Støtte til 64 kommunale nye cykelstiprojekter besluttet
Knap 226 millioner kroner fra cykelpuljen gives til kommunale cykelstiprojekter over det meste af landet.
Landets kommuner har haft mulighed for at indsende ønsker om støtte fra staten til lokale cykelstier fra cykelpuljen i Infrastrukturplan 2035. Forligskredsen bag aftalen om Infrastrukturplan 2035 har besluttet af udmønte støtte til 64 projekter med 225,9 millioner kroner til medfinansiering af cykelstier.
Kommunerne kan få op til 40 procent af anlægssummen i tilskud, dog kan cykelprojekter på skoleveje og mellem to kommuner få op til 50 procent i tilskud.
Kommuner har sammenlagt indsendt 118 projekter, og Vejdirektoratet har efterfølgende vurderet hvert enkelt projekt ud fra den positive effekter for cykeltrafikken. På den baggrund har forligskredsen nu besluttet, at 64 projekter sættes i gang med tilskud fra cykelpuljen. Af de 64 projekter, er 34 skolevejsprojekter til knap 126 millioner kroner i tilskud. 18 af de 64 projekter er tværkommunale projekter, som samlet får i alt 43,8 millioner kroner i tilskud.
Landets mindste kommuner med under 25.000 indbyggere har desuden haft mulighed for at søge om støtte til hjælp til selve udformningen af projektbeskrivelser. Syv kommuner har gjort brug af muligheden for at få hjælp fra Vejdirektoratet: Fanø, Glostrup, Ishøj, Kerteminde, Lemvig, Odder og Samsø. Det er besluttet, at de syv kommuner i alt skal have støtte for 1,3 millioner kroner.
I Infrastrukturplan 2035 blev der aftalt en pulje til cyklisme på tre milliarder kroner.
Udmøntningen af midler fra den kommunale cykelpulje er først endelig, når Finansudvalget har tiltrådt tildelingen af midler ved et aktstykke.
Kontaktoplysninger til ordførere:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Sofie Lippert, sofie.lippert@ft.dk, 61 62 49 62
Liberal Alliance:
Jens Meilvang, jens.meilvang@ft.dk, 61 62 49 64
Det Konservative Folkeparti:
Mai Mercado, Mai.mercado@ft.dk, 61 62 50 84
Enhedslisten:
Jette Gottlieb, jette.gottlieb@ft.dk, 61 62 36 70
Radikale Venstre:
Stinus Lindgreen, stinus.lindgreen@ft.dk, 61 62 33 37
Alternativet:
Christina Olumeko, christina.olumeko@ft.dk, 61 62 49 85
Dansk Folkeparti:
Nick Zimmermann, nick.zimmermann@ft.dk, 61 62 49 51
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
Strandsurfing-sæsonen bliver reddet9.4.2025 15:19:37 CEST | Pressemeddelelse
Med ny bekendtgørelse vil transportminister Thomas Danielsen lovliggøre vinddrevne køretøjer på udvalgte danske strande.
570 millioner til grøn omstilling af vejgodstransporten9.4.2025 07:02:40 CEST | Pressemeddelelse
Aftalepartierne bag Grøn Fond har besluttet at udmønte 425 millioner kroner til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur samt 145 millioner kroner til tiltag, der vil gøre konventionelle lastbiler markant mere effektive.
Tungere lastbiler giver milliongevinster8.4.2025 07:00:37 CEST | Pressemeddelelse
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse tillades på danske veje7.4.2025 11:01:30 CEST | Pressemeddelelse
Mindre vindmodstand på modulvogntog kan reducere energiforbruget med cirka fem procent og dermed reducere udledningen af CO2. Derfor vil op til 30 centimeter længere førerhuse blive tilladt i forsøgsordningen med modulvogntog.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum