Danskerne streamer stadig mere musik, men fremgangen overskygges af gratis forbrug
En ny undersøgelse viser en bekymrende tendens i danskernes musikvaner. Selvom hele 94 procent af danskerne streamer musik, er det kun 60 procent, der betaler for musiktjenester. Til sammenligning betaler hele 86 procent af danskerne for mindst én videostreamingtjeneste.

I 2024 kan næsten alle danske indbyggere kalde sig digitale musikforbrugere. Hele 94 procent af danskerne streamer musik, og det er seks procentpoint flere end for to år siden. De gratis streamingtjenester, har godt fat i forbrugerne. Kun 60 procent betaler for en musiktjeneste, og hele 53 procent af al den tid, der bruges på musikstreaming, foregår på gratistjenester. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024, som er udført på vegne af blandt andre Koda.
YouTube og Spotify dominerer gratis musikstreaming i Danmark
På tværs af de nordiske lande står YouTube og Spotify for over halvdelen af det samlede digitale musikforbrug. Kigger man på Danmark, viser undersøgelsen at størstedelen af dem, der streamer gratis musik, gør det via YouTube. På Spotify, der er den næstmest populære musikstreamingtjeneste, er det også den gratis version, danskerne anvender flittigst. Derudover viser undersøgelsen, at de tre mest populære sociale medier, TikTok, Facebook og Instagram, også bidrager til den voksende andel af musikstreaming. På de gratis tjenester er betalingen til sangskriverne i bedste fald en tiendedel af betalingen fra abonnementstjenesterne.
”Det er positivt, at antallet af digitale musikforbrugere stiger, men det høje forbrug af gratistjenester er bekymrende. Så længe der findes gratis alternativer, der leverer næsten de samme ydelser som abonnementsbaserede tjenester, er det svært at konvertere gratisbrugere til betalende kunder, hvilket gør det vanskeligt for musikere og sangskrivere at få en fair betaling for deres arbejde. Der er brug for en større indsats fra streamingtjenesterne for at konvertere gratister til betalende brugere, hvis vi skal skabe en bæredygtig og sund musikbranche,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.
Markedet for videostreaming kan vise vejen for musikbranchen
Denne skæve fordeling i musikstreamingmarkedet bliver blot endnu mere tydelig, når man kigger på det på mange måder sammenlignelige marked for videostreaming. En væsentlig forskel er, at forbrugerne ikke kan tilgå premium-indhold gratis på videoområdet.
Hele 86 procent af danskerne betaler for mindst én videostreamingtjeneste, og over halvdelen har to eller flere abonnementer. Tallene viser en klar forskel i betalingsvilligheden mellem musik- og videostreaming og tydeliggør udfordringen for musikbranchen.
”Markedet for videostreaming demonstrerer tydeligt, hvilke økonomiske muligheder musikbranchen går glip af. På markedet for videostreaming findes der kun premium-indhold, hvilket ikke kun fører til flere betalende abonnenter, men også til en sundere konkurrence om prissætning af streamingtjenesterne. Selvom det kan synes optimistisk at tro, at musikbranchen kan opnå samme succesniveau, er det sikkert, at markedet for musikstreaming ikke vil rette op af sig selv på grund af de åbenlyse markedsfejl. Derfor skylder vi som branche musikskaberne at samarbejde og udvikle konkrete løsninger, der kan sikre dem mere fair indtægter fra musikstreaming. Kun ved at flytte gratisforbruget over på premium-tjenester kan vi komme nærmere en mere bæredygtig musikstreaming, hvor kunstnerne får den betaling, de fortjener for deres arbejde”, tilføjer Kaare Struve.
The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024 er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, der er et licenseringssamarbejde mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).
Nøgletal
- 94 procent af danskerne streamer musik (vækst på 6 procentpoint)
- Kun 60 procent (57 procent i 2022) betaler for musikstreaming
- 86 procent (85 procent i 2022) betaler for videostreaming
- 53 procent (60 procent i 2022) af forbruget i tid foregår på gratistjenester
Kontakter
Sine Hedegaard
Pressekontakt
Billeder
Vedhæftede filer
Om Koda
Koda for et stærkere musikliv
Vi er en musikrettighedsorganisation, som har 51.000 medlemmer bestående af komponister, sangskrivere og musikforlag. Vi arbejder for, at vores medlemmer får en rimelig betaling fra dem, der bruger musikken, og for at gøre musikbranchen mere bæredygtig. Socialt, miljømæssigt og økonomisk.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
New report: Gen AI could cost Danish music industry €921 million by 2030 - unless political action is taken17.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
The consequences of the rapid development of artificial intelligence for the Danish music industry have now been mapped in a new report. Emerging AI services capable of generating complete music tracks from simple prompts are poised to consume large portions of the economy that currently sustains professional musicians. If the current trajectory continues, Danish music faces a historic revenue loss of 28 percent by 2030 - amounting to a total loss of approximately €921 million in the years leading up to 2030. Koda and IFPI Denmark are each calling for political action to ensure a strong and sustainable music ecosystem in Denmark.
Ny rapport: Kunstig intelligens vil koste dansk musik 6,9 milliarder frem mod 2030 – hvis ikke der kommer politisk handling17.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Konsekvenserne for den danske musikbranche ved den hastige udvikling inden for kunstig intelligens er nu blevet kortlagt i en ny rapport. Nye AI-tjenester, der kan generere fulde musiknumre ud fra simple prompts, vil på få år spise store dele af den økonomi, som gør det muligt at leve af at lave musik. Hvis den nuværende udvikling fortsætter, står dansk musik til et historisk omsætningstab på 28 procent i 2030. I årene frem til 2030 betyder det et samlet tab på ca. 6,9 milliarder kroner. Koda og IFPI opfordrer hver især til politisk handling, hvis vi fortsat skal have et stærkt og bæredygtigt musikliv i Danmark.
Koda om anbefalinger fra AI-ekspertgruppe: Stærkt udgangspunkt – men det haster med politisk handling15.9.2025 08:25:25 CEST | Pressemeddelelse
En ekspertgruppe nedsat af kulturministeren har netop afleveret sine anbefalinger om, hvordan ophavsretten kan beskyttes i mødet med kunstig intelligens. Kodas juridiske og politiske direktør kalder anbefalingerne et stærkt udgangspunkt, men understreger, at det haster med politisk handling, hvis musikskabernes rettigheder skal sikres.
Europæiske kunstnerorganisationer i fælles opråb: ”Nyt AI-kodeks underminerer ophavsretten.” Koda opfordrer den danske regering til at gå ind i sagen.31.7.2025 14:32:38 CEST | Pressemeddelelse
»En spildt chance.« Sådan indleder 40 europæiske rettighedsorganisationer for kunstnere og kreative erhverv i hele Europa en fælleserklæring, hvori de retter en skarp kritik mod EU-Kommissionens nyligt offentliggjorte AI-pakke, der kommer som et led i implementeringen af AI Act. I fælleserklæringen advarer organisationerne EU om, at man risikerer at underminere grundlæggende retsprincipper.
Koda lancerer sin første rapport om bæredygtighed: Et vigtigt skridt i Kodas indsats for et stærkere og mere bæredygtigt musikliv1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Koda offentliggør i dag sin første rapport om organisationens arbejde med bæredygtighed – et vigtigt skridt i arbejdet for at skabe en mere retfærdig, inkluderende og klimabevidst musikbranche. Rapporten dokumenterer Kodas indsats og resultater inden for seks strategiske områder og skal understøtte Kodas systematiske tilgang og gennemsigtighed i arbejdet med bæredygtighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum