Guldborgsund topper med flest skader efter skybrud

Det sydlige Sjælland og det sydlige Jylland har fået det vilde vejr at føle i første kvartal af 2024. Guldborgsund, Vejle og Lolland er de tre kommuner i Danmark, der har flest skader efter skybrud og kraftig regn i en usædvanligt våd vinter. Det viser nye tal fra F&P – forsikrings- og pensionsbranchen, der nu kalder på handling.

F&P skadesstatistik K1 2024

Vinter er normalt ikke sæson for skybrud og kraftig regn, men borgere og sommerhusejere i Guldborgsund har for alvor mærket konsekvenserne af det vilde vejr de første tre måneder af 2024 – og kommunen besætter suverænt den tvivlsomme førsteplads i antal af anmeldte skader efter skybrud og kraftig regn.

Det viser helt nye skadestal fra F&P – forsikrings- og pensionsbranchen.

I kommunen blev der anmeldt i alt 572 skader efter skybrud, og dermed ligger Guldborgsund langt foran nummer to på listen, Vejle, hvor der blev anmeldt 226 skader mens Lolland følger lige efter med 225.

- Det er ubehagelige tal, for bag mange af de skader står mennesker med oversvømmede huse og ødelagte værdier. Ingen er vel længere være i tvivl om, at det vilde vejr bliver vildere, og at klimaforandringerne er blevet uhyggeligt konkrete. Det kalder på handling og forebyggelse, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør, F&P.

Ifølge skadesstatistik fra F&P blev 2023 det år med flest anmeldte skybrudsskader siden 2011, og de første tre måneder af 2024 er på landsplan næsten firedoblet i forhold til de første tre måneder af 2023.

- Sidste år var et rædselsår for skybrudsskader med det største antal skader siden 2011, og man må sige, at 2024 er lagt virkelig skidt fra start. Derfor skal vi handle, og vi skal handle nu – andet kan vi ikke være bekendt. Overfor de berørte borgere og overfor kommende generationer, siger Pia Holm Steffensen.

F&P har derfor i foråret lanceret en bred vifte af forslag, der tilsammen danner et konkret bud på en national klimatilpasningsplan, der fremmer forebyggelse af klimaskader på både statsligt, kommunalt og borgernært niveau – og i alle egne af landet. F&P anbefaler, at der fra statens side som minimum bliver bakket op med en årlig investering på 3 milliarder kroner frem mod 2030 – hvilket svarer til det beløb, der i dag bruges på at udbedre klimaskader.

Regeringen har spillet ud med en national klimatilpasningsplan 1 – men selv om initiativet er godt, er fokus i planen for ensidigt.

- Der er en tendens til at fokusere på stormflod, når det gælder klimaskader, og det gælder også for regeringens klimatilpasningsplan 1, der næsten udelukkende fokuserer på at imødegå stormflod på Vestkysten. Men gør vi ikke noget for at sikre mod heftig nedbør i alle egne af landet, risikerer vi en fremtid, hvor visse boliger er umulige at forsikre – simpelthen fordi risikoen for gentagne oversvømmelser ved skybrud er for stor, siger Pia Holm Steffensen.

F&P foreslår bl.a., at kommunale lokalplaner altid skal indeholde klimakrav, og at der stilles specifikke klimakrav til nybyggeri. Desuden skal der være incitamenter for kommunerne til ikke at bygge nyt i lavtliggende områder, som, man ved, vil blive ramt af oversvømmelser i fremtiden. I dag bygger vi os til rigtig mange fremtidige problemer, og det skal stoppes, mener F&P.

Samtidig opfordres politikerne på Christiansborg til at tage fat på de svære samtaler: Skal alle egne af Danmark kunne bebos fremover? Skal borgere i særligt klimasårbare områder tilbydes økonomisk støtte til at flytte væk, hvis boligen ikke kan klimasikres for f.eks. stigende grundvand?

- Det er samtaler fyldt med dilemmaer, men de skal tages, og vi bidrager gerne med løsninger og forslag, siger Pia Holm Steffensen.

F&P Pressetelefon

Du kan ikke sende sms til pressetelefonen

Tlf:41 91 91 01

Nu må private køre taxi på små øer – så husk forsikring1.7.2024 13:45:41 CEST | Pressemeddelelse

RETTELSE FRA TIDLIGERE UDSENDT PRESSEMEDDELELSE: FORELØBIGT FIRE ØER, OG IKKE 27, ER FRA I DAG UNDTAGET TAXILOVEN. FLERE KAN ANSØGE OM UNDTAGELSE. 4 danske småøer er nu undtaget fra taxiloven, så privatpersoner kan bruge deres private bil til at transportere passagerer mod betaling. God ide, mener Forsikringsoplysningen. Men sørg for at have forsikringen i orden, inden du bruger din bil som taxi.