DLG Group

Kristian Hundebøll stopper som CEO for DLG-koncernen

Efter 12 år som Group CEO stopper Kristian Hundebøll i DLG-koncernen med udgangen af august. Der er iværksat en proces for at finde hans afløser.

Gennem nogen tid har bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen og Group CEO Kristian Hundebøll løbende haft drøftelser om, hvornår der skulle gennemføres et generationsskifte på CEO-posten for at sikre den langsigtede ledelseskraft i koncernen.

De er kommet frem til, at det rette tidspunkt er nu, hvor koncernen er godt i gang med en ny strategiperiode og står overfor at skulle tage de næste vigtige skridt i udviklingen af selskabet. Derfor har de indgået en aftale om, at Kristian Hundebøll stopper i DLG-koncernen den 31. august.

”Under Kristians lederskab er forretningens strategiske fokus og resultater blevet styrket markant. Jeg vil gerne takke Kristian for hans dygtige lederskab og betydningsfulde bidrag til at bringe koncernen til den stærke position, vi har i dag. DLG har flyttet sig betydeligt under Kristians ledelse, og det er en udvikling, vi ønsker at fortsætte. Vi står derfor overfor en stor opgave med at sikre den langsigtede konkurrencekraft og udvikling af koncernen. I det lys er vi blevet enige om, at tidspunktet er rigtigt i forhold til at finde den profil, der kan tilføre DLG den langsigtede ledelseskraft og drive de nødvendige forandringer,” siger Niels Dengsø Jensen.

Kristian Hundebøll blev ansat som direktionsassistent i DLG-koncernen i 2001. I 2003 blev han medlem af direktionen og i 2012 overtog han posten som Group CEO. Gennem årene har han stået i spidsen for at drive koncernens udvikling med særligt fokus på at styrke kerneforretningen og drive den internationale udvikling, særligt i Tyskland, hvor DLG i dag er den danske virksomhed, der har den største omsætning. Under Kristian Hundebølls ledelse er koncernens omsætning vokset fra 48 mia. kr. i 2012 til 67 mia. kr. i 2023.

”Efter 12 år som koncernchef og mere end 23 år i koncernen er tidspunktet kommet til, at andre kræfter skal tage over. DLG har været omdrejningspunktet for en meget stor del af mit professionelle virke, og jeg er stolt af den store udvikling og de resultater, jeg har stået i spidsen for. Det er naturligvis med en vis portion vemod, at jeg siger farvel til DLG og særligt mine mange gode kolleger, men der er som bekendt en udløbsdato på alting. Det gælder også for mig i dette job. Jeg ser nu frem til at bruge mere tid på nogle af de andre ting, der interesserer mig, såvel erhvervsmæssigt som privat,” siger Kristian Hundebøll.

Pr. 1. september er Group COO Jesper Pagh konstitueret som Group CEO.

”Vi har gennem nogen tid forberedt en proces for at sikre det bedst mulige generationsskifte. Derfor har vi sat gang i et forløb, hvor både eksterne og interne kandidater bliver taget i betragtning,” siger Niels Dengsø Jensen.

Der holdes afskedsreception for Kristian Hundebøll torsdag den 29. august på hovedsædet Aksen i Fredericia.

Om DLG

DLG-koncernen er et andelsselskab ejet af knap 26.000 danske landmænd. Selvom vores rødder er danske, har vi et globalt udsyn. Fra at vi tidligere udelukkende opererede i Danmark er DLG-koncernen vokset markant gennem de seneste 20 år og er nu en af de førende europæiske virksomheder inden for fødevarer, energi og byggematerialer med kontorer i 18 lande.

I 2023 havde DLG-koncernen en omsætning på 67 mia. kr., hvilket gør os til en af Danmarks største virksomheder målt på omsætning. Cirka 65 % af vores omsætning genereres i Tyskland, som er vores største marked.

Følg pressemeddelelser fra DLG Group

Flere pressemeddelelser fra DLG Group