Dinex opnår fint 2023 og ruster sig til fremtiden

Et intensivt fokus på at optimere produktionsprocesser, reducere spild, øge produktiviteten og fjerne ikke-værdiskabende aktiviteter kan aflæses i Dinex’ årsregnskab. Koncernen har netop præsenteret sit regnskab for 2023, der viser, at driftsresultatet vokser med 14 procent fra 257 til 291 mio. kr. samtidig med, at Dinex forbereder sig til vækst i 2025 og 2026.

Dinex-koncernen har brugt det forgangne år på at geare produktionsapparatet til fremtidig vækst, men leverer fortsat et tilfredsstillende resultat.

Industrikoncernens årsregnskab for 2023 viser en omsætning på to mia. kr. og et resultat før skat på 79 mio. kr. Det er en tilbagegang sammenlignet med 2022, men til gengæld stiger driftsresultatet fra 257 til 291 mio. kr., mens bruttomarginen stiger fra 23,4 til 27,9 procent.

Derfor betegner Dinex’ CEO, Torben Dinesen, årsregnskabet som tilfredsstillende.

”Vi er tilfredse med regnskabet. Vi er i en branche, som står midt i en stor og meget vigtig omstilling over de kommende 30 år, hvor vi både gør klar til alternative drivmidler for at reducere lastbilernes klimabelastning og er i fuld gang med at udvikle og modne nye teknologier til yderligere at reducere miljøbelastningen i takt med, at kravene strammes. Derfor har vores fokus i 2023 været at kigge hele motorrummet igennem, og det kan vi med stor tilfredshed aflæse i specielt vores driftsresultat og bruttomargin,” siger Torben Dinesen.

Valutauro og stigende renter koster 63 millioner
På negativsiden er regnskabet fortsat præget af den geopolitiske situation, der resulterede i fortsat valutauro og øgede renteudgifter. Samlet set kostede det 63 mio. kr. i 2023.

”Det ville være dejligt kun at handle i euro, men da vi har en global virksomhed, har vi i 2023 været eksponeret for valutakursfald i flere regioner verden rundt,” siger Torben Dinesen.

Store forventninger til 2025 og 2026
Dinex er en af verdens førende producenter og leverandører af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer til tunge køretøjer i lastbil-, entreprenør og landbrugsindustrien, og ifølge Torben Dinesen er det et komplekst produktionsapparat, der køres i stilling, når man skal levere kritisk emissionsteknologi til verdens største producenter af tunge køretøjer.

Derfor har Dinex i 2023 arbejdet med at optimere produktionsprocesser, reducere spild, øge produktiviteten og fjerne ikke-værdiskabende aktiviteter. Optimering af produktionsapparatet er også en væsentlig del af strategien ’Excellence 2026’, fordi virkeligheden kan ændre sig markant, når der i 2025 og 2026 bliver indført nye emissionsnormer i Indien og Tyrkiet.

”Alt tyder på, at salget i 2024 kommer til at ligge stabilt på niveau med 2023, men vi forventer alligevel at forbedre indtjeningen. Til gengæld forventer vi øget salg, når de nye emissionsnormer rammer i Indien og Tyrkiet i 2025 og 2026, og efterfølgende kan vi se frem til nye standarder i Europa og USA. Derfor er det fortsatte fokus på motorrummet vigtigt, så vi er klar til at få mest muligt ud af fremtiden,” siger Torben Dinesen.

Ved den netop afholdte generalforsamling trådte Jørn Tolstrup Rohde ud af Dinex’ bestyrelse og blev afløst af tidligere Micro Matic-direktør Søren Vilby.

Økonomiske nøgletal 2019-2023:

DKK’000.000

Omsætning

EBITDA/driftsindtjening før finansielle poster

Resultat før skat

Antal ansatte

Kort om Dinex:
Dinex-koncernen er en af verdens førende producenter og leverandører af innovative udstødnings-produkter og emissionssystemer til tunge køretøjer med diesel-, gas og brintmotorer i lastbil-, entreprenør og landbrugsindustrien. Koncernen har hovedkvarter og udvikling i Danmark og beskæftiger tæt på 1.900dedikerede medarbejdere verden over. Dinex er til stede i 14 forskellige lande og fire regioner med fem globale teknologicentre og produktionsfaciliteter i USA, Kina, Indien, Tyrkiet og Letland. Derudover har Dinex salgs- og distributionsselskaber i Spanien, Italien, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Polen, Serbien og Canada.

Følg pressemeddelelser fra Dinex A/S

Flere pressemeddelelser fra Dinex A/S