Gode initiativer skal hjælpe med at holde flere på arbejdsmarkedet

Nye regler skal hjælpe flere med at komme tilbage på arbejdsmarkedet efter en arbejdsskade. Godt at sagsbehandlingen styrkes i den slags sager lyder det fra forsikringsbranchen.

I dag 1. juli træder en række nye regler i kraft, der skal hjælpe med at forbedre arbejdsskadesystemet. Flere skal tilbage på arbejdsmarkedet efter en arbejdsskade er grundtanken bag de nye regler.

- Vi ved, at det kan være livsomvæltende at få en arbejdsskade, og det kan have store økonomiske og personlige konsekvenser. Derfor er det også positivt, at der er bred politisk opbakning til, at der nu også skal være fokus på at understøtte tilskadekomnes muligheder for at komme tilbage på arbejdsmarkedet efter en arbejdsskade, siger Thomas Brenøe, direktør i Forsikring & Pension.

Der skal også indføres en uddannelsesgodtgørelsesordning. Tilskadekomne, der efter en arbejdsskade ikke længere kan arbejde fuld tid inden for eget fag- eller uddannelsesområde, får mulighed for at tage en ny uddannelse. For at komme ind i ordningen er det en betingelse, at det kommunale jobcenter vurderer, at tilskadekomne er motiveret og kan gennemføre uddannelsen og få et job på normale vilkår efterfølgende.

- Uddannelse kan for nogle tilskadekomne være den rigtige mulighed for at komme tilbage på arbejdsmarkedet og et arbejdsfællesskab. Det er imidlertid forsikringsbranchens erfaring, at det er de individuelt tilrettelagte og håndholdte indsatser, der rykker. Det kan være små såvel som store indsatser, og det er langt fra alle, hvor uddannelse til et nyt fagområde er et godt match. Vi ser derfor gerne, at der kommer et fornuftigt samspil mellem selskabernes indsatser og uddannelsesgodtgørelsesordningen som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal administrere efter nogle faste kriterier, fortæller Thomas Brenøe.

Fakta og tal om ordningen

Visitering til uddannelsesgodtgørelse startede den 1. januar. Godtgørelsen kan tidligst tilkendes og udbetales fra 1. juli 2024. Uddannelsesgodtgørelsen udgør 83 % af tilskadekomnes tidligere løn og kan højst modtages i fire år.

Kriterier for at få uddannelsesgodtgørelse fra den 1. juli 2024:

• Tilskadekomne har en anerkendt arbejdsskade
  • AES vurderer, at tilskadekomne har et forventet varigt mén på mindst 10 % efter én eller flere arbejdsskader.
  • Tilskadekomne er ikke i job eller er i en opsagt stilling.
  • Tilskadekomne kan ikke arbejde på fuld tid inden for sit tidligere arbejdsområde eller på fuld tid med sine tidligere uddannelser.
  • Tilskadekomne kan tjene mere med en uddannelse end uden.
  • Tilskadekomne har ikke fået en afgørelse om sit endelige tab af erhvervsevne.
  • Tilskadekomne forventes at kunne gennemføre en uddannelse og arbejde på almindelige vilkår bagefter.
  • Uddannelsen skal være erhvervskompetencegivende og inden for et område med mangel på arbejdskraft.

Læs mere om ordningen på Borger.dk og AES’ hjemmeside

Kilde Borger.dk og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL