

De særlige eftermiddagskoncerter Women’s Circle og Gentlemen’s Circle har været store succeser i mange år. Også i år er begge koncepter på programmet. Fra USA kommer sangskriveren Mary Gauthier – velkendt og særdeles populær hos Tønder-publikummet – og hendes kollega, sangskriveren Jaimee Harris. Fra Canada er det Candace Lacina fra bandet The Hello Darlins, som optræder for første gang på festivalen. Den skotske sangerinde og multi-instrumentalist Julie Fowlis bidrager med gælisk folkemusik, og endelig er der gensyn med Signe Svendsen, som har høstet stor anmelderros for sit seneste album “Hvem vil ikke elskes igen.” “Songwriter’s Circle” har altid været en del af Tønder Festivals identitet og skaber de særlige koncertøjeblikke, hvor sangskrivere fra nær og fjern mødes på scenen, skiftes til at være i front, spiller med på hinandens sange og fortæller gode historier.

Gentlemen´s Circle (USA, CAN, NL, EAU)

Årets Gentlemen’s Circle har seks sangskrivere på programmet, og de kommer fra USA, Canada, Holland, USA samt Uganda. Sidstnævnte er sangskriveren Jon Muq, født og opvokset i Kampala i Uganda og siden flyttet til USA, hvor hans karriere har taget fart. Fra USA kommer desuden Tim O’Brien, sangskriver, bluegrass-mester og en elsket veteran på Tønder Festivals scener. En anden elsket veteran er den hollandskfødte blues- og rootsguitarist Hans Theessink, som har været en del af festivalens DNA siden 70’erne. Fra Canada er der gensyn med sangskriver og excellent slideguitarist Joey Landreth samt to medlemmer af supergruppen The Hello Darlins, Mike Little og Brett Ashton.

Jiggy (IRL)

Irske Jiggy er mere et musikerkollektiv end et almindeligt band og har de senere år vundet stor anerkendelse rundt om i verden. Jiggy blander traditionel irsk folkemusik med pågående grooves og inspiration fra verdensmusikkens mangfoldighed. I 2017 udgav Jiggy  debutalbummet “Translate”, som Folk Radio UK Magazine beskrev som “et exceptionelt og berusende album”. Videoen til sangen “Silent Place”, som er en hyldest til dansen som et globalt fællesskab, gik sin sejrsgang med flere end 65 millioner visninger på nettet. Et stort publikum opdagede Jiggy, og albummet “Translate” ramte toppen af hitlisterne for World Music i Irland, USA, Canada, Frankrig, Australien, Polen og Storbritannien. Det ene festivaljob efter det andet kom i kalenderen, og Jiggy har optrådt i USA, Indien, Kasakhstan samt adskillige lande i Europa. I 2020 udgav bandet albummet “Hypernova”. Magasinet The Living Tradition skrev om albummet: "New and old, freshly ancient and anciently refreshing."

www.jiggy.ie

Gangar (NO)

Det norske band Gangar (ikke at forveksle med det danske Ganger) kommer fra Oslo og gav deres første koncert i 2021. På kort tid har bandet opnået et fornemt ry både i Norge og i udlandet med deres friske bud på nordisk folkrootsmusik. De fem musikere i Gangar tager udgangspunkt i den traditionelle nordiske folkemusik, men tilfører musikken nye arrangementer og inspiration fra rock, metal og jazzimprovisation. I 2022 udgav Gangar EP’en “Tre Danser”, og i efteråret 2023 udkom albummet “Stubb”. Gangars fem medlemmer er Mattias Truell Thedens, hardanger, Oskar Goedvriend Lindberget, saxofon, Richard Max, guitar, Jonas Thrana Jensen, bas, og Henrik Dullum, trommer.

www.gangar.no

Folkhistorier med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch
De to værter, Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch, har gennem deres populære podcast “Rockhistorier” været vidt omkring i musikkens verden. Fra vuggeviser til frenetisk støjrock, fra rebelsk soul til ulykkelig country, fra musicals til metal. Og sådan cirka alt andet ind i mellem. De er tilhængere af mantraet om, at der kun findes to slags musik: God musik og dårlig musik. Især når de selv får lov til at definere forskellen. Indimellem har de dog også gæster med i udsendelserne, som spiller et udvalg af de sange, som har været med til at forme dem som mennesker og som musikere. Det bliver også tilfældet her, hvor Folkhistorier over to dage vil invitere optrædende fra årets Tønder Festival til en snak på scenen om den musik, der har været med til at ændre deres verden.

GAFFA Talks på Tønder Festival

Også i år vil man kunne opleve GAFFA Talks på Tønder. Skribenter fra Danmarks største og ældste musikmagasin, GAFFA, der i 2023 fyldte 40 år, interviewer udvalgte kunstnere på Tønder Festival. Samtalerne vil vare cirka 45 minutter og fokusere på kunstnernes karriere og sangskrivning, hvorefter publikum får mulighed for at stille spørgsmål. Og måske giver kunstnerne et akustisk nummer eller to undervejs.

Familieuniverset
I Familieuniverset kan børn og forældre fordybe sig i kreative, sjove og finurlige aktiviteter med forskellige bæredygtige materialer. Lav for eksempel din egen festival T-shirt, fordyb dig i en god bog eller fyr den af på græsarealerne. I familieuniverset møder du en flok legesyge og kreative pædagogstuderende fra pædagoguddannelsen i Tønder. Aktiviteterne henvender sig til børn fra 0 til 12 år i følge med voksne. Lørdag byder Jamteltet også på en familiekoncert, hvor store og små kan møde Hoppeline, Frække Frø og Pernille Germansen og band.

Tønder Festival 2024:

Rickie Lee Jones (USA), Rodney Crowell (USA), Skerryvore (SCO), Brent Cobb (USA), Asleep At The Wheel (USA), The Bros. Landreth (CAN), The Wood Brothers, (USA), Jim Lauderdale & The Game Changers (USA), Niels Hausgaard (DK), David Ritschard (SE), Vincent Neil Emerson (USA), Capercaillie (SCO), Katie Pruitt (USA), True Heart Troubadours: Tim O’Brien med Jan Fabricius og Mary Gauthier med Jaimee Harris (USA), Leftover Salmon (USA), Albin Lee Meldau (SE), Melissa Horn (SE), Dan Sultan (AUS), Elephant Sessions (SCO), Hush (DK), Jacob Dinesen (DK), Jonah Blacksmith (DK), Jake Vaadeland (CAN), The Hello Darlins (CAN), Xabi Aburruzaga (EUS), Folkeklubben (DK), S.G. Goodman (USA), Julie Fowlis (SCO), Foy Vance (UK), Sivert Høyem (NO), Sønderjyllands Symfoniorkester feat. Bjørn Eidsvåg (NO, DK), Kassi Valazza (USA), Elles Bailey (ENG), Hans Theessink & Blue Groove (NL, USA, UK, GRN), Phosphorescent (USA), Fara (SCO), Drew Holcomb and The Neighbors (USA), The McCrary Sisters (USA), Jon Muq (EAU/USA), Kinnaris Quintet (SCO), Skipinnish (SCO), Kellie Loder (CAN), Peatbog Faeries (SCO), Big Bike Orchestra (PL), Sebastian Wolff (DK), Jeffrey Martin (USA), FolkBALTICA Ensemblet (DE, DK), Justine Boesen (DK), Sylfide (DK), Kunsten at glædes i kor (DK), Skolekoncert 2024: Guldimund med band samt FolkBALTICA Ensemblet (DK, DE), Folk Spot 2024 (DK).

Tønder Festival 21. 22. 23. 24. august 2024

Jiggy