Schulstad præsenterer initiativet ‘Kernetal’: “Vi er bekymrede for børn og unges madvaner”

Del

Med en ambition om at bidrage til en stigende bevidstgørelse om danskernes madvaner og brødets rolle i kosten præsenterer Schulstad nu et nyt, tilbagevendende initiativ. 'Kernetal' er en ny digital publikation udgivet af Schulstad. I denne kombineres egne samt eksterne undersøgelser og forskning. I den første publikation er fokus på børn og unges madvaner, hvor udviklingen skaber bekymring hos Schulstad.

Brød og måske især rugbrød har altid været en vigtig del af den danske madkultur og kilde til fuldkorn. Det bliver spist fra børnehave til plejehjem, til hverdag og højtider. Der er dog i disse år ved at ske et skred i andelen af teenagere, der spiser rugbrød, og hvor meget de spiser.

Dette fremgår i undersøgelsen i Schulstads nye initiativ ‘Kernetal’, der er en digital publikation, som samler brødproducentens egne og andre undersøgelser og forskning fra ind- og udland.

I år har Kernetal et særligt fokus på børn og unges madvaner og deres fysiske sundhed. Ifølge Vidensråd for Forebyggelse lever hvert femte barn i Danmark med overvægt, og forskning har vist, at overvægt i barndommen kan øge risikoen for at udvikle type 2-diabetes, hjertesygdomme og kræft senere i livet. 

”Det er vores håb, at vi med Kernetal bidrager med viden, nysgerrighed og en stigende bevidstgørelse, som kan sætte sunde madvaner for børn og unge højere op på dagsordenen og forhåbentlig skubbe bare en lille smule på til en forandring,” siger Pernille Bang-Löwgren, administrerende direktør i Schulstad.”

Brødets rolle i kosten er Schulstads berettigelse

Selvom børn og unges madvaner er udfordret bredt set, så har Kernetal fokus på et bestemt område af kosten, som Schulstad håber at kunne være med til at forbedre.

”Som Danmarks største brødproducent har vi både et ansvar og nogle helt særlige forudsætninger for at bidrage til folkesundheden, og særligt når det kommer til vores børn og unge. Vores berettigelse i samtalen er brød og fuldkorn, og derfor er dette vores fokus i Kernetal, men det er klart, at madvanerne skal blive sundere på langt flere parametre,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Danskernes indtag af fuldkorn er blevet markant forøget over tid, men en undersøgelse fra 2019 viste, at 46 % af danskerne ikke nåede den hidtil daglige anbefaling på 75 gram. Den 18. juni 2024 justerede Fødevarestyrelsen anbefalingen af fuldkorn i de officielle kostråd, så den nu lyder på 90 gram om dagen og gerne mere. Det skyldes blandt andet, at fuldkorn kan forebygge en række sygdomme senere i livet.

Hos børn og unge viser tallene i Kernetal, at det især er teenagerne, der indtager mindre rugbrød.

”Trends og tendenser vil altid have indflydelse på madvanerne især i udskolingen, men hvis størstedelen af den nye inspiration er usund, som vi har en formodning om, er vi nødt til at tale om, hvordan vores børn og unge får de nødvendige fuldkorn, der har stor betydning for deres sundhed også på lang sigt ind i voksenlivet,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Den største risikofaktor for danskernes sundhed i kosten

Et internationalt studie peger på, at lavt indtag af fuldkorn er den største risikofaktor for danskernes sundhed i kosten. Lagt sammen med, at tal fra detailhandlen viser, at salget af hvedebrød for første gang har overhalet rugbrød, er der altså brug for handling fra mange forskellige sider, lyder det fra Schulstad, der også peger på sit eget ansvar.

“Forældre har et stort ansvar for børn og unges kost, men det har institutioner, skoler, kantiner og for eksempel leverandører også. Vi har selv et stort ansvar for at udvikle produkter, der både er sunde og smagfulde, men som også er spændende og passer ind i en travl hverdag for både børn og forældre. Derfor er der opstartet samarbejde med Michelin-kokke om at udvikle rugbrødet til nye generationer, i nye formater og med nye smage,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Den digitale publikation Kernetal kan læses her: kernetal.dk

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Om Kernetal

Schulstads egen undersøgelse, kaldet kernedata i Kernetal-publikationen, er indsamlet via et spørgeskema sendt ud repræsentativt til danskere 18+ år. Der er gennemført 3.000 online interviews i målgruppen i perioden 1. - 20. november 2023. Der er gennemført ca. 430 interviews pr. ugedag for at sikre en korrekt fordeling på hhv. hverdag og weekend, når spørgsmål handler om forbrug over dagene/ugen. Børn og unge identificeres som 0-18-årige. Forældre til børnene har svaret på spørgsmål om deres barns forbrug og holdning.

Om Schulstad

Schulstad er Danmarks førende leverandør af friskt brød. Vi leverer mere end 100 mio. brød til danske hjem om året svarende til 20 poser brød pr. dansker. Schulstad er en del af Lantmännen Unibake, som er en af Europas største bagerikoncerner.

Følg pressemeddelelser fra Schulstad

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Schulstad

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye