Silkeborg Forsynings CO2-udledning er den laveste siden 2018

Sidste år udledte Silkeborg Forsyning den laveste mængde CO2, siden det første officielle klimaregnskab blev lavet i 2018. Det viser det netop udgivet klimaregnskab. Og endnu mere klimavenlig fjernvarme er på vej med nye produktionsanlæg, som vil sænke CO2-udledningen fra fjernvarmeproduktionen markant.

Foto: Silkeborg Forsyning

Forestil dig, at flere tusind elkedler kører på en og samme tid og koger enorme mængder vand, som du kan bruge til at varme din bolig op med. Samme princip bruger Silkeborg Forsyning i deres produktion af mere klimavenlig fjernvarme.

Virksomheden har reduceret sit samlede klimaaftryk med 26,7 procent siden 2018. Blandt andet på grund af to kæmpe elkedler, som producerer fjernvarme til borgerne i Silkeborg kommune.

”Mere klimavenlig fjernvarmeproduktion er et nøgleelement i vores strategi, og derfor har vi investeret i nye produktionsanlæg. Vi skal væk fra naturgas og oliekedler og over mod mere klimavenlige løsninger som elkedler, biomasseanlæg og varmepumper. I 2030 skal CO2-udledningen stort set være forsvundet fra vores fjernvarmeproduktion,” siger Jens Bastrup, direktør i Silkeborg Forsyning.

Fjernvarme er fremtiden

Produktion af fjernvarme står for næsten 95 procent af Silkeborg Forsynings samlede udledning af drivhusgasser, men det bliver der lavet om på. Det viser det netop udgivet klimaregnskab for 2023.

Silkeborg Forsyning udarbejdede det første klimaregnskab i 2018, og siden da er det stort set kun gået fremad med den grønne omstilling - og nedad med udledningen af CO2. Siden 2018 har Silkeborg Forsyning mindsket sit CO2-aftryk med 26,7 procent. Og med 5,2 procent fra 2022 til 2023.

”I Silkeborg Forsyning vil vi gøre mere for at hjælpe vores kunder med at skabe en mere bæredygtig fremtid. Bæredygtig forsyning er vores kerneopgave, og derfor har vi fuldt fokus på vores fjernvarmeproduktion, så vi hurtigst muligt kan minimere CO2-udledningen derfra,” siger Jens Bastrup.

I 2023 blev 15,8 procent af fjernvarmen produceret på elkedler. Det er med til at reducere brugen af naturgas i fjernvarmeproduktionen.

Silkeborg Forsyning er i fuld gang med at tilbyde 6.000 ejendomme fjernvarme indenfor de næste par år. Det understøtter den nationale ambition om, at private boliger ikke længere skal opvarmes af gasfyr efter 2035 samt Silkeborg Kommunes klimastrategi om CO2-neutralitet.

Alle indsatser tæller

I 2020 begyndte Silkeborg Forsyning at udskifte benzin- og dieseldrevne firmabiler med elbiler, hvilket har haft en betydelig indvirkning på deres klimaregnskab. Lige nu kører der 11 elbiler rundt på vejene med Silkeborg Forsynings logo på siderne ud af en samlet vognpark på 45 biler.

”Vi arbejder strategisk med at udvikle en bæredygtig forsyning. Blandt andet ved løbende at integrere grønne løsninger i vores forretning. Vi vil skabe en mere bæredygtig fremtid for vores kommende generationer,” siger Jens Bastrup.

Faktaboks

Hvordan fungerer de nye produktionsanlæg, som Silkeborg Forsyning vil bruge til at producere fjernvarme?

En elkedel til produktion af fjernvarme fungerer ved at opvarme vand ved hjælp af strøm. Hermed bliver elektrisk energi omdannet til varmeenergi. Derefter sendes vandet ud i fjernvarmerørene. I dag har Silkeborg Forsyning to elkedler i drift.

En luft-til-vand-varmepumpe trækker varme ud af luften udenfor via en energioptager. I energioptageren fordamper et kølemiddel, hvorved luftens varme optages. Denne varme afgives igen i en varmeveksler efter, at en kompressor har hævet trykket. Derfor bliver kølemiddeldampene til væske igen, og de afgiver derved varmen til fjernvarmevandet, der sendes videre ud i fjernvarmenettet. Det er planen, at Silkeborg Forsynings varmepumpeanlæg vil indgå i driften fra foråret 2025.

Et biomasseanlæg er en kedel, hvor biomasse bruges som brændsel. Silkeborg Forsynings biomasseanlæg vil være specialdesignet til afbrænding af have-parkbrændsel. Biomasseanlægget vil indgå i driften fra foråret 2025.

Et solfangeranlæg opvarmer vand ved at udnytte solens energi. Bemærk, at solceller laver strøm, hvorimod solfangere laver varmt vand. Solfangere absorberer solens varme, som opvarmer en væske, der overfører varmen til fjernvarmesystemet via en varmeveksler. Solfangeranlægget blev sat i gang tilbage sidst i 2016 og producerer fjernvarme til cirka 4.400 parcelhuse om året.

Faktaboks

Hvad er et klimaregnskab?

Silkeborg Forsynings udarbejder hvert år et klimaregnskab efter retningslinjerne i den internationale standard Greenhouse Gas Protocol. Standarden er udviklet af Verdensnaturfonden (WWF) og Verdensressourceinstituttet (WRI) og har til formål at sætte rammerne for, hvordan virksomheder opgør deres udledning af CO2 og andre drivhusgasser (refereret til som CO2-ækvivalenter).

Alle Silkeborg Forsynings klimaregnskaber kan læses HER.

Grafen viser udviklingen i varmeproduktionens udledningen af CO2-ækvivalenter (det er en samlet betegnelse for drivhusgasser) pr. produceret MWh fra de sidste seks år. Produktionen af fjernvarme måles i megawatt-time (MWh), som er en måleenhed for energi. Grafen viser, hvordan udledningen af CO2-ækvivalenter pr. produceret MWh falder.
Download
Silkeborg Forsynings samlede CO2-aftryk i 2023 blev på 101.293 ton CO2-ækvivalenter (det er en samlet betegnelse for drivhusgasser). Cirkeldiagrammet viser fordelingen af den totale udledning af CO2-ækvivalenterm hvor Silkeborg Varme står for langt størstedelen med 94,17%.
Download
De nye produktionsanlæg til fjernvarme.
Download
Direktør i Silkeborg Forsyning Jens Bastrup.

Vedhæftede filer

I Silkeborg Forsyning er vi omkring 170 kompetente og engagerede medarbejdere, der i samarbejde med eksterne leverandører hver dag leverer multiforsyning til hele Silkeborg Kommune.

• Vi leverer stabil, klimavenlig og komfortabel fjernvarme til omkring 58.000 forbrugere.
  • Vi leverer noget af Danmarks bedste drikkevand til omkring 60.000 forbrugere.
  • Vi indsamler og håndterer affald fra kommunens omkring 100.000 indbyggere og sender det til genanvendelse.
  • Vi renser spildevandet fra en stor del af kommunen og sørger for rene søer og vandløb.

Samlet set når vi alle Silkeborg Kommunes omkring 100.000 borgere med en eller flere af vores ydelser. Vores kunder er meget vigtige for os, og vi vil fortsat forbedre og videreudvikle kundeoplevelsen.

WWW.SILKEBORGFORSYNING.DK