15-årigt svømmetalent er udtaget til PL i Paris

Johanne Øland Frøkjær fra Thisted Svømmeklub bliver den yngste danske deltager ved de Paralympiske Lege i Paris.

Johanne Øland Frøkjær.
Johanne Øland Frøkjær bliver den eneste kvindelige svømmer i den danske PL-trup. Foto Lars Møller

Stortalentet Johanne Øland Frøkjær får paralympisk debut, når hun den 3. september skal repræsentere Danmark i 100 m rygcrawl i Paris La Défense Arena. Udtagelsen af den 15-årige Thisted-svømmer er blevet mulig, da Den Internationale Paralympiske Komité (IPC) har tildelt hende et såkaldt wild card til de Paralympiske Lege.

- Det er virkelig stort! Jeg er simpelthen så glad og stolt over, at jeg skal med til PL. Jeg har virkelig kæmpet for det, og jeg føler selv, at jeg har udviklet mig rigtig meget, siger Johanne Øland Frøkjær.

For at komme i betragtning til et wild card til PL, er det en forudsætning, at man har klaret de sportslige minimumskrav og derudover vist lovende resultater og et betydeligt potentiale, på trods af at den direkte kvalifikation er glippet. For Johanne Øland Frøkjær er udviklingen for alvor gået stærkt i 2024, hvor hun er blevet klassificeret i parasvømning og har deltaget i tre internationale stævner. PL-kravet i 100m ryg klarede hun til et World Series-stævne i Berlin i maj, hvor hun samtidig vandt guld i ungdomsrækken.

Med for at lære
Parasport Danmarks sportschef Michael Møllgaard Nielsen er begejstret over, at det er blevet muligt at indlemme stortalentet i den danske PL-trup.

- Det er fantastisk ikke bare for Johannes udvikling, men for dansk parasvømning. At deltage ved PL bliver en vigtig milepæl i hendes karriere, og det kommer til at give hende så meget læring og inspiration til de kommende år. Samtidig er udtagelsen en stor gevinst for talentarbejdet i dansk svømning, hvor mange kan lære og lade sig inspirere af både Johanne og Thisted Svømmeklub, siger Michael Møllgaard Nielsen.

For Johanne Øland Frøkjær er målet i Paris først og fremmest at suge til sig.

- Jeg glæder mig til at blive en del af et hold med så mange dygtige og rutinerede atleter, som jeg kan lære af. Når det kommer til min konkurrence, er målet at få det fulde ud af oplevelsen og svømme op til mit bedste, siger hun.

Den danske PL-chef de mission Nicklas Bjaaland fra DIF er opmærksom på at give den unge svømmer den bedst tænkelige introduktion til de Paralympiske Lege.

- Der er ingen tvivl om, at PL bliver en vild oplevelse for Johanne, og vi har et vigtigt ansvar for at passe på hende og sikre, at hun får det fulde udbytte både sportsligt og menneskeligt. Der kommer til at være et rigtig godt og trygt setup omkring hende i Paris, og jeg glæder mig meget til at se, hvordan hun fortsætter sin utrolige udvikling på den største svømmescene, siger Nicklas Bjaaland.

Den yngste PL-deltager i historien er polske bordtennisstjerne Natalia Partyka, der fik debut som 11-årige i Sydney i 2000. Fire år senere blev hun historiens yngste guldvinder i Athen. Ved seneste PL i Tokyo var Husnah Kukundakwe fra Uganda den yngste deltager – hun var 14 år. Parasport Danmarks formand John Petersson var ligeledes 14 år, da han fik sin PL-debut i svømning i 1984.

Fakta om Johanne Øland Frøkjær
Sportsgren: Svømning
Klassifikation: S9
Alder: 15 år
Handicap: Født uden venstre hånd
By: Thisted
Klub: Thisted Svømmeklub
Klubtræner: Mads Bjørn Hansen
Udvalgte resultater: Dansk senior mester i parasvømning på 50m ryg og 50m fri. Vandt medaljer ved WPA World Series i Aberdeen og Berlin i 2024. Nordiske Mester i 2023, og deltog ved sit første EM i parasvømning i Madeira i april 2024. Til Thy Awards i Thisted i februar 2024 vandt hun prisen ’Årets Talent’.
Tidligere PL-deltagelse: Debutant

Fakta om De Paralympiske Lege i Paris
PL i Paris indledes den 28. august 2024 på Champs-Élysées og Place de la Concorde og afsluttes 12 dage senere den 8. september. Der forventes deltagelse af 4.400 para-atleter fra 184 paralympiske komitéer, der skal konkurrere om 549 medaljesæt i 23 sportsgrene.

Den danske PL-trup forventes at tælle ca. 30 atleter i 10 sportsgrene. Med udtagelsen af Johanne Øland Frøkjær er 22 danske atleter klar til legene i Paris.

Læs mere om det danske hold på hjemmesiden paralympiskelege.dk og sociale medier @danmarktilpl

DIF har det operationelle ansvar for de danske atleters deltagelse ved de Paralympiske Lege. Opgaven varetages i et tæt samarbejde mellem DIF, Team Danmark og Parasport Danmark. Parasport Danmark er som national paralympisk komité ansvarlig for at kvalificere og udtage det danske PL-hold.

Michael Møllgaard Nielsen, sportschef i Parasport Danmark
E-mail: mmn@parasport.dk

Nicklas Bjaaland, paralympisk chef de mission i DIF
E-mail: nbj@parasport.dk

Eline Øland Frøkjær, mor til Johanne Øland Frøkjær

Links

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.