Coop forenkler og øger fokus på kerneforretningen
Med Konkurrencestyrelsens godkendelse af aftalen mellem Coop amba og OK kan Coop Danmark nu for alvor fortsætte rejsen med atter at gøre Coop Danmark til en lønsom virksomhed, der fortsat går forrest på ansvarlighed med stor lokal forankring.
”Med aftalen har vi fået tilført kapital til at investere i vores butikker og til at træffe de nødvendige beslutninger. Enkelthed og fokusering bliver nogle af de centrale elementer i den indsats, vi har sat i gang, og nu foretager vi nogle nødvendige tilpasninger, for at vi kan sikre fundamentet for et lønsomt Coop. Et Coop, der fortsat skal være den bedste arbejdsplads for de ca. 40.000 kollegaer og et mere attraktivt sted at handle for de ca. 800.000 daglige kunder i SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount”, siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen.
Coop sælger således 35 butikker og lukker 19 butikker landet over. Der pågår i øjeblikket forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker.
Samtidig forhandles der med udlejere om nedsættelse af husleje en række steder over hele landet. Hvis ikke disse forhandlinger ender tilfredsstillende, kan der komme et yderligere antal lukninger.
Lønsomme butikker
”Vi har desværre for mange butikker, der giver underskud uden udsigt til, at udviklingen vender. Når vi enten sælger eller lukker disse butikker, får vi råd til at investere yderligere i butikkerne i vores fire eksisterende kæder og på den måde sikre bedre kundeoplevelser og en mere lønsom forretning. Vi har stadigvæk mere end 900 butikker, og de får nu fuldt fokus. Både i forhold til at levere de varer kunderne efterspørger, til at kunne tilbyde konkurrencedygtige priser og til at skabe butikker kunderne elsker at handle i,” siger Thor Skov Jørgensen.
For at sikre en stærk ledelse af de fire kæder Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount vil der fremover være én kædedirektør for SuperBrugsen og Kvickly, én for Brugsen og én for 365discount. Det betyder, at stillingen som koncerndirektør med ansvar for Kvickly, SuperBrugsen og Brugsen nedlægges. Koncerndirektør Allan Kristoffersen fratræder derfor.
"Jeg har stor respekt for Allans indsats i Coop gennem mange år. Men med den nye struktur er Allan og jeg blevet enige om, at det er den bedste løsning i den situation, Coop står i nu," siger Thor Skov Jørgensen.
Fokusering på kerneforretningen – de fire kæder – betyder tillige, at onlinebutikken Coop.dk lukker i løbet af 2025. Coops ambitioner på det digitale område er fortsat høje – fremover med yderligere fokus på at give kunderne de bedste oplevelser i kombinationen mellem de fysiske butikker og de digitale løsninger. Det kommer konkret til at ske med fortsat videreudvikling af markedets førende og prisbelønnede app, Coop Appen, herunder blandt andet digital selvbetjening med Scan & Betal.
Som konsekvens af ovenstående samt en generel strukturel forenkling på hovedkontoret gennemføres der en række forandringer. Samlet set indebærer det, at cirka 170 stillinger nedlægges.
”Vi må desværre sige farvel til en række gode kollegaer, som jeg gerne vil sige en stor tak for indsatsen,” siger Thor Skov Jørgensen.
Coop bliver medlem af Dansk Erhverv
Ydermere har Coop valgt at blive medlem af Dansk Erhverv fra 2025. Med Coop som medlem er alle de toneangivende dagligvarebutikker samlet i den samme interesseorganisation. Coop bliver medlem af det samme fællesskab som vores kolleger og konkurrenter, får de samme aftaler og samtidig mulighed for at udøve langt mere indflydelse på rammevilkårene for vores branche. Medlemskabet vil også sikre en forenkling af overenskomster, aftaler og foreninger internt i Coop.
"Vi ser frem til at blive en del af fællesskabet i Dansk Erhverv. Medlemskabet i Dansk Erhverv går fint i tråd med den grundlæggende vigtighed for Coop af at have ordnede forhold og overenskomster og være en god arbejdsplads,” siger Thor Skov Jørgensen.
Yderligere information: Adm. direktør Thor Skov Jørgensen, 5159 4468 (via Jens Juul)
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Ny direktør for Lobyco19.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lobyco, der siden Coop stiftede det i 2020, er blevet en international succes inden for digital markedsføring i detailhandelen, skifter direktør. Adm. direktør Jan Madsen, der er en af skaberne af selskabet, har valgt at stoppe. Han afløses af Ole Buch, der i dag er Chief Technology Officer (CTO) i selskabet. ”Vi ser et meget stort potentiale i såvel en fortsat international ekspansion samt en fortsat udvikling af vores egen Coop app, som markedets førende digitale kommunikationskanal,” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop, der er bestyrelsesformand for Lobyco "Lobyco er et selskab, der i de seneste år har tiltrukket sig international opmærksomhed bl.a. fra en række kunder i flere dele af verden – og vi ser stor værdi i at videreudvikle Lobyco fremover,” siger Thor Skov Jørgensen. Coop appen slår løbende rekorder i brugen, hvor Coop netop har haft over en million transaktioner på én uge på selvbetjeningsplatformen, som kunderne i alle Coops kæder har taget særdeles godt imod.
To store brugsforeninger går sammen på tværs af landegrænser6.11.2024 11:30:04 CET | Pressemeddelelse
Fredensborg Brugsforening (FOB) investerer et tocifret millionbeløb i den færøske brugsforening Føroya Keypssamtøka (FK), og de to store selvstændige brugsforeninger indgår dermed et strategisk samarbejde. Sammen danner de et fælles selskab, hvor de hver ejer 50 procent, men med stemmemajoritet til Fredensborg Brugsforening.
Kvickly og SuperBrugsen i fornyet samarbejde med Disney om julens store samlealbum24.10.2024 06:50:00 CEST | Pressemeddelelse
Fredag 25. oktober begynder salget af et nyt Disney samlealbum og udlevering af nye samlemærker i samtlige af Coops ca. 300 Kvickly og SuperBrugsen butikker. Igen i år vil man kunne samle hyggelige samlemærker med motiver og scener fra masser af Disneys største film – selv Vaiana 2 som først har premiere til november, har fundet vej til samlemærkerne. For hver 100 kr. man handler i Kvickly og SuperBrugsen frem til og med 23. december, får man en pakke med 3 samlemærker – som kommer i flere former, både med og uden glitter- og hologram-lignende effekt. I det 50 siders farvestrålende samlealbum er der plads til 100 forskellige samlemærker, der er opskrifter og masser af hyggelige opgaver. “Vi så sidste år, hvor mange børnefamilier, der fik en positiv oplevelse med dette hyggelige samleprojekt. Derfor er vi glade for, at det er lykkes igen i år at indgå et samarbejde med Disney,” siger marketingchef Annette Bramsen, Kvickly/SuperBrugsen. “Coops kundefokus og enestående eksekveringsevne va
365discount Hinnerup bygger om og får Normal som nabo8.10.2024 09:03:17 CEST | Pressemeddelelse
365discount på Storegade 20 i Hinnerup bliver bygget om og udvidet til en større og mere tidssvarende butik. Ombygningen er så småt gået i gang, og den forventes af være færdig i slutningen af januar 2025. Butikken vil være lukket for kunder i fjorten dage i begyndelsen af januar. Butikschef Poul Bro Miltersen glæder sig til at slå dørene op til en forandret butik i det nye år, som vil give kunderne en forbedret indkøbsoplevelse. Han siger: ”Vi opgraderer butikkens indretning, og der kommer nyt inventar og nye kølemøbler. Sortimentet bliver udvidet med flere ferskvarer og mere frugt og grønt. Og så kommer der et selvbetjeningsområde, hvor man kan betale med både kort og Coops app.” Normal kommer til byen 365discount i Hinnerup får desuden ny nabo. I forbindelse med ombygningen bliver der plads til en Normal-butik ved siden af butikken, som åbner i løbet af foråret 2025.
Nye direktører for Kvickly/SuperBrugsen og Kunder, Marketing og Digital19.9.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
To vigtige brikker i udviklingen af Coop er nu plads. To nye direktører indtræder i løbet af de kommende måneder i Coops øverste ledelse. I den ledige stilling som direktør for Danmarks største supermarkedskæde, Kvickly/SuperBrugsen tiltræder Rikke Krause pr. 18. november. Rikke Krause, 36 år, kommer fra en stilling som adm. direktør for DUOS A/S, der er en dansk, familieejet virksomhed inden for health care med ca. 5.000 medarbejdere fordelt over hele landet. Tidligere har hun haft en række ledende stillinger i Coloplast. Før det har hun været rådgiver i Boston Consulting Group, hvor hun bl.a. har arbejdet med koncept- og kategori-udvikling inden for detailhandel. ”Jeg kender Rikke som en meget dygtig leder, der har dokumenteret stærke resultater, er særdeles god til at forenkle komplekse problemstillinger og har gode evner til at skabe følgeskab i en stor organisation. Jeg glæder mig derfor meget til samarbejdet med Rikke omkring vores to store kæder, som selvfølgelig spiller en helt
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum