Evida

Erhvervskunde kommer på gassystemet og reducerer Danmarks CO2-udledning med 1%

Evida har taget det første spadestik, så Fjernvarme Fyn kan kobles til gassystemet. Virksomheden skifter fra kul til gas som et led i ambitionen om at blive CO2-neutral senest i 2030.

Evida er i gang med at tilkoble Fjernvarme Fyn, der for fremtiden skal værket bruge gas på de særligt kolde dage, hvor der er brug for ekstra varme.

Evida har begyndt anlægsarbejdet, der skal forbinde Fjernvarme Fyn med det øvrige gassystem på Fyn. Tilbage i april fyrede Fjernvarme Fyn med kul for sidste gang efter 71 år. For fremtiden skal værket bruge gas på de særligt kolde dage, hvor der er brug for ekstra varme. Skiftet vil ifølge Odense Kommune reducere Danmarks samlede CO2-udledning med 1 %.

”Gassystemet flytter i dag en mængde energi, der svarer til halvdelen af Danmarks samlede elforbrug, og har en central rolle i den grønne omstilling. Det gælder også i fjernvarmen, hvor gassen i højere grad skal bruges som back up og til at balancere el- og varmeproduktion. Her er gassen en vigtig og fleksibel reserve, der er hurtig at tænde eller slukke efter behov,” siger Evidas administrerende direktør, Kim Søgård Bering Kristensen.

Den første del af Evidas arbejde bliver at etablere den cirka 300 meter lange nye 12 tommer stålledning. Herefter skal der etableres en MR-station, der kan sænke trykket i gassen, inden det kommer ind til Fjernvarme Fyn. Slutteligt skal en eksisterende ledning på omkring syv kilometer genindkobles til gassystemet. Ledningen er tidligere blevet afkoblet fra gassystemet, da den blev overflødig, men kan nu tages i brug igen. Derfor skal den svejses sammen med det øvrige gasnet.

Biogas sparer atmosfæren for 1,45 millioner tons CO2

Udover privatkunder har Evida omkring 35.000 erhvervskunder heriblandt industrikunder, der ikke kan elektrificere deres produktion, samt fjernvarmen, der bruger gas som en vigtig reserve til ekstra varme på kolde dage.

Her spiller gas en vigtig rolle, og Evida laver fortsat tilslutning af denne type kunder. Efter sommerferien skifter også Nordic Sugar-fabrikkerne på Lolland og Falster til gas for at mindske CO2-udledningen.

Gas har i dag såvel som i fremtiden en stor betydning for Danmarks energiforsyning. For Evida er den vigtigste opgave at fortsætte med at sikre et stabilt, sikkert og effektivt gassystem. Samtidigt kan kunderne glæde sig over, at andelen af biogas udgør knap 40 %, hvor Evida de seneste ti år har tilkoblet 57 anlæg til gassystemet,” siger Kim Søgård Bering Kristensen.

Alene i 2023 sparede biogassen i gassystemet atmosfæren for 1,45 millioner tons CO2, fordi den fortrænger naturgassen. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skønner i den seneste Klimastatus og –fremskrivning, at biogasproduktionen fra 2029 overstiger det danske gasforbrug.

Evidas arbejdet med at tilkoble Fjernvarme Fyn til gassystemet forventes at stå færdigt, så virksomheden er klar til at bruge gas til den kommende fyringssæson.

Billeder

Om Evida:

Evida skaber forbindelse i den grønne omstilling. Vi er som Danmarks gasdistributionsselskab en del af den kritiske infrastruktur, hvor vi har ansvaret for det 18.000 km lange gassystem, der forgrener sig til det meste af landet. Evida overvåget gassystemet i døgndrift året rund for at sikre et sikkert, stabilt og effektivt system. Vi tilkobler biogasanlæg og forbereder os på fremtidens infrastruktur CO2 og brint, der alle er vigtige brikker i den grønne omstilling af energisystemet.

Følg pressemeddelelser fra Evida

Flere pressemeddelelser fra Evida

Nyt CCS-partnerskab forbinder havne, rørledninger og platforme21.6.2024 08:47:17 CEST | Pressemeddelelse

Forestil dig en fremtid, hvor skibe lægger til i Fredericia Havn lastet med indfanget CO₂, der skal lagres sikkert og permanent i den danske del af Nordsøen. Det er ambitionen med en ny partnerskabsaftale, som lanceres i dag mellem TotalEnergies Denmark, Evida og Associated Danish Ports (ADP), som understøtter de nationale målsætninger for CO₂-reduktion og planerne for fangst og lagring af CO₂.