Aarhus Universitetshospital

Transformation før det blev opfundet: Kræftafdelingen har i 10 år minimeret hospitalsbesøg med digital løsning

Del

På Kræftafdelingen, Aarhus Universitetshospital svarer patienterne på et digitalt spørgeskema inden deres kemobehandling. Det har store fordele for både patienter og personalet, viser 10 års erfaring.

Anni Ravnsbæk, cheflæge på Kræftafdelingen på Aarhus Universitetshospital
Anni Ravnsbæk, cheflæge på Kræftafdelingen på Aarhus Universitetshospital Foto: Anne Jessen

For patienter i kemobehandling var hospitalsbesøg tidligere præget af lang ventetid og usikkerhed om, hvorvidt de kunne få deres kemobehandling.  

Patienterne mødte op i ambulatoriet for at få deres tilstand vurderet, og for at få at vide, om de var klar til behandlingen. Først herefter blev kemobehandlingen bestilt, og det betød, at nogle patienter ventede i lang tid, mens behandlingen blev blandet, og andre måtte køre hjem med uforrettet sag.  

Lægen vurderer patientens tilstand ud fra spørgeskemasvar
Med den digitale løsning modtager patienterne et spørgeskema to dage før deres kemobehandling. I spørgeskemaet registrerer patienterne eventuelle symptomer og bivirkninger, også kendt som patientrapporterede oplysninger eller blot forkortelsen PRO.

På baggrund af patientens spørgeskemasvar og blodprøver vurderer lægerne, om behandlingen kan bestilles, eller om der er behov for yderligere opfølgning.

Anni Ravnsbæk er cheflæge på Kræftafdelingen og var vidne til, hvordan situationen før pressede både patienter og hospitalsapoteket, der midt på dagen løb rigtig hurtigt for at levere alle kemobehandlinger:  

-Det var en uholdbar arbejdsgang, så for at imødegå udfordringerne begyndte vi at anvende PRO. Nu slipper patienterne for at køre forgæves til hospitalet, og vi bruger ikke længere tid på konsultationer, hvor vi konstaterer, at alt er fint, og at patienten kan få sin behandling.
Man kan sige, at vi gjorde det med en transformationsdagsorden, inden transformationen overhovedet var opfundet, siger Anni Ravnsbæk. 

PRO giver bedre patientforløb og letter arbejdsbyrden
En anden væsentlig fordel ved PRO er ifølge cheflægen den systematiske registrering af patienternes tilstand over tid. Det giver et detaljeret billede af, hvordan patienterne reagerer på behandlingen, og hjælper klinikerne med at tilpasse behandlingsplanerne efter deres behov.

-Vi kan se, om patienterne begynder at få nye gener eller om deres gener aftager. På den måde får vi en bedre fornemmelse af, hvordan patienterne har det over et langt behandlingsforløb, siger Anni Ravnsbæk. 

Men PRO har også bidraget til en markant reduktion af medicinspild. Tidligere blev medicinen ofte fremstillet og senere kasseret, hvis patientens tilstand ændrede sig. Med PRO sikrer afdelingen, at kemoblandingen kun fremstilles, når det er nødvendigt, hvilket både sparer tid og ressourcer.

-Det har hjulpet helt enormt på vores arbejdsbelastning. Vi har færre besøg fra patienterne og markant færre arbejdstimer involveret i behandlingerne for klinikerne. Det tager også tid at vurdere besvarelserne, det skal man ikke glemme. Men jeg vil klart anbefale PRO, og jeg tror ikke, der er nogen kliniker hos os, der kunne tænke sig en hverdag, hvor vi ikke havde PRO-løsningen, slutter Anni Ravnsbæk.

Fakta

  • Kræftafdelingen udviklede PRO-løsningen i 2014 i samarbejde med AmbuFlex.
  • I alt har mere end 13.700 patienter brugt spørgeskemaet på Kræftafdelingen.
  • I løbet af de seneste 10 år har læger og sygeplejersker vurderet mere end 112.700 besvarelser fra patienterne.
  • PRO-løsningen bliver også anvendt på kræftafdelingerne på Regionshospitalet Gødstrup og Aalborg Universitetshospital samt i Region Sjælland.
  • Patientrapporterede Oplysninger er data om patientens helbredstilstand herunder symptomer, helbredsrelateret livskvalitet og funktionsniveau rapporteret af patienten selv.
  • AmbuFlex er Region Midtjyllands center for patientrapporterede oplysninger.

Kontakter

Links

Aarhus Universitetshospital

Aarhus Universitetshospital er et komplet hospital på højeste internationale niveau med alle lægefaglige specialer samlet under ét tag.

Aarhus Universitetshospital ledes af en hospitalsledelse, som består af en hospitalsdirektør, en lægefaglig direktør og en sygeplejefaglig direktør.  

Aarhus Universitetshospital har hvad der svarer til ca. 9.700 fuldtidsstillinger.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitetshospital

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitetshospital

Bedre hjælp til børn og unge med BED2.7.2024 14:11:36 CEST | Pressemeddelelse

Binge Eating Disorder (BED) er den mest udbredte spiseforstyrrelse, men få kender lidelsen - især når det gælder børn og unge. Nationalt Center for Overvægt lancerer nu et screeningsværktøj og informationsmaterialer til at understøtte praktiserende læger i at forstå og opdage BED hos børn og unge. Projektet, finansieret af Sundhedsstyrelsen, inkluderer også viden og videoer til pårørende og de unge om BED, og hvordan de får hjælp.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye