Danskerne streamer stadig mere musik, men fremgangen overskygges af gratis forbrug
En ny undersøgelse viser en bekymrende tendens i danskernes musikvaner. Selvom hele 94 procent af danskerne streamer musik, er det kun 60 procent, der betaler for musiktjenester. Til sammenligning betaler hele 86 procent af danskerne for mindst én videostreamingtjeneste.

I 2024 kan næsten alle danske indbyggere kalde sig digitale musikforbrugere. Hele 94 procent af danskerne streamer musik, og det er seks procentpoint flere end for to år siden. De gratis streamingtjenester, har godt fat i forbrugerne. Kun 60 procent betaler for en musiktjeneste, og hele 53 procent af al den tid, der bruges på musikstreaming, foregår på gratistjenester. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024, som er udført på vegne af blandt andre Koda.
YouTube og Spotify dominerer gratis musikstreaming i Danmark
På tværs af de nordiske lande står YouTube og Spotify for over halvdelen af det samlede digitale musikforbrug. Kigger man på Danmark, viser undersøgelsen at størstedelen af dem, der streamer gratis musik, gør det via YouTube. På Spotify, der er den næstmest populære musikstreamingtjeneste, er det også den gratis version, danskerne anvender flittigst. Derudover viser undersøgelsen, at de tre mest populære sociale medier, TikTok, Facebook og Instagram, også bidrager til den voksende andel af musikstreaming. På de gratis tjenester er betalingen til sangskriverne i bedste fald en tiendedel af betalingen fra abonnementstjenesterne.
”Det er positivt, at antallet af digitale musikforbrugere stiger, men det høje forbrug af gratistjenester er bekymrende. Så længe der findes gratis alternativer, der leverer næsten de samme ydelser som abonnementsbaserede tjenester, er det svært at konvertere gratisbrugere til betalende kunder, hvilket gør det vanskeligt for musikere og sangskrivere at få en fair betaling for deres arbejde. Der er brug for en større indsats fra streamingtjenesterne for at konvertere gratister til betalende brugere, hvis vi skal skabe en bæredygtig og sund musikbranche,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.
Markedet for videostreaming kan vise vejen for musikbranchen
Denne skæve fordeling i musikstreamingmarkedet bliver blot endnu mere tydelig, når man kigger på det på mange måder sammenlignelige marked for videostreaming. En væsentlig forskel er, at forbrugerne ikke kan tilgå premium-indhold gratis på videoområdet.
Hele 86 procent af danskerne betaler for mindst én videostreamingtjeneste, og over halvdelen har to eller flere abonnementer. Tallene viser en klar forskel i betalingsvilligheden mellem musik- og videostreaming og tydeliggør udfordringen for musikbranchen.
”Markedet for videostreaming demonstrerer tydeligt, hvilke økonomiske muligheder musikbranchen går glip af. På markedet for videostreaming findes der kun premium-indhold, hvilket ikke kun fører til flere betalende abonnenter, men også til en sundere konkurrence om prissætning af streamingtjenesterne. Selvom det kan synes optimistisk at tro, at musikbranchen kan opnå samme succesniveau, er det sikkert, at markedet for musikstreaming ikke vil rette op af sig selv på grund af de åbenlyse markedsfejl. Derfor skylder vi som branche musikskaberne at samarbejde og udvikle konkrete løsninger, der kan sikre dem mere fair indtægter fra musikstreaming. Kun ved at flytte gratisforbruget over på premium-tjenester kan vi komme nærmere en mere bæredygtig musikstreaming, hvor kunstnerne får den betaling, de fortjener for deres arbejde”, tilføjer Kaare Struve.
The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024 er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, der er et licenseringssamarbejde mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).
Nøgletal
- 94 procent af danskerne streamer musik (vækst på 6 procentpoint)
- Kun 60 procent (57 procent i 2022) betaler for musikstreaming
- 86 procent (85 procent i 2022) betaler for videostreaming
- 53 procent (60 procent i 2022) af forbruget i tid foregår på gratistjenester
Kontakter
Sine Hedegaard
Pressekontakt
Billeder
Vedhæftede filer
Om Koda
Koda for et stærkere musikliv
Vi er en musikrettighedsorganisation, som har 51.000 medlemmer bestående af komponister, sangskrivere og musikforlag. Vi arbejder for, at vores medlemmer får en rimelig betaling fra dem, der bruger musikken, og for at gøre musikbranchen mere bæredygtig. Socialt, miljømæssigt og økonomisk.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
Loui Törnqvist genvalgt som forperson for Kodas bestyrelse: "Vi kan ikke lette trykket fra speederen"13.5.2025 12:09:38 CEST | Pressemeddelelse
Loui Törnqvist er genvalgt som forperson for Kodas nye bestyrelse. Tobias Stenkjær er ligeledes blevet genvalgt som første næstforperson, mens Bjørn Christiansen er valgt som ny anden næstforperson.
Koda opruster på politik og kommunikation8.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Musikrettighedsorganisationen Koda har sat et nyt hold i spidsen for politik, jura, bæredygtighed og kommunikation. Som ny juridisk og politisk direktør tiltræder Nicky Valbjørn Trebbien, og som ny kommunikationschef tiltræder Kasper Sand Kjær.
Kodas årsberetning: Solidt resultat i en tid med mange udfordringer15.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det var især vækst på onlineområdet, som bidrog til en mindre stigning i Kodas indtægter i 2024. Det fremgår af rettighedsorganisationens årsberetning, der udkommer i dag. Et solidt og positivt resultat – ovenikøbet i en tid, hvor den økonomiske værdikæde i musikbranchen er under voldsomt pres, lyder det fra Kodas direktør, Gorm Arildsen.
Økonomisk usikkerhed og skæv kønsbalance: Danske musikere rammes hårdt af dårlige barselsvilkår3.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny rapport viser, at barsel er en stor udfordring for musikere i Danmark, hvor syv ud af ti musikere på tværs af køn har svær adgang til indkomst under barsel. Rapporten viser samtidig, at barsel og familieforøgelse øger den i forvejen ulige kønsbalance i dansk musik.
Kvinderne rykker på Koda Hitlisten: Tre kvinder i årets top fem25.3.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ida Laurberg og Andreas Odbjerg topper årets Koda-hitliste over de mest indtjenende musiknumre i Danmark i 2024. Listen viser en positiv udvikling, hvor der for første gang er tre kvindelige sangskrivere med i top fem. Samtidig markerer Andreas Odbjerg sig med hele fire sange i top 10.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum