Første Lidl Innovate produkt er allerede på hylderne
I december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster Lidl Innovate. Formålet er at støtte danske iværksættere og små virksomheder med innovative fødevareprodukter og give dem hyldeplads. Nu kommer de første produkter fra forløbet på hylderne. Det er produkterne fra det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød.

I december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster et nyt innovations- og udviklingskoncept kaldet Lidl Innovate. Formålet er at støtte danske iværksættere og mindre virksomheder i at få deres produkter ud på hylderne og samtidig finde nyskabende danske produkter til Lidls butikker – både i Danmark og på sigt potentielt internationalt.
Blandt 39 ansøgende startups blev ni udvalgt til at pitche deres produkter for Lidls indkøbere på Lilds hovedkontor i maj. Her gik fem videre efter pitch-runden, heriblandt bryggeriet BRØL, som brygger øl af overskudsbrød, der ellers ville blive kasseret. Nu er BRØL de første fra Lidl Innovate-programmet til at få deres to økologiske øl på Lidls hylder i alle 160 danske butikker.
Anders Hermann Jensen fra BRØL deltog i Lidl Innovate-forløbet, og for ham og resten af BRØL har oplevelsen overgået deres forventninger:
”Lidl Innovate har været en virkelig fed indgangsvinkel til en virksomhed som Lidl. Ud over at få chancen for at pitche direkte til indkøberne, har vi også haft stor glæde af at møde de andre iværksættere i forløbet. Vi har haft mange tværfaglige samtaler og kan fortsætte med at sparre med hinanden fremover. Forløbet har været overraskende kort og effektivt, og der er ingen tvivl om at samarbejdet med Lidl giver os en unik mulighed for at nå ud til rigtig mange danskere,” siger Anders Hermann Jensen, Account Manager hos BRØL.
At nå ud til mange forbrugere og formidle idéen om en mere cirkulær livsstil er en central del af BRØLs mission. Jo mere øl de kan brygge, desto mere brød kan de redde fra at blive smidt ud. Derfor er det vigtigt for bryggeriet, at deres øl både smagsmæssigt og prismæssigt er tilgængeligt for de fleste og ikke kun for en lille målgruppe. Dette var også en af grundene til, at Lidl valgte netop BRØL.
"BRØL har formået at nytænke ølproduktion og samtidig reducere madspild. Udover at have en mission, der matcher vores værdier, er det afgørende, at smag og kvalitet er i top – og det leverer de med deres øl. BRØL er nu de første fra Lidl Innovate til at komme på hylderne, og vi glæder os til at se, hvad vores kunder synes om produkterne," udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl.
Lidl kan hjælpe danske startups med at nå nye markeder i Europa
De seneste tre år har danske Lidl-leverandører hævet eksporten med over 400 mio. kr. I dag har over 60 danske Lidl-leverandører eksport til andre Lidl-lande. Da Lidl er en international dagligvarekæde har fødevareproducenterne, der har været igennem Lidl Innovate-forløbet, mulighed for på sigt at nå ud til andre eksportmarkeder, hvor Lidl er repræsenteret med butikker.
Hos BRØL er der også drømme om et eksporteventyr – og selvom bryggeriet i øjeblikket drives af et mindre, solidt team på fire fastansatte, har de allerede kapacitet til at producere 1 million liter øl om året, så opskalering skræmmer ikke iværksætterne.
"Lidl er en vigtig samarbejdspartner for os, når det handler om at turde drømme stort. Som en international dagligvarekæde giver Lidl os en unik mulighed for på sigt at arbejde mod international distribution gennem deres mange udenlandske butikker. Men lige nu er vores fulde fokus på at få en god start på det danske marked," fortæller Anders Hermann Jensen, Account Manager hos BRØL.
De to øl fra BRØL, Upcycled American wheat ale øko 5,0% og Upcycled session IPA øko 4,8%, kan købes i alle Lidls butikker til 19,95 DKK pr. 33cl dåse.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum