3F’erne er den vigtigste brik i den grønne omstilling

Med aftalen fra den grønne trepart venter nu de reelle udfordringer, om hvordan vi får omstillet landbruget uden, at det koster for mange arbejdspladser.

Allan Busk, formand for Den Grønne Gruppe i 3F.
Allan Busk, formand for Den Grønne Gruppe i 3F. Foto : Claus Bjørn Larsen

Aftalen, som regeringen har landet for landbruget med den grønne trepart kunne være værre, men det kunne bestemt også være bedre. Sådan lyder meldingen fra formanden for 3F’s Grønne Gruppe, Allan Busk.

- Det er klart, at den her aftale med CO2-afgiften kommer til at koste arbejdspladser. Det gør det på mejerierne. Det gør det i landbruget. Det gør det hele vejen rundt på alle følge- industrivirksomhederne. Og jeg er bekymret for, at den grønne trepart har taget for let på den opgave, der ligger i at sikre gode vilkår for at omstille medarbejderne i landbruget og følgeerhvervene, siger Allan Busk, formand for 3F’s Grønne Gruppe.

- Jeg kan godt tvivle på, at 100 millioner over en treårig periode er nok til at sikre, at den her aftale ikke kommer til at koste mere end de 8.000 arbejdspladser, som eksperterne forudsiger, siger Allan Busk.

Landbruget skal nu i gang med en bæredygtig udvikling, og det handler ikke kun om klima og miljø, men også om at sikre et bæredygtigt arbejdsliv.

- Medarbejderne er den vigtigste brik i den grønne omstilling. Derfor er det positivt, at der er prioriteret midler til opkvalificering af dem. Det er vigtigt, at man sikrer en bæredygtig udvikling af det danske landbrug og det gør vi bedst der, hvor der er ordnede løn- og ansættelsesforhold. Derfor bør veletablerede landbrug med ordnede løn- og ansættelsesforhold imødekommes først til de prioriterede midler til opkvalificering, siger Allan Busk.

Regeringen står nu med bolden, og 3F forventer at blive inddraget i den videre proces, når aftalen for dansk landbrug skal udmøntes.

- Det duer ikke, at vi om tre år skal høre arbejdsgiverne sige, at den grønne omstilling ikke kan lade sig gøre, fordi de mangler kvalificeret arbejdskraft. Vi skal have opkvalificeret 3F’erne i landbruget og i følgeerhvervene nu, lyder det fra Allan Busk.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.