Danskerne streamer stadig mere musik, men fremgangen overskygges af gratis forbrug
En ny undersøgelse viser en bekymrende tendens i danskernes musikvaner. Selvom hele 94 procent af danskerne streamer musik, er det kun 60 procent, der betaler for musiktjenester. Til sammenligning betaler hele 86 procent af danskerne for mindst én videostreamingtjeneste.

I 2024 kan næsten alle danske indbyggere kalde sig digitale musikforbrugere. Hele 94 procent af danskerne streamer musik, og det er seks procentpoint flere end for to år siden. De gratis streamingtjenester, har godt fat i forbrugerne. Kun 60 procent betaler for en musiktjeneste, og hele 53 procent af al den tid, der bruges på musikstreaming, foregår på gratistjenester. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024, som er udført på vegne af blandt andre Koda.
YouTube og Spotify dominerer gratis musikstreaming i Danmark
På tværs af de nordiske lande står YouTube og Spotify for over halvdelen af det samlede digitale musikforbrug. Kigger man på Danmark, viser undersøgelsen at størstedelen af dem, der streamer gratis musik, gør det via YouTube. På Spotify, der er den næstmest populære musikstreamingtjeneste, er det også den gratis version, danskerne anvender flittigst. Derudover viser undersøgelsen, at de tre mest populære sociale medier, TikTok, Facebook og Instagram, også bidrager til den voksende andel af musikstreaming. På de gratis tjenester er betalingen til sangskriverne i bedste fald en tiendedel af betalingen fra abonnementstjenesterne.
”Det er positivt, at antallet af digitale musikforbrugere stiger, men det høje forbrug af gratistjenester er bekymrende. Så længe der findes gratis alternativer, der leverer næsten de samme ydelser som abonnementsbaserede tjenester, er det svært at konvertere gratisbrugere til betalende kunder, hvilket gør det vanskeligt for musikere og sangskrivere at få en fair betaling for deres arbejde. Der er brug for en større indsats fra streamingtjenesterne for at konvertere gratister til betalende brugere, hvis vi skal skabe en bæredygtig og sund musikbranche,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.
Markedet for videostreaming kan vise vejen for musikbranchen
Denne skæve fordeling i musikstreamingmarkedet bliver blot endnu mere tydelig, når man kigger på det på mange måder sammenlignelige marked for videostreaming. En væsentlig forskel er, at forbrugerne ikke kan tilgå premium-indhold gratis på videoområdet.
Hele 86 procent af danskerne betaler for mindst én videostreamingtjeneste, og over halvdelen har to eller flere abonnementer. Tallene viser en klar forskel i betalingsvilligheden mellem musik- og videostreaming og tydeliggør udfordringen for musikbranchen.
”Markedet for videostreaming demonstrerer tydeligt, hvilke økonomiske muligheder musikbranchen går glip af. På markedet for videostreaming findes der kun premium-indhold, hvilket ikke kun fører til flere betalende abonnenter, men også til en sundere konkurrence om prissætning af streamingtjenesterne. Selvom det kan synes optimistisk at tro, at musikbranchen kan opnå samme succesniveau, er det sikkert, at markedet for musikstreaming ikke vil rette op af sig selv på grund af de åbenlyse markedsfejl. Derfor skylder vi som branche musikskaberne at samarbejde og udvikle konkrete løsninger, der kan sikre dem mere fair indtægter fra musikstreaming. Kun ved at flytte gratisforbruget over på premium-tjenester kan vi komme nærmere en mere bæredygtig musikstreaming, hvor kunstnerne får den betaling, de fortjener for deres arbejde”, tilføjer Kaare Struve.
The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024 er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, der er et licenseringssamarbejde mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).
Nøgletal
- 94 procent af danskerne streamer musik (vækst på 6 procentpoint)
- Kun 60 procent (57 procent i 2022) betaler for musikstreaming
- 86 procent (85 procent i 2022) betaler for videostreaming
- 53 procent (60 procent i 2022) af forbruget i tid foregår på gratistjenester
Kontakter
Sine Hedegaard
Pressekontakt
Billeder
Vedhæftede filer
Om Koda
Koda for et stærkere musikliv
Vi er en musikrettighedsorganisation, som har 51.000 medlemmer bestående af komponister, sangskrivere og musikforlag. Vi arbejder for, at vores medlemmer får en rimelig betaling fra dem, der bruger musikken, og for at gøre musikbranchen mere bæredygtig. Socialt, miljømæssigt og økonomisk.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
Bred alliance vil rette op på skæv lovgivning og sikre lige adgang til barsel9.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Skæv lovgivning efterlader en stor del af Danmarks arbejdsstyrke uden ret til barselsdagspenge. Den skæve lovgivning rammer op mod otte procent af den samlede danske arbejdsstyrke, svarende til cirka 250.000 danskere. Nu vil 21 organisationer på tværs af kulturlivet sikre lige adgang til barsel for alle og kommer med fire konkrete forslag til forbedringer. Birgitte Hjort Sørensen, bestyrelsesmedlem i Dansk Skuespillerforbund, kalder den nuværende lovgivning for urimelig forskelsbehandling og kræver politisk handling.
Første gang i Europa: OpenAI dømt for misbrug af musik – Koda kalder dommen historisk11.11.2025 12:52:01 CET | Pressemeddelelse
Retten i München har som den første domstol i Europa dømt en AI-tjeneste for krænkelse af ophavsretten ved at misbruge rettighedsbeskyttede sangtekster. Koda kalder dommen historisk og et vigtigt skridt mod, at AI kan udvikle sig i en bedre retning, hvor man som musikskaber modtager en retfærdig betaling, når ens musik bliver brugt.
Danish CMO Koda sues AI music company Suno for stealing members’ repertoire - calls for global standards of consent, transparency and remuneration4.11.2025 07:01:00 CET | Pressemeddelelse
Landmark lawsuit filed on behalf of all Koda members; evidence indicates Suno trained on copyrighted works - including music by popular artists Aqua, MØ and Christopher - without permission, transparency or payment. Koda welcomes AI when developed responsibly and urges the industry to rally behind a new standard
Koda sagsøger den amerikanske tech-virksomhed Suno for at stjæle danske kunstneres musik4.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den danske rettighedsorganisation Koda sagsøger den store, amerikanske AI-musiktjeneste Suno for at have stjålet danske kunstneres musik. Det gælder blandt andet ”Barbie Girl” af Aqua, ”A Beautiful Life” af Christopher, ”Final Song” af Mø, ”Sleeping My Day Away” af D-A-D, ”Move Your Feet” af Junior Senior og ”Sunshine Reggae” af Laid Back. I alle tilfældene har Koda konkrete beviser for, at det enkelte værks ophavsret er blevet krænket. Det er første gang, at en dansk rettighedsorganisation lægger sag an mod en AI-tjeneste.
29 organisationer i fælles opråb til kulturministeren: der er akut behov for politisk handling på AI-området22.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En bred alliance af 29 danske rettighedsorganisationer opfordrer regeringen til at tage initiativ til klare rammer og regler for AI. I et fælles brev til kulturministeren advarer organisationerne mod, at ureguleret brug af menneskeskabt indhold inden for AI presser både ophavsret og grundlaget for dansk og europæisk kulturproduktion. Kodas juridiske og politiske direktør Nicky Trebbien kalder situationen alvorlig og understreger behovet for øjeblikkelig politisk handling for at sikre, at kunstnernes rettigheder respekteres i AI-æraen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
