Kræftens Bekæmpelse: Danmark bør følge resten af Europa og få flere røgfri strande

Et flertal af danskerne ønsker bedre muligheder for at kunne undgå røg og cigaretskod på de danske strande. Men kun få strande er røgfri. Kræftens Bekæmpelse

Mange steder i Europa er det slut med at måtte ryge på stranden, men i Danmark kan man fortsat pulse løs næsten over det hele, hvilket ærgrer Kræftens Bekæmpelse. De fleste danskere ville foretrække en strandtur uden røg og cigaretskod, viser en ny rundspørge.

Røg i hovedet og skod mellem tæerne er fortid på mange strande i Europa. Alene i Spanien er flere hundrede strande nu røgfri. Og i Frankrig er et snarligt nationalt forbud mod rygning på strande på vej, blev det annonceret i slutningen af 2023.

I Danmark er situationen en anden. Med enkelte undtagelser – de kommunale strande i Hvidovre og Fredensborg samt Søbadene i Silkeborg og en privatejet strand i Tisvildeleje – må man fortsat ryge på danske strande.

Og det billede ærgrer Kræftens Bekæmpelse, som opfordrer til, at kommunerne giver strandgæsterne bedre muligheder for at kunne vælge røgen fra – som det er tilfældet mange steder i Europa, hvor vi tager hen på ferie, herunder i dele af Italien, Frankrig og Spanien.

- Som det er nu, kan børn og unge nemt forbinde ferie, fritid og strandtur med at ryge, og det er stærk uheldigt. Børn kopierer de voksnes opførsel, og det er både ulækkert og i værste fald farligt, når små børn leger rundt mellem cigaretskod. Så langt flere kommuner bør give familier en mulighed for en røgfri strandtur og skodfri sandkager, siger projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse, Niels Them Kjær.

Mikroplast ender i fugle, fisk og mennesker

Danmarks Naturfredningsforening, som hvert år afholder den store landsdækkende affaldsindsamling, finder millioner af cigaretskod i naturen, og det er problematisk ifølge Therese Nissen, der er natur- og miljøpolitisk rådgiver i den grønne organisation.

- Når man smider et skod i naturen, så efterlader man i virkeligheden et stykke plastik, der vil være der i mange år. Plastikken nedbrydes til mikroplast, som ender i fugle, fisk og i sidste ende tilbage i os mennesker. Derudover er der en masse giftstoffer i et cigaretskod som også er skadelige for dyrene, siger Therese Nissen fra Danmarks Naturfredningsforening.

I 2019 fandt indsamlerne på årets affaldsindsamling over 1,5 mio. skod på en uge. I den netop overståede 2024-udgave af Affaldsindsamlingen havde man fokus på den nye affaldstype snus- og nikotinposer, der også er problematiske i naturen og et stigende fænomen – indsamlerne fandt i omegnen af 115.000 stk.

De unge foretrækker strand uden røg

Et flertal af danskerne ønsker bedre muligheder for at kunne undgå røg og cigaretskod på de danske strande. En ny undersøgelse, som Verian har foretaget for Kræftens Bekæmpelse, viser, at 56 % af danskerne ville foretrække en røgfri strand, hvis de skulle på stranden. For de unge er tendensen endnu tydeligere. Næsten to ud af tre (62 %) af de 15-29-årigeville vælge den røgfri strand, mens færre end hver tredje (28 %) ville foretrække en strand, hvor der må ryges.

...........................................................................................................................................................................

Om Verian undersøgelsen

I alt 5.126 personer, der er 15 år eller ældre, og som er bosat i Danmark, indgår i undersøgelsen. Undersøgelsen er repræsentativ på køn, alder, uddannelse og region.

Undersøgelsen er foretaget via internetpanel af analysebureauet Verian (tidligere Gallup) for TrygFonden, Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen i uge 41-46, 2023.

Billeder

Om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.

Besøg os på Cancer.dk.