Se listen: Her er danskernes største irritationer på charterferien

Netop nu er tusindvis af danskere rejst afsted på en længe ventet charterferie til Sydeuropa, men selvom det for de fleste handler om at få pulsen ned, så kan flere ting hos andre rejsende være skyld i stor irritation på ferien. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.

Når ferien går sydpå, er det de færreste, der gider sætte et vækkeur.

Men nogle vælger alligevel at gøre det, og i en del tilfælde handler det om, at de vil ned til poolen, så snart den åbner, så de kan lægge håndklæder ud og spærre solstole. Og lige netop den adfærd udpeger hver fjerde danske chartergæst som den absolut mest irriterende adfærd fra andre charterrejsende på ferien.

Det er dog ikke det eneste, som kan forstyrre feriefreden. I undersøgelsen svarer ligeledes hver fjerde, at de er godt og grundigt trætte af folk, der ikke er opmærksomme på deres børns opførsel.

At andre feriegæsters adfærd har en betydning for vores ferieoplevelse, er ikke noget nyt, fortæller Louise Hertzum Andersen, der er fagchef i Gouda Rejseforsikring, der samtidig understreger, at man fortsat også skal være opmærksom på sin egen adfærd på ferien.

“På de populære rejsedestinationer er der samlet folk fra mange forskellige lande og kulturer, og derfor er det forventeligt, at man vil opleve ting, som afviger fra det, man selv synes er ordentligt og rimeligt. Det bedste råd er, at man selv husker at vise hensyn til sine medrejsende for at skabe et godt eksempel, ligesom man kan forsøge at fjerne sig selv fra de ting, der generer en, så det ikke får for stor indflydelse på ferieoplevelsen.”

Udover reserverede solstole og forstyrrende børn, så går det danske charterturister på, når gæster ryger på fællesområder, har generelt støjende adfærd eller har dårlig hygiejne på restauranter og i buffeter.

Top fem ting der der irriterer charterrejsende

1. Folk der reserverer solstole med håndklæder ved poolen
  2. Folk der ikke er opmærksomme på deres børns opførsel
  3. Folk der er støjende i fællesområder
  4. Folk der ryger på fællesområder
  5. Folk der har dårlig hygiejne på restauranter

Undersøgelsen er foretaget af © YouGov for Gjensidige o i maj 2024 blandt 1012 repræsentativt udvalgte danskere.

Q2 Hvilken vane fra andre chartergæster irriterer dig mest når du er på charterferie?

Folk der reserverer solstole med håndklæder ved poolen

Folk der har dårlig hygiejne på restauranter

Folk der ikke har tøj på overkroppen på restauranter

Folk der er synligt berusede i dagtimerne

Folk der spiller høj musik på fællesområder

Folk der er støjende i fællesområder

Folk der ikke er opmærksomme på deres børns opførsel

Folk der ryger på fællesområder

Andet

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.