ITD - International Transport Danmark

ITD Arbejdsgiver fik ikke medhold i Strasbourg

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil ikke behandle ITD Arbejdsgivers klagesag. Dermed er de juridiske muligheder for at ophæve 3F’s monopol på det danske arbejdsmarked udtømte for ITD Arbejdsgiver. Arbejdsgiverforeningen overvejer nu sin fremtid.

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) har afvist at behandle en klage fra ITD Arbejdsgiver (ITD-A). ITD-A har klaget over manglende foreningsfrihed for arbejdsgivere og 3F’s bøllemetoder på arbejdsmarkedet. Afvisningen sætter et punktum for ITD-A's politiske arbejde for større valgfrihed i den danske model.

”Jeg ærgrer mig over, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol ikke vil behandle sagen, men respekterer naturligvis dens beslutning. Det er en streg i regningen, som også vil få umiddelbare konsekvenser for foreningens arbejde”, fortæller bestyrelsesformanden for ITD Arbejdsgiver, John A. Skovrup.

Det politiske arbejde for større valgfrihed på det danske arbejdsmarked har fyldt meget i alle foreningens leveår. Med EMD’s beslutning falder det politiske arbejde i vid udstrækning bort, så bestyrelsen vil over sommeren forsøge at finde nye kræfter til bestyrelsesarbejdet.

“Efter ni år må vi nu erkende, at vi får ikke brudt monopolet i den danske model med den vej, som ITD-A har forfulgt. Derfor vil bestyrelsen overlade det videre bestyrelsesarbejde til nye kræfter i foreningen”, forklarer John A. Skovrup.

Hvis der ikke findes nok folk til at overtage bestyrelsesarbejdet, vil den nuværende bestyrelse indstille foreningen til opløsning på to af hinanden følgende generalforsamlinger.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark