AutoMester DanmarkAutoMester Danmark

Ung værkstedsejer går op i trafiksikkerhed og fremtiden

Selvom de fleste forbinder værksteder med olie på hænderne og tør værkstedshumor, så er virkeligheden en hel anden hos Sydjysk Autoservice i Vejen. Her er kundeservice, klima, trafiksikkerhed og medarbejdertilfredshed noget af det, man går og skruer på. Den blot 25-årige indehaver er opsat på at køre forretningen ind i fremtiden

Fra venstre: Indehaver Mads Sejrup, Mekaniker Keld Allan Sejrup Christensen, Mekaniker Jens Allan Petersen

Det lokale autoværksted Sydjysk Autoservice har netop gennemgået en transformation og er blevet en del af den anerkendte kæde AutoMester. Bag den beslutning står den blot 25-årige Mads Sejrup, som ikke blot har en passion for biler og kundeservice, men også et brændende ønske om at gøre en forskel for både medarbejdere og trafiksikkerhed, og så mener han også at branchen bør begrænse deres negative indflydelse på klimaet.

Det er ifølge værkstedsejeren vigtigt at have en flad ledelsesstruktur, og han arbejder selv side om side på gulvet med sine 17 ansatte på lastvognsdelen og to ansatte på autoværkstedet. Hans ansatte spænder mellem 18 og 63 år, men det skræmmer ham ikke - tværtimod.
“Det kræver, at man har et godt overblik, men det fungerer, fordi vi alle kan snakke sammen,” mener han og fortsætter: “Jeg sætter meget tid af til at sikre de bedste betingelser for mine ansatte hver eneste dag. Og så mødes vi hver morgen til kaffe, holder sommer- og julefester, og om fredagen hygger vi efter fyraften. Det er et fællesskab.”

Deres visitkort er trafiksikkerhed
Værkstedets fornemmeste opgave og store drivkraft er at hjælpe kunderne godt og trygt videre. Trafiksikkerhed er en hjertesag for Mads Sejrup, og det afspejler sig i hans arbejde:
“Når der kommer en bil eller lastbil ind med et problem, er det vigtigt for mig, at vi kan løse det og hjælpe dem videre. De biler, vi reparerer, er vores visitkort. Hvis vi kan gøre vores for, at trafikken glider let og smooth, og at køretøjerne ikke bryder sammen, så har vi gjort en stor forskel for trafiksikkerheden.”

Og skulle det alligevel ske, at elbilerne holder og ikke kan køre videre, så får de nu også vejhjælp, hvis de får foretaget deres serviceeftersyn efter fabrikkens forskrifter. Det er en del af pakken, nu hvor Sydjysk Autoservice er blevet AutoMester E+.

Beslutningen om at blive en del af AutoMester-kæden kom som et led i ønsket om at fortsætte en positiv udvikling og have et kvalitetsstempel i ryggen.
“AutoMester signalerer professionalisme, og det er vigtigt for mig, at vores kunder kan se, at vi står inde for vores arbejde, og at tingene er i orden,” forklarer Mads Sejrup og fortsætter: “Det er ikke uden grund, at AutoMester tre gange har vundet prisen som Årets Værkstedskæde. Det viser, at man lever op til nogle høje standarder.”

Men det handler ikke kun om at have et godt navn og drive en sund forretning økonomisk. Med tilføjelsen af E+ i AutoMester-navnet markerer det også værkstedets engagement i den grønne omstilling.
“Vi er nødt til at gøre noget, så det ikke ser alt for sort ud, og den slags skal man ikke gøre for at få billige point,” siger Mads Sejrup, hvis familie også er mekanikere. Han kommer med en klar opfordring til branchen: “Selvom vi arbejder med lastbiler og dieselmotorer, skal vi også være med på udviklingen inden for el- og hybridteknologi. Og det nytter noget, hvis vi går sammen som branche, så jeg er stolt af at være en del af det fællesskab i AutoMester E+, og jeg håber, vi kan få så mange med som muligt.”

Fremtidens værksted
Mads Sejrup, der har drevet værkstedet i to år som en datterforretning til Sydjysk Lastvognservice, har investeret i de nyeste kurser til de ansatte og moderne udstyr som avanceret kalibreringsudstyr og diagnoseværktøj. Alt sammen for at sikre, at hans værksted kan håndtere fremtidens biler.
“Det er grundstenen for os, at vi er med på den nyeste udvikling. Vi skal kunne tilbyde vores kunder de bedste løsninger og samtidig tage hensyn til miljøet,” understreger han.

Selvom Sydjysk Autoservice nu gennemgår en forandring til AutoMester E+, lover Mads Sejrup, at kunderne kan forvente den samme gode service som altid.
“Det er kun arbejdstøjet, der bliver orange,” siger han med et smil og lover: “Vi vil fortsat være det jordnære værksted, hvor alle kunder er lige meget værd, og hvor der er tid til en snak, uanset om de skal have skiftet en pære eller have lavet en stor reparation.”

Fra venstre: Mads Sejrup (indehaver), Keld Allan Sejrup Christensen og Jens Allan Petersen (mekanikere).