Pengerådgivning.dk

For mange danskere kan det at købe et sommerhus være en drøm, der går i opfyldelse: Pengerådgivning guider dig til drømmen

For mange danskere er det den ultimative idyl at kunne køre til sit eget ferie-helle i den danske natur eller langs de åbne kyster. Men der er flere overvejelser, når man skal købe sommerhus. Vi giver dig syv guldkorn, du skal medtænke for at realisere din drøm.

Træerne og græsset bliver grønnere. Solen skinner højt på himlen. For mange danskere kan trangen og lysten til eget sommerhus være stor, når temperaturerne stiger.

Tal fra Boligsiden viser, at antallet af sommerhuse til salg er faldet med 6,89 siden juni 2019, hvilket betyder, at flere og flere holder fast i deres sommerhuse og formentlig ser værdien i at kunne få et lille afbræk fra hverdagen.

Men har du modet til at prikke hul på sommerhusdrømmen, er der mange ting at overveje. For mange mennesker kan udbetalingen til to boliger være en udfordring, hvorfor økonomien i hele projektet bliver endnu vigtigere at have for øje.

Vi har samlet de syv bedste tips til, hvad du skal overveje, inden du kontakter din ejendomsmægler.

1 Tænk langsigtet

Et sommerhus er ikke nødvendigvis det, der stiger mest i pris på boligmarkedet. Det er derfor en god idé at lede efter et sted, hvor man kan blive boende i mindst 5+ år, så man øger sine chancer for ikke at tabe penge på købet. Et sommerhus er dog en god investering i din egen fritid, og det at kunne have sit helt eget sted dedikeret til sig selv, familie og venner kan skabe god livskvalitet og gode minder. Hvis du bruger det som feriested, sparer du måske også penge på udlandsrejser - endnu en ting, der potentielt gør det til en god investering.

2 Vurder risikoen i området

Det er en god idé at være forsigtig, når man investerer store beløb i en ejendom. Det kan være fristende at købe et sommerhus i et område langs kysten, men netop dét område kan være udsat for oversvømmelser eller jordskred. Vurder de forskellige områder, du finder attraktive, og tag risikofaktoren med i din beslutning. Ellers kan det komme til at koste dig dyrt, hvis uheldet er ude.

3 Køb sammen med andre

Hvis økonomien er stram, er det måske en mulighed at købe et sommerhus sammen med et par venner eller nogen i din egen familie. I sådan et tilfælde er det dog ekstremt vigtigt at huske at lave en samejeoverenskomst. En samejeoverenskomst er en aftale, der indeholder de praktiske og økonomiske forhold ved boligen, og som er god at have, hvis der skulle opstå konflikter mellem ejerne. Uden aftalen kan det blive besværligt at komme ud af boligen økonomisk.

4 Få uvildig rådgivning

Hvis du er førstegangskøber eller blot vil sikre dig, at du får de bedste muligheder præsenteret, kan det være en god idé at have nogen med på sidelinjen, der både har dine bedste interesser for øje og som har den økonomiske ekspertise. Der findes mange uvildige rådgivere, som kan gennemgå din økonomi med dig, vurdere dine muligheder og tage hensyn til aspekter, du ikke selv havde tænkt på.

5 Vær ikke for loyal

Dette tip lyder i første omgang måske kontraproduktivt, men når det gælder banker, behøver du ikke at være loyal. Forskellige banker tilbyder forskellige rentesatser og lånevilkår, så det kan være en god idé at afprøve flere låneberegnere eller kontakte flere forskellige banker for at få et tilbud. Du kan også bruge andres banker tilbud til at forhandle med din egen bank, for at få bedre lånevilkår.

6 Medtag leje i beregningen

Hvis du kan og vil udleje dit sommerhus, kan det have en positiv effekt på dine lånemuligheder, hvis du tager dine beregninger med, når du forsøger at få et lånetilbud i banken. Kontakt et lokalt feriecenter, eller tjek lignende priser på AirBnB, for at få et groft skøn over, hvad du kan forvente i lejeindtægter i løbet af et år.

7 Tag en prisforhandler med

Når du kommer til en fremvisning af et sommerhus, er det sandsynligt, at ejendomsmægleren hurtigt kan spotte, om du er faldet pladask for boligen eller ej. Det kan være uheldigt i en forhandlingssituation, og der er risiko for, at priserne bliver sværere at forhandle, fordi ejendomsmægleren ved, at du højst sandsynligt ender med at købe sommerhuset. Tag derfor en tredjepart med på råd, som er god til at forhandle priser. Det kan f.eks. være en uvildig rådgiver.

Om Pengerådgivning

Pengerådgivning.dk er en uafhængig finansiel rådgivningstjeneste i Danmark, der tilbyder gratis og uvildig økonomisk rådgivning om bolig, lån og andre økonomiske emner. De arbejder udelukkende for kundens interesser og er godkendt af Finanstilsynet, hvilket sikrer professionel rådgivning.

Følg pressemeddelelser fra Pengerådgivning.dk

Flere pressemeddelelser fra Pengerådgivning.dk