Nu kører Jobpatruljen ud: Flere unge skal have en god start i deres fritidsjob

Jobpatruljen tager i dag hul på årets tur rundt i sommerlandet. For det gælder om at sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår – som kun bliver endnu vigtigere i lyset af regeringens ambition om, at flere unge skal have et fritidsjob.

I dag lyder årets startskud for Jobpatruljen, som i løbet af de næste uger besøger tusindvis af arbejdspladser rundt om i hele Danmark.

Alt for mange 13-17-årige fritidsjobbere støder nemlig på en virkelighed, hvor de til trods for regler og lovgivning fx bliver sat til at løfte for tungt eller ikke får løn under sygdom, selvom de har ret til det. Derfor tager Jobpatruljen ud for at oplyse både unge og virksomheder om løn, arbejdsmiljø og fritidsjobbernes rettigheder.

Det er 3F og HK, der står bag Jobpatruljen med støtte fra en række fagforbund under Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

- Det er rigtig positivt at så mange unge mennesker ønsker et fritidsarbejde. Det er sundt at påtage sig det ansvar et job er, og det er fedt at tjene sine egne penge. Samtidig er det afgørende, at de unge bliver behandlet ordentligt, så de kan få en god start på arbejdslivet. Det er jeg stolt af, Jobpatruljen endnu engang bidrager til, siger Tina Christensen, næstformand i 3F.

HK’s næstformand Mads Samsing understreger også vigtigheden af at sørge for ordentlige rammer i fritidsjobbernes første møde med arbejdsmarkedet:

-  Et fritidsjob kan give rigtig meget godt med i bagagen. Vi deler også ambitionen om, at flere unge skal have et fritidsjob. Men det er afgørende, at forholdene er i orden, så det bliver en god start på et langt arbejdsliv, og de unge skal selvfølgelig have det, de har ret til, som det gælder for alle lønmodtagere. Det er alt for ofte ikke tilfældet.

Du kan finde Jobpatruljens køreplan for 2024 her

Sidste år besøgte Jobpatruljen ca. 10.000 virksomheder over hele landet og talte med mere end 3.000 unge i alderen 13-17 år.

Nøgletal fra Jobpatruljen 2023:

• 82,7% af de adspurgte unge oplever et eller flere brud på reglerne i deres ansættelsesforhold.*

• 25,4 % af de unge – mere end hver fjerde – får ikke den pause, som de ifølge lovgivningen har krav på. Lovgivningen giver unge under 18 år ret til minimum 30 minutters pause, hvis arbejdsdagen overstiger 4,5 timer.

• 19,8 % af de unge – knap hver femte – skal selv finde en afløser ved sygdom på trods af, at dette er arbejdsgivers ansvar.

• 48,7 % af de unge, der er berettiget til løn under sygdom, får det ikke.

• 26,8 % af de unge – flere end hver fjerde – løfter eller skubber for meget i forhold til arbejdsmiljølovens bestemmelser.

• 19,1 % af de unge 13 -17-årige – knap hver femte – har oplevet at få fysiske mén af at gå på arbejde. Fysiske mén kan for eksempel være ondt i ryggen, ondt i hovedet eller udslæt.

• 15,7 af de unge – knap hver sjette – har følt sig utrygge på deres arbejdsplads.

• 8,8 % af de unge står alene på deres arbejdspladser. Når man er under 18 år, skal man som hovedregel være under tilsyn af en person, der er fyldt 18 år, og som har den nødvendige indsigt i arbejdet.

*Mange af de overtrædelser, som vi registrerer, er mindre overtrædelser. Det er dermed ikke alle 82,7%, der indeholder grove overtrædelser. Dog er der stadig tale om brud på regler, som burde blive overholdt.