Rabat på øl-afgift fremtidssikrer dansk mikrobryg

Ny aftale om erhvervsstøtte bevarer halvering af den øl-afgift, som små bryggerier betaler.

Regeringen er sammen med et bredt flertal i Folketinget i dag blevet enige om en erhvervsaftale, der bibeholder den rabat på øl-afgiften, som tilgodeser mikrobryggerier.

Et ekspertudvalg har foreslået regeringen at spare 15 mio. kr. på at droppe støtten til mikrobryggerierne, men det politiske flertal er enige om at skære i andre erhvervsstøtteordninger.

”Den økonomiske gevinst for staten ville være marginal sammenlignet med de meget alvorlige negative konsekvenser for landets mikrobryggerier, hvis ordningen var blevet afskaffet. Med aftalen reddes ikke blot de små bryggerier, men også de mange lokale arbejdspladser og indtjening, som mikrobryggerierne tilfører små bysamfund og mindre øer”, siger stifter og direktør, bryggeriet ÅBEN, Philip Hulgaard, der er en af to repræsentanter for de små og mellemstore bryggerier i Bryggeriforeningens øverste organ, Executive Commitee.

Han pointerer, at også forbrugerne har grund til at skåle for sikringen af rabatten til dansk mikrobryg.

”Nydere af dansk øl har nu udsigt til endnu flere af de spændende og nyskabende bryg, som landets små bryghuse byder på”, siger Philip Hulgaard.

Især de små bryggerier er pressede af de høje priser på råvarer, emballage og energi, som ramte dem, netop som de var ved at komme økonomisk på fode efter corona-krisen. Antallet af bryggerier i Danmark faldt sidste år for første gang i dette årtusinde.

”Med en bevaret afgift-rabat har mikrobryggerierne større chance for at komme i økonomisk balance og forsætte med at bidrage til såvel lokal vækst, sammenhængskraft og kulturarv”, siger direktør Nick Hækkerup fra Bryggeriforeningen.

Danske bryggerier, der brygger op til 3700 hektoliter om året, får 50% rabat på ølafgiften, svarende til knap 1,50 kr. pr. liter øl. Herefter falder rabatten, jo større bryggeriet er. Et typisk større mikrobryggeri sparer dermed omkring et par hundrede tusind kroner, hvilket oftest er forskellen på underskud og overskud.

Rabatordningen findes i en række EU-lande. Den er indført for at øge mikrobryggeriernes konkurrenceevne over for større bryggerier med lavere produktions- og distributionsomkostninger.