Tips til kør-selv-ferien i elbil

Sommeren er over os, og det er sæson for kør-selv-ferie. Derfor giver Mobility Denmark tips og gode råd til at køre på ferie i elbil.

Der kommer flere og flere elbiler i Danmark, og derfor bliver flere af feriebilisterne også elbilister. Der er efterhånden mange ladepunkter i Danmark og Europa, der gør det muligt at oplade sin elbil, når man kører på ferie, men det er nødvendigt at have gjort sig nogle overvejelser, inden man triller ud på en længere køretur. Her får du Mobility Denmarks seks bedste råd til kør-selv-ferien med elbil.

1. Læg en plan

Planlæg din tur, inden du tager afsted. Læg en plan for, hvor og hvornår bilen skal oplades, så pauserne kan indlægges på de mest gavnlige tidspunkter.

2. Bilens navigation kan vise vej til opladning

Lær bilens styresystem at kende. Elbilen vil typisk kunne fortælle, hvor det nærmeste ladepunkt er, og det er derfor en fordel at kende funktionerne i bilen, så de kan hjælpe én på turen.

3. Apps kan gøre opladning nemmere

Der findes flere ladeapps, der er praktiske at have med på turen. Alt afhængig af hvilken ladeapp der er tale om, vil den også kunne vise, hvor nærmeste ladepunkt befinder sig, og samtidig oplyse om priser og gøre betalingen nemmere.

4. Dræn ikke batteriet

Lad ikke batteriet komme under 10-20 procent af dets max kapacitet. Det giver en sikkerhed at have en god reserve, samtidig med at det skaber en fleksibilitet, at man evt. kan køre videre til næste ladeplads, hvis man støder på kø.

5. De første 80 procent er mest effektive

Du kan undlade at lade bilen mere end 80 procent op. De sidste 20 procent tager lang tid at lade, og man kan derfor med fordel køre videre i stedet for at vente. På den måde får man flere, men kortere ladninger, modsat lidt færre, men noget længere ladepauser.

6. Undersøg lademulighederne ved din destination.

Det kan blive en udfordring, hvis der ikke er opladning på det hotel, feriehus eller den campingplads, hvor ferien skal holdes, og det er derfor en god idé at undersøge forholdene ved destinationen. Hvis du planlægger en overnatning undervejs på køreturen, kan du med fordel også undersøge, om der er ladeboks på dette sted, så bilen kan lade, mens du sover.

Elbilerne skal oplades en gang i mellem, og ét af vores bedste råd er derfor at omfavne pauserne. Det kan tage noget tid at lade bilen, men på en lang køretur kan det være en kærkommen pause, hvor man får mulighed for at få en bid at spise og strække benene, inden turen går videre.

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.